N Niq skrev:
Det har du helt rätt i. Men det brukar inte ligga i biltillverkarnas intresse att göra eller sälja något billigt nuförtiden. Helst ska det vara dyrt och behöva bytas vid varje service.

Man kan ju också skaffa rätt verktyg till sin oljeplugg. Det är ju obegripligt att om man gör en plugg med invändig fyrkant varför gör man den då inte i 1/2 tum eller 3/8
Alla jänkare jag haft där det setat "4kantsplug" någonstans har alltiv varit av modell så verktyget passat direkt, vanligtvis 3/8" skaftet. Senaste bilen nu är det fördelningslådan som har 3/8" pluggar i både påfyllning och avtappning (Borg Warner 44-44)

• Gilla
galento
  • Laddar…
RoTe
Tokslut Tokslut skrev:
240kr för en piratvariant till min bil ;) Och tror den varianten kom redan 2002 (RAM Hemi)

[länk]

[bild]
[bild]
Eller så sätter man bara in en kran istället, finns flera varianter att välja mellan. Jag gillar dom man kopplar en slang på som man leder ner i dunk, innan man öppnar ventilen. Helt spillfritt.

• Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Så har det kommit uppgraderade sumpar som normala människor har svetsat dit..
Alla oljetråg jag hitills sett har varit skruvade/ bultade mot motorn. Vilken bil har fastsvetsat oljetråg?

• Haha
karlmb
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Eller så sätter man bara in en kran istället, finns flera varianter att välja mellan. Jag gillar dom man kopplar en slang på som man leder ner i dunk, innan man öppnar ventilen. Helt spillfritt.
Jag har haft de i tankarna, men risken att nått slår sönder den är för stor i mitt huvud för att jag ska våga, kranen hamnar delvis som lägstapunk (nej, har inte grejer som slamrar runt under ofta, men spärren finns i huvudet iaf.)

Jag tror Fumoto är originalet

Guldfärgad Fumoto avtappningsventil med blå tätning och säkerhetssprint, modell F106, sedd från sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
F
S Stefan1972 skrev:
Jag antar att slitytan blir påverkad av rost och bromsar man "lite" så bygger det oftast på. Har det en gång börjat så är det inget man bromsar bort.
Jodå….. enligt @karlmb så kan man tom bromsa skeva bromskivor helt raka, bara med lite värme och att bromsa dom lite så att bromsa bort genomrostat är nog inga problem heller. 😂

• Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Wow! Hur leder rosten till behovet av byte då? Att de "rostat upp" inifrån, blir nedslitna, eller ojämnt slitna?
det varierar, men rost uppstår obönhörligen trots medvetet flitig motion av dem.

vid skall vi säga lyckad rostbildning blir det en glatt brunsvart yta som inte kräver skivbyte.så länge man fortsätter bromsa flitigt och ofta. men sedan kommer kexning från oftast utsidan. då blir effektiva ytan mindre. prövat skivor som är dyra billiga original pirat, gör ingen skillnad. men med ryska bromsklossar fördröjs eländet.

däremot aldrig haft skeva skivor.

bromsoken bak är lukas, kräver årlig isärtagning och uppsmörjning. det är riktiga skitbromsar, men min typ av körning nästan totala brist på egentligt behov av bromsar utgör ju ett worst case. en gång när oken kärvade strax efter service hos audi vilket ledde till överhettning vid minsta användning, typiskt nog rätt snart efter start på en långresa; körde jag sedan över 100 mil fram till återbesök hos verkstaden utan att bromsa öht.

ingen big deal.

förutom bromsarna är jag mycket nöjd med bilen.

• Wow
cpalm
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Alla oljetråg jag hitills sett har varit skruvade/ bultade mot motorn. Vilken bil har fastsvetsat oljetråg?
Inte tråget, gänginsatsen för en plugg...

K karlmb skrev:
Inte tråget, gänginsatsen för en plugg...
Som svetsats på tråget?

useless useless skrev:
Jag köpte skivor på Biltema till 740'n för 85:- styck en gång i slutet av förra årtusendet. Efter första kraftiga inbromsningen var jag tvungen att byta dom för att inte bilen skulle skaka sönder. Då blev det skivor från Mekonomen som säkert kostade 250:- istället.
Då monterade du dem nog fel. Har aldrig haft några problem med skivor från Bt.

F fribygg skrev:
Som svetsats på tråget?
Ja, man borrar förstås ett hål också i botten..

RoTe
Tokslut Tokslut skrev:
Jag har haft de i tankarna, men risken att nått slår sönder den är för stor i mitt huvud för att jag ska våga, kranen hamnar delvis som lägstapunk (nej, har inte grejer som slamrar runt under ofta, men spärren finns i huvudet iaf.)

Jag tror Fumoto är originalet

[bild]
Har man ett tråg med pluggen nedåt så är det inte optimalt nej.

• Gilla
galento
  • Laddar…
F
K karlmb skrev:
Då monterade du dem nog fel. Har aldrig haft några problem med skivor från Bt.
Hur monterar man bromsskivor fel? Sitter hjulet fast är det i princip tekniskt omöjligt….

Jag köpte Brembo original som var skeva efter andra fria träningen i regn på Anderstorp. Det var rätt tufft att bromsa ner från 220 eller nåt sånt till vad det nu kan vara… 80-85 eller nåt sånt efter flygrakan. Jag fick nya gratis av Brembo veckan efter. Dom var inte felmonterade.

• Gilla
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Ni som snackar oljetråg, ni åker inte Ford va? De har väl kört med plasttråg ett tag på både EcoBoost och PowerStroke och skall väl bytas vare gång den lossas 🤔

Plastoljetråg med gul komponent, nära detaljvy.
Plastoljetråg för en Ford EcoDiesel eller PowerStroke, visas med ett gallermönster och skruvfästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Ledsen
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
C
Tokslut Tokslut skrev:
De har väl kört med plasttråg ett tag på både EcoBoost och PowerStroke och skall väl bytas vare gång den lossas 🤔
EcoBoost - är det inte den motorn där kamremmen sitter inuti motorn där den löses upp och effektivt proppar igen hela smörjsystemet? Typ mest kortlivade motorn i historien?

• Gilla
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
C
rakt09 rakt09 skrev:
sedan kommer kexning från oftast utsidan
Wow, första skivbytet på våra två bilar var nog runt 15-årsdagen 🙂
Ibland inser man att många har mycket värre problem än en själv.

Inte för att vara sån, men det känns som att Audi-ägare måste vara världens mest problemtoleranta bilägare. 🙂

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
rakt09 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.