K karlmb skrev:
Det stora felet som verkar göras är när folk bromsar rätt mkt och hårt ner till noll vid ett rödljus och sedan står med foten på bromsen flera minuter.
Då kyls skivan mkt mer lokalt där klossarna sitter och skivan "slår sig".
Regelrätt överhettning pga anliggande broms är den andra anledningen, kanske i kombo med förstnämnda.
Före 1985 så vart inte bromsskivor "skeva", men plötsligt fick var 5e bil vibrerande bromsar.
Samma år som inblandningen av Nickel blev markant, konstigt va!

Tillverkarna skyllde på varma bromsar som kördes i vattenpölar, men vi yrkesmekar visste mycket väl.
 
J jawen skrev:
Före 1985 så vart inte bromsskivor "skeva", men plötsligt fick var 5e bil vibrerande bromsar.
Samma år som inblandningen av Nickel blev markant, konstigt va!

Tillverkarna skyllde på varma bromsar som kördes i vattenpölar, men vi yrkesmekar visste mycket väl.
Hm, det har jag aldrig hört talas om. Har ändå jobbat på Volvos brromsgrupp.
Varför blandade man in mer nickel?
Är ju dyrt.
 
K karlmb skrev:
Hm, det har jag aldrig hört talas om. Har ändå jobbat på Volvos brromsgrupp.
Varför blandade man in mer nickel?
Är ju dyrt
Nickel kan inte varit relativt dyrt 1984-85, för även plåtdelar fick en högre halt.
Bilar som krockade & fick en ny framskärm & liknande, började att rosta inom några år... men enbart där skadan var åtgärdad, inte i original karossen.
 
J jawen skrev:
Nickel kan inte varit relativt dyrt 1984-85
Relativt järn? Absolut alltid!
 
Alfredo Alfredo skrev:
Relativt järn? Absolut alltid!
Ingen aning om vad "plåtblandningarna" innehöll, men som yrkesman reagerade man på skillnaden före & efter 1985.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Relativt järn? Absolut alltid!
Här kan du se hur priset på Nickel dippade runt 1985 i alla fall.
& jag är övertygad att detta är anledningen på bromskive-problem & rost på bytta bildelar.
 
  • Diagram över världspriset på järnmalm, nickel, zink och koppar 1975-1989, där nickels pris sjunker runt 1985.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
J jawen skrev:
Här kan du se hur priset på Nickel dippade runt 1985 i alla fall.
Det kanske dippade, men råjärn kostar typ en femma kilot, och nickel typ 150. Dvs. en faktor 30.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det kanske dippade, men råjärn kostar typ en femma kilot, och nickel typ 150. Dvs. en faktor 30
Ock?
Menar du att plåtblandningen 1985 som gjorde bromsskivor och plåtreparationer dåliga, inte kan ha berott på inblandning av Nickel?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Relativt järn? Absolut alltid!
Varför gör du tummen upp på cpalm´s åsikt när du ser "svart på vitt" att järnmalm var dyrare än Nickel ända tills 1987 ?

Vänder kappan efter vinden eller!
 
J jawen skrev:
järnmalm var dyrare än Nickel
😂
 
galento
N Niq skrev:
Det har du helt rätt i. Men det brukar inte ligga i biltillverkarnas intresse att göra eller sälja något billigt nuförtiden. Helst ska det vara dyrt och behöva bytas vid varje service.

Man kan ju också skaffa rätt verktyg till sin oljeplugg. Det är ju obegripligt att om man gör en plugg med invändig fyrkant varför gör man den då inte i 1/2 tum eller 3/8
Så är det på veteranbilar här , bara att sätta i 1/2" spärrhandtag och lossa 😀
GM sextiotal.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Nickel kan inte varit relativt dyrt 1984-85, för även plåtdelar fick en högre halt.
Bilar som krockade & fick en ny framskärm & liknande, började att rosta inom några år... men enbart där skadan var åtgärdad, inte i original karossen.
nickelinblandning är väl ett känt sätt att minska rostutveckling, inte tvärtom. rostfritt stål innehåller gärna kring 10 procent nickel.

när det gäller karosser har bilindustrin i omgångar haft problem när nya miljövänligare metoder införts när det gäller grundlackering och lackering. två flagranta exempel är volvo 1974 och mb kring millennieskiftet.

när det gäller rostande bromsskivor har jag ingen kunskap om vilka legeringar som används men noterat att dyra märkesskivor inte är bättre än de billigaste. däremot skiljer det stort beroende på vilka bromsklossar man använder. inblandning av koppar och andra galvaniskt ädlare metaller än järn är ett säkert sätt att få snabb rostutveckling på skivorna. ryssarna har förstått detta, och med bromsklossar därifrån håller skivorna i mina händer längre. inga spår av koppargranulat i slitytan.

tyvärr är det för tiden svårt hitta ryska bromsklossar...
 
J jawen skrev:
Varför gör du tummen upp på cpalm´s åsikt när du ser "svart på vitt" att järnmalm var dyrare än Nickel ända tills 1987 ?

Vänder kappan efter vinden eller!
Tror att din graf är indexerad till att ge priset råvaran hade i början på grafen till 1 .. så den visar inte kostnaden i sig bara den relativa utvecklingen...
 
  • Gilla
jawen och 5 till
  • Laddar…
N
galento galento skrev:
Så är det på veteranbilar här , bara att sätta i 1/2" spärrhandtag och lossa 😀
GM sextiotal.
Ja det är väl främst franska bilar och Volvo 440/460 som har underliga storlekar. 🤪

Men på så gamla bilar är väl allt i tum
 
R rakt09 skrev:
nickelinblandning är väl ett känt sätt att minska rostutveckling, inte tvärtom. rostfritt stål innehåller gärna kring 10 procent nickel.

när det gäller karosser har bilindustrin i omgångar haft problem när nya miljövänligare metoder införts när det gäller grundlackering och lackering. två flagranta exempel är volvo 1974 och mb kring millennieskiftet.

när det gäller rostande bromsskivor har jag ingen kunskap om vilka legeringar som används men noterat att dyra märkesskivor inte är bättre än de billigaste. däremot skiljer det stort beroende på vilka bromsklossar man använder. inblandning av koppar och andra galvaniskt ädlare metaller än järn är ett säkert sätt att få snabb rostutveckling på skivorna. ryssarna har förstått detta, och med bromsklossar därifrån håller skivorna i mina händer längre. inga spår av koppargranulat i slitytan.

tyvärr är det för tiden svårt hitta ryska bromsklossar...
Att skivor skulle slå sig pga ökad nyckelhalt, tja om det är fallet att man blandar in mer så undrar man ju varför ifall de rostar lika mkt som billiga indiska barnarbetarskivor.
Och framförallt vilken fysisk påverkan mer nickel har på formstabiliteten.
Jag tror det helt enkelt är ökad andel automater som ger problemet med att folk står länge på D kyler skivorna lokalt snabbare.
Har aldrig haft problemet med manuella bilar, men å andra sidan mest 80-talare där.
Vad har ni andra för erfarenheter?

Mercedes rostproblem startade 1995 pga idioten i toppen tyckte det var tillräckligt att köra karosserna på halva tiden i ED grundfärgen.
Man får inte ens halva tjockleken då.
Volvo kanske hade mer problem med vattenbaserade lacker men jag vet inte, relativt Mercedes rostar de inte alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.