hsd hsd skrev:
Har bekanta med mc och där kör de med exramonterade dimljus tillsammans med halvljuset, olagligt men poliserna i trakten ser mellan fingrarna och tycker att det minskar olycksrisken
De bilar som har drl ljus överallt har inte lika bländande egenskaper som tradarna med 100-tals led i fronten
Jag kör också mc, och har monterat drl-ljus (som är lagligt) på min. Det märks på övrig trafik att jag syns bättre i trafiken.

Orange motorcykel med tända lampor på en skogsväg täckt av höstlöv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
rakt09 och 1 till
  • Laddar…
galento
Man ser en del mc med dessa ljusen , en del kör ju med helljus på hela tiden på mc,n också.

Har funderat på om man skulle ha några mindre drl ljus fram på veteranbilen.

Alfredo Alfredo skrev:
Ja det är lite bakgrunden till min fråga. Måste man inte alltid utgå från att det är något stort, brett och snabbt som närmar sig även om man bara ser en ljuspunkt?
Jo. Visst. Någon kan också promenera mitt på vägen utan reflexer. Anpassar du din körning till det?

galento galento skrev:
Undrar vilket år detta blev praxis 🤔
Det är ju sedan 100 år minst.

galento galento skrev:
Kanske 70 talet 🤔 mina 60 talare har det inte.
Vilka bilar är det?

M Mr B skrev:
Jag kör också mc, och har monterat drl-ljus (som är lagligt) på min. Det märks på övrig trafik att jag syns bättre i trafiken.

[bild]
Den berömda triangeln! Den skulle särskilja motorcyklar från moppar och bilar (när "blixljuset", IH-ljuset inte fick godkänt) och har rekommenderats av SMC m fl. Den ökar synbarheten ordentligt.
Förr hade hojar inte världens värsta generatorer så kraften kunde säcka med alla lampor. Enklare idag med LED osv.

pjgb pjgb skrev:
Det är ju längst till vänster. Näst längst till vänster som lyser borde vara katalysatorn?
Jag läste fel, missade "näst vänstra" 🫣

K karlmb skrev:
Någon kan också promenera mitt på vägen utan reflexer. Anpassar du din körning till det?
Vad har det med frågan kring belysning att göra?

galento
K karlmb skrev:
Vilka bilar är det?
Gm usa , kollade mer på nätet och det verkar som parkeringljuset lyser ihop med hel/halv från och med 1968 års modeller
då det enligt Google blev lag på detta därborta.

"Om jag hade pengar...dubi, dubi do"
Ett litet arv gick i stöpet då det dök upp okända släktingar...men jag hade kollat upp vad jag skulle köpa....nu får jag drömma igen.
Blå sportbil utställd i en verkstadsmiljö, sedd från olika vinklar.
Skapa konto

• Älska
  • Gilla
Frerider och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Undrar vilket år detta blev praxis 🤔
I Frankrike, förr i tiden, var man mer détendu. I staden körde man med bara parkeringsljus och då menar jag inte det grälla varselljus som Volvo och Saab hade senare. När jag körde med helljus i franska städer blev jag påblinkade för det var fel. Det var riktigt tjusigt jämfört med dagens lumen-orgie med 5 LED-kanoner och även halvljus som bländar så att det är trafikfarligt.

Och dessutom hade man i franska bilar olika tutor för färd i stad och på landsbygden.

• Gilla
galento
  • Laddar…
galento
En del med usbilar och andra med 5 3/4" ljusinsatser byter till led och får drl på köpet. Ljuset i dessa "sealed beam" insatser som satt original är ju inget vidare. Men det ska visst bli en stor förbättring att byta.

att köra annorlunda typ närmare mittlinjen för att man förmodar att det är en mc man möter känns minst sagt bakvänt.

man håller sig oavsett tydligt till sin egna halva.

utmaningen som jag ser det uppstår vintertid när mötande snöplogar rör sig en bit in i mötande fil. gärna kombinerat med dålig sikt.

har för övrigt börjat använda 'drl' dagtid även när jag cykelpendlar. känns numera självklart.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Efter att ha fått uppleva gaskammare under hela vintern förra året och efter att ha letat efter en avgasläcka som orsak vid flertalet tillfällen utan att hitta något, så köpte jag mig en rökmaskin. Och läckan hittades direkt (Jo jag vet, men bilderna är efter jag började lossa :D) Så ny klämma inhandlades och monterades.

Rostig avgasrörsdel lossas med hylsnyckel under bil.
Skapa konto

Rostiga metallringar med bult och mutter ligger på en asfaltsyta.
Skapa konto

Bilens avgasrör underifrån med en ny klämma monterad för att reparera en tidigare läcka, verktyg med Parkside-logotyp syns också.
Skapa konto

• Gilla
john.h och 3 till
  • Laddar…
ett dylikt förband bör tillåta rörelse, annars spricker det snart igen strax intill..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.