1 201 925 läst ·
17 127 svar
1202k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Rostiga bromsar.
Kompis mormor och morfar bodde bredvid en biltvätt, bilen, en Volvo 960 tvättades och kördes direkt in i garaget på hösten, sen åkte de till Kanarieöarna över vintern.
Vi fick dra ut bilen med en lastbil på våren, alla 4 hjul hasandes på asfalten, jävlar vad de satt fast.
Garaget var för trångt för att kunna lossa hjulen på plats.
Blev byte av allt, och dyrt blev det, 960 har inte samma bromsar bak som 940, och de fanns då inte som pirat delar.
Kompis mormor och morfar bodde bredvid en biltvätt, bilen, en Volvo 960 tvättades och kördes direkt in i garaget på hösten, sen åkte de till Kanarieöarna över vintern.
Vi fick dra ut bilen med en lastbil på våren, alla 4 hjul hasandes på asfalten, jävlar vad de satt fast.
Garaget var för trångt för att kunna lossa hjulen på plats.
Blev byte av allt, och dyrt blev det, 960 har inte samma bromsar bak som 940, och de fanns då inte som pirat delar.
enligt vad jag förstått så ska dom ha gjort något åt saken runt -12. Så dom ska hålla bättre efter det. Men har inga säkra källor.C cpalm skrev:
Hur kan dom vara fastrostade om du bytt bussningar? Det är väldigt ovanligt att justerskruvarna är fastrostade på V70 men klart att det kan hända. Vilken årsmodell har du?Höghus skrev:
Suck....
Jag har lagt ganska mycket pengar på vagnparken, 2x V70, det sista. Service, bromsar, nivomater, stötdämpare fram, länkarmsbussningar bak osv.
Nu lämnade jag in D3:an för en 4-hjulsinställning och fick tillbaks den orörd. Justerskruvarna till länkarmarna bak var fastrostade. Mecken sprayade med olja, ska se om det går att vålda loss dom i helgen.
Man blir ju lite orolig när man ser
[media] och hur han knäcker skruven.
Jag saknar min 940 ibland!
/Höghus
D3-an är en MY11. Justerskruvarna behöver man inte lossa för att byta främre länkarmsbussningarna. Ett inte ovanligt problem enligt mecken.N Niq skrev:
/Höghus
Jag gör också hjulinställningar på jobbet och brukar vara glad när det kommer en V70 för då är det sällan något sitter fast. Utom på första karossen men den har hunnit bli ganska gammal. Men det är klart att dom kan rosta fast på alla bilar. Det är mycket vanligare att det sitter fast på V90/V60 och andra karossens xc90.Höghus skrev:
Sitter inte stötdämparna fast i länkarmen som justerskruven sitter i?
Ja ibland lyckas dom ju också. Det var väldigt lätt att byta lamdasensor på en Clio den verkar någorlunda lättskruvad överlag.F fribygg skrev:
Men att försöka ta sig fram till relälådan på en kangoo var inte lätt. Eller att komma åt partikelfiltret på samma bil är inte heller speciellt lätt.
Haha , du tar den videon på allvar? Min har gått 16.600mil , och öppnar huven för service och påfyllning av spolarvätska. Inga handtag etc som gått sönder heller.T TommyC skrev:Ja så ser det ut. Ännu värre är att det inte ens finns reservdelar för att laga skiten. Han bytte hela växellådan.
På tal om billigt skit så är även många tyska bilar skit inklusive vissa Mercedes. Problemet är för mycket plastkomponenter som spricker och trillar i bitar. Här är en som har gått knappt 100k miles d v s ca 16000 mil där bara delarna som behjöver bytas kostar $5000-6000. Köp ej är rådet.
[media]
Så mitt råd , köp alltid!
Jo, mina erfarenheter är från övervägande landsvägskörning, med god planering av körningen, i rostbättet kring Göteborg. Sedan jag gick över till (traditionell) automat från manuell så har mina bakskivor i hög grad slutat rosta.rakt09 skrev:
Den nya typen av intelligentare automat med mer motorbromsning, och elbilar, lär öka problemet igen. En del tillverkare inser detta och sätter nu trumbromsar bak, vilket ju löser problemet, men ger lite sämre känsla.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Har köpt brembo i tron att de är bra. De verkar ha bra rykte annars. Har iofs inte haft problem med dem men kör bara volvon med vardagskörning. Det blev brembo till gamla MGBn också, men de ligger fortfarande i kartongen.F fsn skrev:Hur monterar man bromsskivor fel? Sitter hjulet fast är det i princip tekniskt omöjligt….
Jag köpte Brembo original som var skeva efter andra fria träningen i regn på Anderstorp. Det var rätt tufft att bromsa ner från 220 eller nåt sånt till vad det nu kan vara… 80-85 eller nåt sånt efter flygrakan. Jag fick nya gratis av Brembo veckan efter. Dom var inte felmonterade.