1 201 755 läst ·
17 127 svar
1202k läst
17,1k svar
Allt om bilen
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 655 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 655 inlägg
Dom är rätt bra generellt. Många skivor får rätt mycket stryk av racingbelägg tycker jag men har tyckt att där får man verkligen vad man betalar för.imported_Benno skrev:
Jag länkade del II ovan vilket var fel.N Niq skrev:Jag gör också hjulinställningar på jobbet och brukar vara glad när det kommer en V70 för då är det sällan något sitter fast. Utom på första karossen men den har hunnit bli ganska gammal. Men det är klart att dom kan rosta fast på alla bilar. Det är mycket vanligare att det sitter fast på V90/V60 och andra karossens xc90.
Sitter inte stötdämparna fast i länkarmen som justerskruven sitter i?
I del I ser du när han knäcker justerskruven.
/Höghus
Jo, det var ju uppenbart att även del 1 kunde vara av intresse. Jag håller på och byter större delen av bakvagnen på min Saab 9-3 som är uttagen 2006-01 och har gått bara knappt 15000 mil. Volvon i filmen har bara gått 12000 mil. Jag är förvånad över att Volvons bakvagn delvis är rostigare än Saabens. Jag har levt i tron att lite äldre Volvo låg några snäpp över Saabarnas rostskydd men det tycks variera väldigt mycket och inte alltid till det bättre.
I Saabens fall är det dock ett rosthål i bakaxelbalken nära nedre länkarmsinfästningen vilket gav en 2:a på besiktningen. I filmen på Volvon så ser man inte motsvarande område. När allt är nere så byter man gärna det som inte är i nära perfekt skick för att slippa göra om jobbet om några år. Det hela kommer troligen att landa på drygt 20kSEK i delar inklusive nya fjädrar runt om och 3 av fyra länkarmar per sida bak.
Jag tycker att det är intressant att se filmerna som visar att de flesta fabrikat har liknande lösningar förutom att vissa har krånglat till det ännu mer än andra. Jag har även tittat på filmer om Audi där vissa modeller är sämre än Saab/GM trots att rykten ofta säger tvärtom. Fakta är som vanligt jobbigt att ta in för folk som har betalat dyrt för en bil med kvalitétsproblem. Spelar ju ingen roll om man byter bil var tredje år och inte bryr sig om ekonomin i detta.
I Saabens fall är det dock ett rosthål i bakaxelbalken nära nedre länkarmsinfästningen vilket gav en 2:a på besiktningen. I filmen på Volvon så ser man inte motsvarande område. När allt är nere så byter man gärna det som inte är i nära perfekt skick för att slippa göra om jobbet om några år. Det hela kommer troligen att landa på drygt 20kSEK i delar inklusive nya fjädrar runt om och 3 av fyra länkarmar per sida bak.
Jag tycker att det är intressant att se filmerna som visar att de flesta fabrikat har liknande lösningar förutom att vissa har krånglat till det ännu mer än andra. Jag har även tittat på filmer om Audi där vissa modeller är sämre än Saab/GM trots att rykten ofta säger tvärtom. Fakta är som vanligt jobbigt att ta in för folk som har betalat dyrt för en bil med kvalitétsproblem. Spelar ju ingen roll om man byter bil var tredje år och inte bryr sig om ekonomin i detta.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 655 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 655 inlägg
Fritidsgård på gatan… pojkbarnet monterade coilover på sin BMW traktor. Det drog ut på tiden, några kompisar på dagen som hejade på men fram mot 19-tiden blev det bra fart. 5-6 traktorer och ett par bilar utanför, typ 15 personer eller nåt sånt. Flera som slentrianborrade eller småfixade nåt på sina fordon, nån bytte hjul mitt i allt… Resultatet dagen efter påminner lite om fiskmåsar som hittat en öppen soptunna…. Med den skillnaden att det ligger kvar två fälgar där ena däcket är slitet ner till corden, antagligen resultatet av nån med ambitioner att få många likes på Tik-Tok men som ännu inte lärt sig vad diffbroms har för betydelse. Förvånad att ingen granne hörde av sig eller ringde polisen.
Dom är fan inte helt färdigjästa i hjärnan i den åldern…….. det känns spontant som att det var mer vett i dom i 12-14år åldern än vid 16-17.
Dom är fan inte helt färdigjästa i hjärnan i den åldern…….. det känns spontant som att det var mer vett i dom i 12-14år åldern än vid 16-17.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 286 inlägg
TikTok generation?F fsn skrev:Fritidsgård på gatan… pojkbarnet monterade coilover på sin BMW traktor. Det drog ut på tiden, några kompisar på dagen som hejade på men fram mot 19-tiden blev det bra fart. 5-6 traktorer och ett par bilar utanför. Flera som slentrianborrade eller småfixade nåt på sina fordon, nån bytte hjul mitt i allt… Resultatet dagen efter påminner lite om fiskmåsar som hittat en öppen soptunna…. Med den skillnaden att det ligger kvar två fälgar där ena däcket är slitet ner till corden, antagligen resultatet av nån med ambitioner att få många likes på Tik-Tok men som ännu inte lärt sig vad diffbroms har för betydelse.
Märker väldigt stor spridning på hur folk är uppväxta, en del har ju varit med och fixat saker hela sin uppväxt. Dom kan både vara tillhjälpliga och driver vettiga resonemang. Andra känns som tomma lådor i vissa sammanhang.
Det var nog många där som lärde sig en hel del, bra start på kunskapsresan 😉
Fint att du ger dom ett tillhåll iaf. oavsett vad grannarna tycker 😬F fsn skrev:Fritidsgård på gatan… pojkbarnet monterade coilover på sin BMW traktor. Det drog ut på tiden, några kompisar på dagen som hejade på men fram mot 19-tiden blev det bra fart. 5-6 traktorer och ett par bilar utanför, typ 15 personer eller nåt sånt. Flera som slentrianborrade eller småfixade nåt på sina fordon, nån bytte hjul mitt i allt… Resultatet dagen efter påminner lite om fiskmåsar som hittat en öppen soptunna…. Med den skillnaden att det ligger kvar två fälgar där ena däcket är slitet ner till corden, antagligen resultatet av nån med ambitioner att få många likes på Tik-Tok men som ännu inte lärt sig vad diffbroms har för betydelse. Förvånad att ingen granne hörde av sig eller ringde polisen.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 655 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 655 inlägg
Vissa kan nog en del, andra gissar. Min gosse är rätt vass på att skruva ändå men det är lite roligt när dom kommer springande och säger att det är fel stödämparben för kränghämmarstaget passar inte… samtidigt som bilen står med andra sidans hjul på backen.Rabbithole skrev:
TikTok generation?
Märker väldigt stor spridning på hur folk är uppväxta, en del har ju varit med och fixat saker hela sin uppväxt. Dom kan både vara tillhjälpliga och driver vettiga resonemang. Andra känns som tomma lådor i vissa sammanhang.
Det var nog många där som lärde sig en hel del, bra start på kunskapsresan 😉
Det som stör mig mest är den här jävla ivern att köra bilarna med bladmåttssiffror i markfrigång. För nån månad sen låg begåvningsreserven på min infart och försökte laga tanken på en traktorjävel som gått i ett fartgupp med kontaktlim. Då blev det lite lite väsen då det var ett dieselstreck i hela området och en stor fläck på infarten.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 655 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 655 inlägg
Jag känner inte riktigt att jag bjöd in till det om jag skall vara ärlig. Vi bor inte på en gård på landet. Det är ett stadsnära tätt villaområde med tomter på 600-1100 kvm med 95% tjänstemän och villor i 6-11miljoners klassen ungefär. Det var nog lite för oljigt och exotiskt för många grannar.Tokslut skrev:
Då förstår jag att stackarna får mecka på gatan, de får ju inte plats på tomten 😢F fsn skrev:
Volvos rostskydd o kvalitet har gått ner betydligt. Det började med 3 karrosens V70. Den var ännu helt ok men sämre än andra karrosen.T TommyC skrev:Jo, det var ju uppenbart att även del 1 kunde vara av intresse. Jag håller på och byter större delen av bakvagnen på min Saab 9-3 som är uttagen 2006-01 och har gått bara knappt 15000 mil. Volvon i filmen har bara gått 12000 mil. Jag är förvånad över att Volvons bakvagn delvis är rostigare än Saabens. Jag har levt i tron att lite äldre Volvo låg några snäpp över Saabarnas rostskydd men det tycks variera väldigt mycket och inte alltid till det bättre.
Min granne har två Volvo.N Niq skrev:
740 1988 40000+mil på mätaren, vad jag sett finns det en liten rost fläck på en skärmkant.
V70 2008 miltal okänt. Båda skärmkanterna fram är rostiga, samt nederkanten på framdörrarna.
740 har dom ägt sedan den var ny. V70 ~5år.
Grabbgubben är närmare 70 och tvättar bilen ofta och gärna,
Så håller med om att rostskyddet inte var som förr.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg