K karlmb skrev:
Att skivor skulle slå sig pga ökad nyckelhalt, tja om det är fallet att man blandar in mer så undrar man ju varför ifall de rostar lika mkt som billiga indiska barnarbetarskivor.
Och framförallt vilken fysisk påverkan mer nickel har på formstabiliteten.
Jag tror det helt enkelt är ökad andel automater som ger problemet med att folk står länge på D kyler skivorna lokalt snabbare.
Har aldrig haft problemet med manuella bilar, men å andra sidan mest 80-talare där.
Vad har ni andra för erfarenheter?

Mercedes rostproblem startade 1995 pga idioten i toppen tyckte det var tillräckligt att köra karosserna på halva tiden i ED grundfärgen.
Man får inte ens halva tjockleken då.
Volvo kanske hade mer problem med vattenbaserade lacker men jag vet inte, relativt Mercedes rostar de inte alls.
Skulle tro att det i så fall har att göra med att man började köra i högre hastighet och använder bromsarna mer?

Eller hände det något med ventilerade skivor, ABS? att dom är känsligare för att slå sig?

Vet inte riktigt, men skeva bromsskivor är nått mycket ovanligt för mig, trots att jag skruvat bil i över 40 år.
Hade några fall när Ford Sierra var på tapeten, men de slog sig pga för klen framvagn, hjulen typ fladdrade hela tiden.
Med förstärkta bussningar överlevde även de skivorna.
Biltema hade t.o.m krav på byte av bussningar för garantin på skivorna skulle gälla.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Många ggr så är "skeva" skivor idag ett resultat av tafflig montering och smuts mellan skiva och nav. Nån hundradel i kast märks inte när det är precis monterat men det kommer gradvis att bli värre och värre. Har lagat ett par "problembilar" där de bytt skivor flera ggr. Vid inspektion hittade jag förvisso ingen kvarvarande rost men väl "skador" på flänsens kant. Ett hammarslag så det svullnat upp lite eller liknande. Knappt synbart men tillräckligt...........

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag har aldrig behövt byta skivor på grund av rost på en bil som används i normal utsträckning. Är det ett problem i verkligheten? Visst, en bil som står uppställd på gräsmattan större delen av året får säkert problem med rost både här och där, men då hjälper nog inte några procent mer nickel i skivorna.

Isakare Isakare skrev:
Vet inte riktigt, men skeva bromsskivor är nått mycket ovanligt för mig, trots att jag skruvat bil i över 40 år.
Hade några fall när Ford Sierra var på tapeten, men de slog sig pga för klen framvagn, hjulen typ fladdrade hela tiden.
Med förstärkta bussningar överlevde även de skivorna.
Biltema hade t.o.m krav på byte av bussningar för garantin på skivorna skulle gälla.
Jag köpte skivor på Biltema till 740'n för 85:- styck en gång i slutet av förra årtusendet. Efter första kraftiga inbromsningen var jag tvungen att byta dom för att inte bilen skulle skaka sönder. Då blev det skivor från Mekonomen som säkert kostade 250:- istället.

useless useless skrev:
Jag har aldrig behövt byta skivor på grund av rost på en bil som används i normal utsträckning. Är det ett problem i verkligheten? Visst, en bil som står uppställd på gräsmattan större delen av året får säkert problem med rost både här och där, men då hjälper nog inte några procent mer nickel i skivorna.
Om man utgår från det absolut värsta fallet (typ köra en vända i salt-slush, parkera bilen, vänta två år, köra igen) så kanske det skulle leda till att skivorna är såpass rostiga att beläggen slits fortare än vad de skulle gjort annars, men annars kan jag inte se nått rimligt fall där det påverkar..

Att skivor rostar kan också bero på att bromsok, glidpinnar eller beläggen kärvar

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hur skivor rostar eller inte beror mycket på bil och körsätt också.......Skivor bak används ju inte så mycket om man bromsar normalt så där är det lätt att det börjar bygga på.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
F
B Bigfoot skrev:
Det är tråkigt när det blir svårt att få tag på delar som normalt inte behöver bytas. En generator kan man ju köpa enkelt på icke-självplock-skroten, men om man t.ex. behöver en bit av ett kablage så är det ju inget skrotarna tar rätt på, men på en gammaldags självplock-skrot var det enkelt att hämta och kostade knappt något. Men den typen av skrotar har väl varit på utdöende länge.
Det har ju missbrukats grovt. Jag kom ihåg när man var 18-20 och åkte till självplocken med två kompisar och en välfylld verktygslåda. Man skulle ha ett par delar till en bil. Jag har för mig att vi hittade en riktigt fin krockad donator långt in på skroten. Skruvade av en framskärm som var det jag behövde och köpte det. Prutade samtidigt som en gris på Ronal alufälgarna med skapliga däck som var lite hårdvaluta och tyckte det var ungefär vad som var acceptabelt att lägga ut på bilen.

Samtidigt så tryckte mina kompisar en komplett inredning med stolar, baksäte och dörrsidor under staketet. Luftburk i bättre skick, en kylare och förgasare baxades också under staketet. Smågrejer man behövde la man i verktygslådan. Det är ju sånt man borde ha stryk för.

Ett halvår senare kom jag tillbaka och köpte motorn för 1200kr med egen utmontering.

• Arg
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
min bil som jag kört 47000 mil sedan jag för tjugo år sedan köpte den ny, kräver nya bromsskivor bak vart tredje år, trots återkommande bromsning med flit och regelbunden service. den går nästan uteslutande landsväg och håller kring 75kmh i medefart.

frugans går 1000 mil per åt med halva medefarten dvs mest stadskörning, och behöver aldrig nya skivor.

• Wow
cpalm
  • Laddar…
F
rakt09 rakt09 skrev:
min bil som jag kört 47000 mil sedan jag för tjugo år sedan köpte den ny, kräver nya bromsskivor bak vart tredje år, trots återkommande bromsning med flit och regelbunden service. den går nästan uteslutande landsväg och håller kring 75kmh i medefart.

frugans går 1000 mil per åt med halva medefarten dvs mest stadskörning, och behöver aldrig nya skivor.
Vad är det för bil?

C
rakt09 rakt09 skrev:
kräver nya bromsskivor bak vart tredje år
Wow! Hur leder rosten till behovet av byte då? Att de "rostat upp" inifrån, blir nedslitna, eller ojämnt slitna?

Jag antar att slitytan blir påverkad av rost och bromsar man "lite" så bygger det oftast på. Har det en gång börjat så är det inget man bromsar bort.

rakt09 rakt09 skrev:

Låter som du har uselt material att jobba med, bromsskivorna bör väl iallafall klara dubbla den sträckan?

• Wow
Tokslut
  • Laddar…
N Niq skrev:
Men helt ärligt så är vi redan där till viss del. En bekant jag hade som drev bilverkstad berättade att till en del bilar bytte dom alltid hela oljepluggen för den kostade ungefär lika mycket som packningen. Och det var mindre jobb än att byta packningen.
240kr för en piratvariant till min bil ;) Och tror den varianten kom redan 2002 (RAM Hemi)

https://www.hansenracing.se/product/oljetrågsplugg/dor65246

Oljetrågsplugg i metall med gummipackning, troligen en piratvariant för bil från 2002 RAM Hemi, märkt Dorman.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oljetrågsplugg med gummipackning för bil, piratvariant från 2002, RAM Hemi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.