1 254 119 läst ·
17 967 svar
1254k läst
18,0k svar
Allt om bilen
Var sitter sån skit på en merca?Isakare skrev:
Ännu ett konstigt problem.
MB och VAG (kanske fler märken ??) har en påse med silikon kulor i behållaren för kylarvätskan.
Enligt filmen jag såg, MB från ca -12 och framåt, vet inte när den kom på VAG.
När den påsen går sönder blir det stopp i kylsystemet.
Rekommendationen var att byta behållaren var 5e år.
Cirkulärt.... Jag har börjat se fördelarna med EU men nu börjar det bli dags att lämna.
Jag trodde det var någorlunda OK nu med detta, men tydligen ska man få max 5 år på sig att renovera upp en bil ifall en "expert" bedömer värdet vara för lågt mot vad det beräknas kosta.:
https://foretagande.se/eus-nya-skrotningsregler-oroar-bilentusiaster-ett-hot-mot-var-kulturhistoria
Jag trodde det var någorlunda OK nu med detta, men tydligen ska man få max 5 år på sig att renovera upp en bil ifall en "expert" bedömer värdet vara för lågt mot vad det beräknas kosta.:
https://foretagande.se/eus-nya-skrotningsregler-oroar-bilentusiaster-ett-hot-mot-var-kulturhistoria
Måste ha räknat fel på färdmätaren, nu tycker jag den räknar rätt igen efter några extra varv... Förvisso började jag tycka att en elektrolytiskt kondensator inte är en så exakt sak, så det var kanske inte logisk att använda den i krets för timing...
Nå jag fick den nya listen från Mamma Scan(dix), tänk man kan köpa reservdelar ännu:
Nå jag fick den nya listen från Mamma Scan(dix), tänk man kan köpa reservdelar ännu:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Förklara för mig hur du justerar camber på en normal bil med mc person!?K karlmb skrev:Jodå, det går att få Camber rejält fel, efter spindelledsbyte på min V70- 2006 så drog bilen in i motorvägsräcket på 30 m... Den enda semesteröppna verkstaden som hade justeringsmaskin tyckte att man bara behöver justera total toe. Trots att det var rött på olik camber på hö o vänster sida.
Det justerar vi aldrig sa han...
Man jag stod på mig och sedan gick den spikrakt.
Allvetare
· Västra götaland
· 11 053 inlägg
Blev så nyfiken så jag var tvungen att duckduckgoa.Isakare skrev:
Tydligen har man infört detta pga att det förlänger livslängden på kylmediat och framför allt korrosionsskyddet för alla aluminiumdelar (block, kylare osv). Silikater försvinner ur glykolen med tiden och då är tanken att silicagelen skall lösas upp över tid i kylarvätskan och ersätta det som försvunnit.
Och där ramlade den bort helt.
Nya finkläder, inte ett verktyg i bilen, blev att slita 150 gånger tills den hoppade av gummiupphängningarna, behöver inte gå på gymmet i kväll.
Hade iaf en kartong i skuffen att ligga på.
Nya finkläder, inte ett verktyg i bilen, blev att slita 150 gånger tills den hoppade av gummiupphängningarna, behöver inte gå på gymmet i kväll.
Hade iaf en kartong i skuffen att ligga på.
Logga in
Skapa konto
Jaså! Kanske därför det är så långa bytesintervall på kylvätskan i min 2014 E-klass då!Isakare skrev:
Ännu ett konstigt problem.
MB och VAG (kanske fler märken ??) har en påse med silikon kulor i behållaren för kylarvätskan.
Enligt filmen jag såg, MB från ca -12 och framåt, vet inte när den kom på VAG.
När den påsen går sönder blir det stopp i kylsystemet.
Rekommendationen var att byta behållaren var 5e år.
Måste kolla detta lite närmre 😃
Edit:
Mycket riktigt! Otroligt...!
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 583 inlägg
Det fär känner jag igen, svetsen/röret precis framför ljuddämparen som gett sig?Isakare skrev:
Jag svetsade ihop min så höll det 3 år till nästa gång 😅