N Niq skrev:
Är det en andra eller tredje karrosens V70?

Fast när jag jobbade med bilar på 90talet var det ju inte så ovanligt att man svetsade golv och skärmkanter på 700/900 eller 200.
Jo, det är de bilmodeller man bytt flest golv på.
De öppna sparklådorna med vattenavrinning från torkardiket satte igen, vattnet rann in på golvet när lådorna var fulla.
På en grannes 745a var jag halvägs uppe på kardantunneln innan jag hittade färsk plåt att fästa det nya golvet i, utvändigt såg bilen rostfri ut.
Plastmassan under bilen gjorde att golvet såg bra ut underifrån så t.o.m bilprovningen missade att golvet var borta.

• Haha
  • Wow
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Är det som blir till vänster i bild som hör till din bil? Rätt adapter kommer med till trico och bosch iaf. Om den nu inte har något specialmått.
Men jag är ganska säker på att jag bytt på id4 och att det var vanligt mått.
För det var väl id4 du hade?
Precis, ID4.
Vänster ja, biltema verkar inte ha nått som passar tyvärr, tog en chansning på en med rätt längd och en drös adaptrar.
Men får beställa med rätt adapter till nästa gång.

När jag ändå har dig på tråden.
Du pysslade mycket med bilrutor?
Tror min ruta håller på att delaminera, håller du med?
Bilruta med vindrutetorkare och ett mönster i nederkanten som liknar ett löv, samt en del av bilens instrumentpanel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som ser ut som ett löv i rutans nederkant.

K karlmb skrev:
Det är ett vanligt misstag som görs, att tvätta finbilen ren och parkera den direkt. Klossarna rostar fast. Alltid köra en sväng o torka bromsarna efter tvätt o man inte ska ta bilen inom nån vecka.
Räcker med att parkera två veckor med regn. Råkade ut för detta på långtidsparkeringen på arlanda. När vi kom hem från semestern satt bakhjulet fast. Vi hade två alternativ till hjälp. Det ingick hjälp i parkeringsavgiften eller larmtjänst som vi hade avtal med. Det var nog samma bärgare som kom oavsett. Ung kille som inte hade varit med om det förr ringde in till sitt kontor. Tog sedan fram en slägga och bankade på däcket. Vi kunde köra sedan.

N
13th Marine 13th Marine skrev:
Precis, ID4.
Vänster ja, biltema verkar inte ha nått som passar tyvärr, tog en chansning på en med rätt längd och en drös adaptrar.
Men får beställa med rätt adapter till nästa gång.

När jag ändå har dig på tråden.
Du pysslade mycket med bilrutor?
Tror min ruta håller på att delaminera, håller du med?
[bild]
Det som ser ut som ett löv i rutans nederkant.
Jag antar att det är det som jag ringat in som du menar?
Bilruta med misstänkt oxidering eller skada, markerad med röd cirkel, potentiellt luft/fuktintrång orsakat av spricka eller stenskott.
Skapa konto

Har du uppvärmd ruta?
Det ser ut som metallskiktet mellan glasen oxiderat. Det enda sättet det kan göra det är om där slipper in luft eller fukt.
Har du något stenskott i närheten eller någon spricka i det svarta området?
Det kan vara svårt att se i det svarta området men om du tar en bra lampa och lyser med så brukar man kunna se det. Det kan se ut som ett streck bara.
Men om det inte stör dig så skulle jag låta det vara så länge det inte sprider sig. Eller om du har någon garanti som kan täcka det.
Om du skulle behöva byta glas så hoppas jag du har en glasförsäkring.

N Niq skrev:
Jag antar att det är det som jag ringat in som du menar?
[bild]
Har du uppvärmd ruta?
Det ser ut som metallskiktet mellan glasen oxiderat. Det enda sättet det kan göra det är om där slipper in luft eller fukt.
Har du något stenskott i närheten eller någon spricka i det svarta området?
Det kan vara svårt att se i det svarta området men om du tar en bra lampa och lyser med så brukar man kunna se det. Det kan se ut som ett streck bara.
Men om det inte stör dig så skulle jag låta det vara så länge det inte sprider sig. Eller om du har någon garanti som kan täcka det.
Om du skulle behöva byta glas så hoppas jag du har en glasförsäkring.
Precis, är en liten mindre längre till vänster med.
Antar att den är uppvärmd, har inte tänkt på hur den tinar rutan.

Den växer sakta, men än så länge stör den inte.
Ser ingen spricka men rutan börjar bli lite blästrad.

Ingen garanti, men har helförsäkring på bilen så glas ingår, låter som detta faller under det? 🤔

N
Precis, är en liten mindre längre till vänster med.
Antar att den är uppvärmd, har inte tänkt på hur den tinar rutan.

Den växer sakta, men än så länge stör den inte.
Ser ingen spricka men rutan börjar bli lite blästrad.

Ingen garanti, men har helförsäkring på bilen så glas ingår, låter som detta faller under det? 🤔
Kan inte svenska reglerna exakt. Men här i Finland så måste man ha en skada som inte går att laga på ett bra sätt. Dvs en spricka eller så många stenskott att det inte lönar sig att laga.

Har du ingen knapp för det är det troligen utan värme. Men jag vet inte hur det är på id4. Kan ju vara styrt från displayen eller automatiskt

N Niq skrev:
Kan inte svenska reglerna exakt. Men här i Finland så måste man ha en skada som inte går att laga på ett bra sätt. Dvs en spricka eller så många stenskott att det inte lönar sig att laga.
Lär vara samma här, jag får väl kontakta försäkringsbolaget och se vad de säger.

N
Lär vara samma här, jag får väl kontakta försäkringsbolaget och se vad de säger.
Eller så hittar du ett stenskott som du råkar knacka lite på inifrån. Men kolla vad du har för självrisk. Är det procent på priset kan det nog bli ganska dyrt.

N Niq skrev:
Eller så hittar du ett stenskott som du råkar knacka lite på inifrån. Men kolla vad du har för självrisk. Är det procent på priset kan det nog bli ganska dyrt.
0kr för lagningar och 1800kr om man behöver byta ruta, så man blir som tur är inte ruinerad.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Räcker med att parkera två veckor med regn. Råkade ut för detta på långtidsparkeringen på arlanda. När vi kom hem från semestern satt bakhjulet fast. Vi hade två alternativ till hjälp. Det ingick hjälp i parkeringsavgiften eller larmtjänst som vi hade avtal med. Det var nog samma bärgare som kom oavsett. Ung kille som inte hade varit med om det förr ringde in till sitt kontor. Tog sedan fram en slägga och bankade på däcket. Vi kunde köra sedan.
Jo, men så illa att man inte kan köra iväg efter 2 veckor är ju ovanligt.

N
0kr för lagningar och 1800kr om man behöver byta ruta, så man blir som tur är inte ruinerad.
Låter bra. Med värme kostar dom ca 3000€
Då är det inte ens orginal.
Om du byter så be dom dammsuga rent under torpedplasten när dom ändå har den borta. Alla gör inte det.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
galento galento skrev:
Är det nån här i Sverige som sett en sådan här :

[media]
Vad specifikt är det som gör att du vill ha just den? Låg takhöjd inne?

Jag håller på och går från 2 garage ner till ett och tvåpelarlyften får inte plats i hemmagaraget så jag kommer nog beställa en helgalvad tvåpelarlyft jag kan ha ute bakom garaget. Så ofta använder jag den inte så jag inte kan passa in vädret känner jag.

Tyvärr blir det en hydraullyft, men man kan väl inte få allt...

Fick bilder på en som stått ute i Tyskland i 5år och känner att det inte är värt att flytta ut min lyft som är gjord för inomhusklimat.

Inte för att Tyskland har samma klimat, men en indikation iaf.

https://verkstadskungen.se/tvapelarlyftar/tvapelarlyft-42-t-basic-line-galvaniserad.html

• Galvaniserad tvåpelarlyft utomhus bredvid containrar på en betongyta under klarblå himmel.
    Skapa konto
  • En galvaniserad tvåpelarlyft utomhus på asfalterad yta framför en blå täckt släpvagn med motiv av en bil.
    Skapa konto
  • Galvaniserad tvåpelarlyft utomhus på betongyta, med detaljerad vy av basen och metallstrukturen, del av diskussion om garageutrustning.
    Skapa konto
  • Galvaniserad tvåpelarlyft utomhus, närbild av lyftens kedja och stomme, placering på betongyta med bakgrund av blått fordon.
    Skapa konto
  • Tvåpelarlyft i galvaniserat stål utomhus med bakgrunden av byggnad och blå vägg.
    Skapa konto
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
F
Tokslut Tokslut skrev:
Då förstår jag att stackarna får mecka på gatan, de får ju inte plats på tomten 😢
Dom hade kunnat mecka hemma hos sig.

• Älska
Tokslut
  • Laddar…
F
N Niq skrev:
Volvos rostskydd o kvalitet har gått ner betydligt. Det började med 3 karrosens V70. Den var ännu helt ok men sämre än andra karrosen.
Ja, och om jag inte minns fel så var det just under den var sämre. Karossplåten var helt ok.

hsd
N Niq skrev:

Har du ingen knapp för det är det troligen utan värme. Men jag vet inte hur det är på id4. Kan ju vara styrt från displayen eller automatiskt
Jag lämnade in en bil för byte av vindruta och firman som bytte slog till den rejält bara för att försäkringsbolaget inte skulle ifrågasätta skadan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.