1 108 055 läst ·
15 450 svar
1108k läst
15,5k svar
Allt om bilen
Före 1985 så vart inte bromsskivor "skeva", men plötsligt fick var 5e bil vibrerande bromsar.K karlmb skrev:Det stora felet som verkar göras är när folk bromsar rätt mkt och hårt ner till noll vid ett rödljus och sedan står med foten på bromsen flera minuter.
Då kyls skivan mkt mer lokalt där klossarna sitter och skivan "slår sig".
Regelrätt överhettning pga anliggande broms är den andra anledningen, kanske i kombo med förstnämnda.
Samma år som inblandningen av Nickel blev markant, konstigt va!
Tillverkarna skyllde på varma bromsar som kördes i vattenpölar, men vi yrkesmekar visste mycket väl.
Hm, det har jag aldrig hört talas om. Har ändå jobbat på Volvos brromsgrupp.J jawen skrev:
Varför blandade man in mer nickel?
Är ju dyrt.
Nickel kan inte varit relativt dyrt 1984-85, för även plåtdelar fick en högre halt.K karlmb skrev:
Bilar som krockade & fick en ny framskärm & liknande, började att rosta inom några år... men enbart där skadan var åtgärdad, inte i original karossen.
Så är det på veteranbilar här , bara att sätta i 1/2" spärrhandtag och lossa 😀N Niq skrev:Det har du helt rätt i. Men det brukar inte ligga i biltillverkarnas intresse att göra eller sälja något billigt nuförtiden. Helst ska det vara dyrt och behöva bytas vid varje service.
Man kan ju också skaffa rätt verktyg till sin oljeplugg. Det är ju obegripligt att om man gör en plugg med invändig fyrkant varför gör man den då inte i 1/2 tum eller 3/8
GM sextiotal.
nickelinblandning är väl ett känt sätt att minska rostutveckling, inte tvärtom. rostfritt stål innehåller gärna kring 10 procent nickel.J jawen skrev:
när det gäller karosser har bilindustrin i omgångar haft problem när nya miljövänligare metoder införts när det gäller grundlackering och lackering. två flagranta exempel är volvo 1974 och mb kring millennieskiftet.
när det gäller rostande bromsskivor har jag ingen kunskap om vilka legeringar som används men noterat att dyra märkesskivor inte är bättre än de billigaste. däremot skiljer det stort beroende på vilka bromsklossar man använder. inblandning av koppar och andra galvaniskt ädlare metaller än järn är ett säkert sätt att få snabb rostutveckling på skivorna. ryssarna har förstått detta, och med bromsklossar därifrån håller skivorna i mina händer längre. inga spår av koppargranulat i slitytan.
tyvärr är det för tiden svårt hitta ryska bromsklossar...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Tror att din graf är indexerad till att ge priset råvaran hade i början på grafen till 1 .. så den visar inte kostnaden i sig bara den relativa utvecklingen...J jawen skrev:
Att skivor skulle slå sig pga ökad nyckelhalt, tja om det är fallet att man blandar in mer så undrar man ju varför ifall de rostar lika mkt som billiga indiska barnarbetarskivor.R rakt09 skrev:nickelinblandning är väl ett känt sätt att minska rostutveckling, inte tvärtom. rostfritt stål innehåller gärna kring 10 procent nickel.
när det gäller karosser har bilindustrin i omgångar haft problem när nya miljövänligare metoder införts när det gäller grundlackering och lackering. två flagranta exempel är volvo 1974 och mb kring millennieskiftet.
när det gäller rostande bromsskivor har jag ingen kunskap om vilka legeringar som används men noterat att dyra märkesskivor inte är bättre än de billigaste. däremot skiljer det stort beroende på vilka bromsklossar man använder. inblandning av koppar och andra galvaniskt ädlare metaller än järn är ett säkert sätt att få snabb rostutveckling på skivorna. ryssarna har förstått detta, och med bromsklossar därifrån håller skivorna i mina händer längre. inga spår av koppargranulat i slitytan.
tyvärr är det för tiden svårt hitta ryska bromsklossar...
Och framförallt vilken fysisk påverkan mer nickel har på formstabiliteten.
Jag tror det helt enkelt är ökad andel automater som ger problemet med att folk står länge på D kyler skivorna lokalt snabbare.
Har aldrig haft problemet med manuella bilar, men å andra sidan mest 80-talare där.
Vad har ni andra för erfarenheter?
Mercedes rostproblem startade 1995 pga idioten i toppen tyckte det var tillräckligt att köra karosserna på halva tiden i ED grundfärgen.
Man får inte ens halva tjockleken då.
Volvo kanske hade mer problem med vattenbaserade lacker men jag vet inte, relativt Mercedes rostar de inte alls.