1 201 925 läst ·
17 127 svar
1202k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Tum på en fransk konstruktion?N Niq skrev:Det har du helt rätt i. Men det brukar inte ligga i biltillverkarnas intresse att göra eller sälja något billigt nuförtiden. Helst ska det vara dyrt och behöva bytas vid varje service.
Man kan ju också skaffa rätt verktyg till sin oljeplugg. Det är ju obegripligt att om man gör en plugg med invändig fyrkant varför gör man den då inte i 1/2 tum eller 3/8
Tidigare EcoBoom hade en vanlig plugg. Men ja, blötrem är ju inte den smartase lösningen. Ilo provadeväl wn gång i tiden? Men Ford är inte ensam om bajonettplugg. Den är faktiskt inte så dum.C cpalm skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 913 inlägg
Tror Ford har kallat ungefär alla bensinare med turbo för ecoboost i ungefär 15 år..C cpalm skrev:
Men 1 litersmotorn som kom för 10 år sen ungefär har blöt rem, jo. Känslig för oljekvalitet skulle jag kalla den nuförtiden.. men i början var det ingen strålande ide....
Märke?rakt09 skrev:
min bil som jag kört 47000 mil sedan jag för tjugo år sedan köpte den ny, kräver nya bromsskivor bak vart tredje år, trots återkommande bromsning med flit och regelbunden service. den går nästan uteslutande landsväg och håller kring 75kmh i medefart.
frugans går 1000 mil per åt med halva medefarten dvs mest stadskörning, och behöver aldrig nya skivor.
Som skrivits redan i tråden så lyckas folk sätta dit dem med skräp emellan, eller på en skadad fläns.F fsn skrev:Hur monterar man bromsskivor fel? Sitter hjulet fast är det i princip tekniskt omöjligt….
Jag köpte Brembo original som var skeva efter andra fria träningen i regn på Anderstorp. Det var rätt tufft att bromsa ner från 220 eller nåt sånt till vad det nu kan vara… 80-85 eller nåt sånt efter flygrakan. Jag fick nya gratis av Brembo veckan efter. Dom var inte felmonterade.
Självkkart kan det bli fel även vid tillverkningen men då vet ju nu att det inte är "du får vad du betalar för" som antyddes ang Biltemas.
Du har alltså manuell låda och planerar din körning väl. Ingen bra kombo med skivbromsar bak.rakt09 skrev:
det varierar, men rost uppstår obönhörligen trots medvetet flitig motion av dem.
vid skall vi säga lyckad rostbildning blir det en glatt brunsvart yta som inte kräver skivbyte.så länge man fortsätter bromsa flitigt och ofta. men sedan kommer kexning från oftast utsidan. då blir effektiva ytan mindre. prövat skivor som är dyra billiga original pirat, gör ingen skillnad. men med ryska bromsklossar fördröjs eländet.
däremot aldrig haft skeva skivor.
bromsoken bak är lukas, kräver årlig isärtagning och uppsmörjning. det är riktiga skitbromsar, men min typ av körning nästan totala brist på egentligt behov av bromsar utgör ju ett worst case. en gång när oken kärvade strax efter service hos audi vilket ledde till överhettning vid minsta användning, typiskt nog rätt snart efter start på en långresa; körde jag sedan över 100 mil fram till återbesök hos verkstaden utan att bromsa öht.
ingen big deal.
förutom bromsarna är jag mycket nöjd med bilen.
Suck....
Jag har lagt ganska mycket pengar på vagnparken, 2x V70, det sista. Service, bromsar, nivomater, stötdämpare fram, länkarmsbussningar bak osv.
Nu lämnade jag in D3:an för en 4-hjulsinställning och fick tillbaks den orörd. Justerskruvarna till länkarmarna bak var fastrostade. Mecken sprayade med olja, ska se om det går att vålda loss dom i helgen.
Man blir ju lite orolig när man ser
och hur han knäcker skruven.
Jag saknar min 940 ibland!
/Höghus
Jag har lagt ganska mycket pengar på vagnparken, 2x V70, det sista. Service, bromsar, nivomater, stötdämpare fram, länkarmsbussningar bak osv.
Nu lämnade jag in D3:an för en 4-hjulsinställning och fick tillbaks den orörd. Justerskruvarna till länkarmarna bak var fastrostade. Mecken sprayade med olja, ska se om det går att vålda loss dom i helgen.
Man blir ju lite orolig när man ser
Jag saknar min 940 ibland!
/Höghus
På min D3 med automat murknar bakbromsarna väldigt lätt om man planerar körningen och motorbromsar med geartronicen.K karlmb skrev:
På D5:an, också automat, håller de sig mycket fräschare. Troligen för att det finns radar till farthållaren. Den funkar inte jättebra, gasar på och kommer nära bilen framför, varvid radarn märker detta och bromsar. D5-an bromsar också i utförsbackar om hastigheten trots släppt gas börjar öka mycket över vad farthållaren är inställd på. D3-an har inget sådant för sig. Den släpper bara gasen och så får hastigheten bli vad den blir.
/Höghus
Allvetare
· Västra götaland
· 10 913 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 655 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland