N
Tokslut Tokslut skrev:
Ni som snackar oljetråg, ni åker inte Ford va? De har väl kört med plasttråg ett tag på både EcoBoost och PowerStroke och skall väl bytas vare gång den lossas 🤔

[bild]
[bild]
På vår fiesta 1,0 -14 år det metalltråg och vanlig plugg.

Rostiga bromsar.
Kompis mormor och morfar bodde bredvid en biltvätt, bilen, en Volvo 960 tvättades och kördes direkt in i garaget på hösten, sen åkte de till Kanarieöarna över vintern.
Vi fick dra ut bilen med en lastbil på våren, alla 4 hjul hasandes på asfalten, jävlar vad de satt fast.
Garaget var för trångt för att kunna lossa hjulen på plats.
Blev byte av allt, och dyrt blev det, 960 har inte samma bromsar bak som 940, och de fanns då inte som pirat delar.

• Wow
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Ja att fransmännen skulle fundera ut något enkelt o logiskt är ju ganska långsökt🙄
De har ju iaf funderat ut att det är lämpligt med trumbromsar bak på småbilar som Clio, VAG använder skivor bak och det är ju knappast nödvändigt på bilar som Fabia

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
N
C cpalm skrev:
EcoBoost - är det inte den motorn där kamremmen sitter inuti motorn där den löses upp och effektivt proppar igen hela smörjsystemet? Typ mest kortlivade motorn i historien?
enligt vad jag förstått så ska dom ha gjort något åt saken runt -12. Så dom ska hålla bättre efter det. Men har inga säkra källor.

N
Höghus Höghus skrev:
Suck....
Jag har lagt ganska mycket pengar på vagnparken, 2x V70, det sista. Service, bromsar, nivomater, stötdämpare fram, länkarmsbussningar bak osv.
Nu lämnade jag in D3:an för en 4-hjulsinställning och fick tillbaks den orörd. Justerskruvarna till länkarmarna bak var fastrostade. Mecken sprayade med olja, ska se om det går att vålda loss dom i helgen.
Man blir ju lite orolig när man ser
[media] och hur han knäcker skruven.
Jag saknar min 940 ibland!

/Höghus
Hur kan dom vara fastrostade om du bytt bussningar? Det är väldigt ovanligt att justerskruvarna är fastrostade på V70 men klart att det kan hända. Vilken årsmodell har du?

N Niq skrev:
Hur kan dom vara fastrostade om du bytt bussningar? Det är väldigt ovanligt att justerskruvarna är fastrostade på V70 men klart att det kan hända. Vilken årsmodell har du?
D3-an är en MY11. Justerskruvarna behöver man inte lossa för att byta främre länkarmsbussningarna. Ett inte ovanligt problem enligt mecken.

/Höghus

Inte för att byta men nog vill man väl göra en 4-hjulsmätning efter det?

Kuslake Kuslake skrev:
Inte för att byta men nog vill man väl göra en 4-hjulsmätning efter det?
Ja, precis.
Det är därför jag beställde en justering, eftersom jag bytt bussningar bak och stötdämpare runt om.

/Höghus

N
Höghus Höghus skrev:
D3-an är en MY11. Justerskruvarna behöver man inte lossa för att byta främre länkarmsbussningarna. Ett inte ovanligt problem enligt mecken.

/Höghus
Jag gör också hjulinställningar på jobbet och brukar vara glad när det kommer en V70 för då är det sällan något sitter fast. Utom på första karossen men den har hunnit bli ganska gammal. Men det är klart att dom kan rosta fast på alla bilar. Det är mycket vanligare att det sitter fast på V90/V60 och andra karossens xc90.

Sitter inte stötdämparna fast i länkarmen som justerskruven sitter i?

N
F fribygg skrev:
De har ju iaf funderat ut att det är lämpligt med trumbromsar bak på småbilar som Clio, VAG använder skivor bak och det är ju knappast nödvändigt på bilar som Fabia
Ja ibland lyckas dom ju också. Det var väldigt lätt att byta lamdasensor på en Clio den verkar någorlunda lättskruvad överlag.
Men att försöka ta sig fram till relälådan på en kangoo var inte lätt. Eller att komma åt partikelfiltret på samma bil är inte heller speciellt lätt.

T TommyC skrev:
Ja så ser det ut. Ännu värre är att det inte ens finns reservdelar för att laga skiten. Han bytte hela växellådan.

På tal om billigt skit så är även många tyska bilar skit inklusive vissa Mercedes. Problemet är för mycket plastkomponenter som spricker och trillar i bitar. Här är en som har gått knappt 100k miles d v s ca 16000 mil där bara delarna som behjöver bytas kostar $5000-6000. Köp ej är rådet.
[media]
Haha , du tar den videon på allvar? Min har gått 16.600mil , och öppnar huven för service och påfyllning av spolarvätska. Inga handtag etc som gått sönder heller.

Så mitt råd , köp alltid!

F fsn skrev:
Vad har manuell låda med saken att göra? Du läste att han motionerade bromsarna väl?
Det blir en helt annan använding med automat.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det blir en helt annan använding med automat.
det beror väl på också vad det är för typ av automatisk trandmission, och i förekommande fall hur eventuell lockup är programmerad.

stadskörning eller inte skulle jag säga är den mest avgörande faktorn för rost på bromsskivor.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
rakt09 rakt09 skrev:
det beror väl på också vad det är för typ av automatisk trandmission, och i förekommande fall hur eventuell lockup är programmerad.

stadskörning eller inte skulle jag säga är den mest avgörande faktorn för rost på bromsskivor.
Jo, mina erfarenheter är från övervägande landsvägskörning, med god planering av körningen, i rostbättet kring Göteborg. Sedan jag gick över till (traditionell) automat från manuell så har mina bakskivor i hög grad slutat rosta.
Den nya typen av intelligentare automat med mer motorbromsning, och elbilar, lär öka problemet igen. En del tillverkare inser detta och sätter nu trumbromsar bak, vilket ju löser problemet, men ger lite sämre känsla.

F fsn skrev:
Hur monterar man bromsskivor fel? Sitter hjulet fast är det i princip tekniskt omöjligt….

Jag köpte Brembo original som var skeva efter andra fria träningen i regn på Anderstorp. Det var rätt tufft att bromsa ner från 220 eller nåt sånt till vad det nu kan vara… 80-85 eller nåt sånt efter flygrakan. Jag fick nya gratis av Brembo veckan efter. Dom var inte felmonterade.
Har köpt brembo i tron att de är bra. De verkar ha bra rykte annars. Har iofs inte haft problem med dem men kör bara volvon med vardagskörning. Det blev brembo till gamla MGBn också, men de ligger fortfarande i kartongen.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.