N Niq skrev:
Det har du helt rätt i. Men det brukar inte ligga i biltillverkarnas intresse att göra eller sälja något billigt nuförtiden. Helst ska det vara dyrt och behöva bytas vid varje service.

Man kan ju också skaffa rätt verktyg till sin oljeplugg. Det är ju obegripligt att om man gör en plugg med invändig fyrkant varför gör man den då inte i 1/2 tum eller 3/8
Tum på en fransk konstruktion?

C cpalm skrev:
EcoBoost - är det inte den motorn där kamremmen sitter inuti motorn där den löses upp och effektivt proppar igen hela smörjsystemet? Typ mest kortlivade motorn i historien?
Tidigare EcoBoom hade en vanlig plugg. Men ja, blötrem är ju inte den smartase lösningen. Ilo provadeväl wn gång i tiden? Men Ford är inte ensam om bajonettplugg. Den är faktiskt inte så dum.

C cpalm skrev:
EcoBoost - är det inte den motorn där kamremmen sitter inuti motorn där den löses upp och effektivt proppar igen hela smörjsystemet? Typ mest kortlivade motorn i historien?
Vet inte om de packade ihop plasttrråg och blötrem, det måste ju vara den ultimata motorn isf....

Bilden visar en webbsida om våta remmar i Ford EcoBoost-modeller, inkluderande information om modeller och orsaker till slitage på våta remmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
K_H och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tror Ford har kallat ungefär alla bensinare med turbo för ecoboost i ungefär 15 år..

Men 1 litersmotorn som kom för 10 år sen ungefär har blöt rem, jo. Känslig för oljekvalitet skulle jag kalla den nuförtiden.. men i början var det ingen strålande ide....

S Stefan1972 skrev:
Hur skivor rostar eller inte beror mycket på bil och körsätt också.......Skivor bak används ju inte så mycket om man bromsar normalt så där är det lätt att det börjar bygga på.
Ja, det är därför jag tror att det nästan bara är bilar med manuell låda som har problemet.

Lagom bilsamling :O

• Gilla
galento
  • Laddar…
rakt09 rakt09 skrev:
min bil som jag kört 47000 mil sedan jag för tjugo år sedan köpte den ny, kräver nya bromsskivor bak vart tredje år, trots återkommande bromsning med flit och regelbunden service. den går nästan uteslutande landsväg och håller kring 75kmh i medefart.

frugans går 1000 mil per åt med halva medefarten dvs mest stadskörning, och behöver aldrig nya skivor.
Märke?

F fsn skrev:
Hur monterar man bromsskivor fel? Sitter hjulet fast är det i princip tekniskt omöjligt….

Jag köpte Brembo original som var skeva efter andra fria träningen i regn på Anderstorp. Det var rätt tufft att bromsa ner från 220 eller nåt sånt till vad det nu kan vara… 80-85 eller nåt sånt efter flygrakan. Jag fick nya gratis av Brembo veckan efter. Dom var inte felmonterade.
Som skrivits redan i tråden så lyckas folk sätta dit dem med skräp emellan, eller på en skadad fläns.
Självkkart kan det bli fel även vid tillverkningen men då vet ju nu att det inte är "du får vad du betalar för" som antyddes ang Biltemas.

rakt09 rakt09 skrev:
det varierar, men rost uppstår obönhörligen trots medvetet flitig motion av dem.

vid skall vi säga lyckad rostbildning blir det en glatt brunsvart yta som inte kräver skivbyte.så länge man fortsätter bromsa flitigt och ofta. men sedan kommer kexning från oftast utsidan. då blir effektiva ytan mindre. prövat skivor som är dyra billiga original pirat, gör ingen skillnad. men med ryska bromsklossar fördröjs eländet.

däremot aldrig haft skeva skivor.

bromsoken bak är lukas, kräver årlig isärtagning och uppsmörjning. det är riktiga skitbromsar, men min typ av körning nästan totala brist på egentligt behov av bromsar utgör ju ett worst case. en gång när oken kärvade strax efter service hos audi vilket ledde till överhettning vid minsta användning, typiskt nog rätt snart efter start på en långresa; körde jag sedan över 100 mil fram till återbesök hos verkstaden utan att bromsa öht.

ingen big deal.

förutom bromsarna är jag mycket nöjd med bilen.
Du har alltså manuell låda och planerar din körning väl. Ingen bra kombo med skivbromsar bak.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
Suck....
Jag har lagt ganska mycket pengar på vagnparken, 2x V70, det sista. Service, bromsar, nivomater, stötdämpare fram, länkarmsbussningar bak osv.
Nu lämnade jag in D3:an för en 4-hjulsinställning och fick tillbaks den orörd. Justerskruvarna till länkarmarna bak var fastrostade. Mecken sprayade med olja, ska se om det går att vålda loss dom i helgen.
Man blir ju lite orolig när man ser
och hur han knäcker skruven.
Jag saknar min 940 ibland!

/Höghus

K karlmb skrev:
Du har alltså manuell låda och planerar din körning väl. Ingen bra kombo med skivbromsar bak.
På min D3 med automat murknar bakbromsarna väldigt lätt om man planerar körningen och motorbromsar med geartronicen.
På D5:an, också automat, håller de sig mycket fräschare. Troligen för att det finns radar till farthållaren. Den funkar inte jättebra, gasar på och kommer nära bilen framför, varvid radarn märker detta och bromsar. D5-an bromsar också i utförsbackar om hastigheten trots släppt gas börjar öka mycket över vad farthållaren är inställd på. D3-an har inget sådant för sig. Den släpper bara gasen och så får hastigheten bli vad den blir.

/Höghus

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Ni som snackar oljetråg, ni åker inte Ford va? De har väl kört med plasttråg ett tag på både EcoBoost och PowerStroke och skall väl bytas vare gång den lossas 🤔

[bild]
[bild]

Poppis med plast nuförtiden..

• Wow
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
F
K karlmb skrev:
Vad har manuell låda med saken att göra? Du läste att han motionerade bromsarna väl?

Tokslut Tokslut skrev:
240kr för en piratvariant till min bil ;) Och tror den varianten kom redan 2002 (RAM Hemi)

[länk]

[bild]
[bild]
Samma typ av plugg på Jeep Grand Cherokee 1997:a

N
Kuslake Kuslake skrev:
Tum på en fransk konstruktion?
Ja att fransmännen skulle fundera ut något enkelt o logiskt är ju ganska långsökt🙄

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.