1 202 192 läst ·
17 128 svar
1202k läst
17,1k svar
Allt om bilen
I Sverige tolklar vi ju allt till vår nacdel hela tiden.L lbgu skrev:Fast det kan väl knappast varit en överraskning att svenska byråkrater beter sig som de gör. Inget nytt beteende precis, så det visste man när man röstade Ja till EU.
Eller trodde du de var som i Grekland. De lyckades ju få jordbruksstöd för mycket större areal än vad som användes. I Sverige blir byråkraterna galna ifall de hittar en vedhög i en beteshage och ska dra av några ynka m2 för den.
Tyvärr förstörde många bilarna när de skulle demontera nåt, så lite rätt har de ju. Tex om nån ville ha en knapp så bände de sönder hela instrumentpanelen, eller dörrsidan, lämnade dörrar öppna så inredning blev förstörd osv. Så viss "övervakning" hade nog vart på sin plats.B Bigfoot skrev:Det är tråkigt när det blir svårt att få tag på delar som normalt inte behöver bytas. En generator kan man ju köpa enkelt på icke-självplock-skroten, men om man t.ex. behöver en bit av ett kablage så är det ju inget skrotarna tar rätt på, men på en gammaldags självplock-skrot var det enkelt att hämta och kostade knappt något. Men den typen av skrotar har väl varit på utdöende länge.
Men med kortare livscykler på nya bilar - vilket jag tror blir resultatet av att utvecklingen går snabbare (det går att göra nya modeller genom simulering, rapid prototyping och billigare verktygstillverkning) så serierna kommer vara kortare - inte som gamla tider när en modell kunde vara med 10 år med en facelift. Plus att elektronik har komponenter som lever kortare tid, så det blir svårare att hålla en gammal konstruktion i produktion, både för serietillverkning och reservdelar. Iom man vill hålla reservdelar minst 6-10 år efter bilen slutat tillverkas så med en modellcykel på 10 år blir det att hålla liv i nåt i 20 år vilket inte är lätt med elektronik.
Dessutom, med nya lagkrav på krypterade styrenheter kommer det vara mycket svårare att återanvända delar, märkesverkstäderna kommer sannolikt inte hålla på och gifta in begagnade styrenheter.
Om det inte finns billiga reservdelar, eller reservdelar alls blir bilskrotarna ännu viktigare. Men samtidigt, blir det lagkrav som försvårar för dem så kommer de inte löna sig.
Vi kommer nog se fler fordon som skrotas pga att någon del inte längre finns att köpa ny. Försäkringspremierna kommer gå upp när skrotarna pressar allt de får in då det inte lönar sig med delförsäljning. Det kommer bli dyrare att skrota en bil när delarna inte har så stor värde.
Och detta att veteranbilar betraktas som "avfall" är ju också löjligt. Många som håller på med försäljning, import och export blir hindrade av detta. Kulturskatt försvinner.
Miljöarbetet biter sig själv i svansen. För bilar som går få mil är det fortfarande bättre att fortsätta använda bilen än att byta till en nytillverkad elbil för att köra 500 mil per år... För pensionärer eller andra som kör få mil per år blir bilägandet mycket dyrare.
Och som sagt, ush om byggnadsvården drabbas av samma sak. Att man måste mala ned gamla dörrar och fönster, att kakelugnar inte får sättas om utan måste krossas.
Kanske ska man klassa gamla målningar som avfall, de har ju inget användningsområde. Säkert finns tungmetaller i pigmenten. In på nationalmuseum och haka ned allt och skicka till återvinningen?!?
Nu fick jag en flashback till när jag letade temperaturmätare till Amazon. (Den är inte elektrisk utan mätaren och givaren sitter ihop med en slang fylld med något ämne, I de flesta bilar var den avklippt när någon plockat motorn eller delar av den.)J JohanLun skrev:
Ja det där är märkligt. Bytte plugg vid senaste oljebytet på Renaulten och det var uppenbarligen behövligt då den gamla läckte vilket tidigare oljebytare försökt åtgärda genom att dra den hårdare och hårdare och dra sönder den mer och mer istället för att byta den lilla gummiklädda (engångs-)packningen.K karlmb skrev:
Hur som helst köpte jag ett kitt med fyrkantsoljepluggshylsor.
Det var ju det jag beskrev med mitt exempel. Sen tror jag det till mycket beror på att alla våra byråkrater sen lång tid varit så inriktade på att följa regler in absurdum att de inte ens försöker tänka vad som är bra eller dåligt. Så kommer det en instruktion från EU så tolkar de den bokstavstroget. Men i många andra länder har man antagligen en tradition av att vara mer pragmatiska och tolkar det som det passar dem bäst. Så att svenska byråkrater idiottolkar EU-instruktioner är tyvärr ingen överraskning, de har alltid betett sig så.K karlmb skrev:
Ge dom inga nya idéer. Snart blir det engångspluggar som kostar 1000kr/st🙄F fribygg skrev:
Men helt ärligt så är vi redan där till viss del. En bekant jag hade som drev bilverkstad berättade att till en del bilar bytte dom alltid hela oljepluggen för den kostade ungefär lika mycket som packningen. Och det var mindre jobb än att byta packningen.
Jag bytte oljeplugg med invändigt fyrkantsfäste på exets Dacia, tror det kostade ett par tjugor och det gick att få tag i ersättnings plugg med vanlig skalle.N Niq skrev:Ge dom inga nya idéer. Snart blir det engångspluggar som kostar 1000kr/st🙄
Men helt ärligt så är vi redan där till viss del. En bekant jag hade som drev bilverkstad berättade att till en del bilar bytte dom alltid hela oljepluggen för den kostade ungefär lika mycket som packningen. Och det var mindre jobb än att byta packningen.
Det har du helt rätt i. Men det brukar inte ligga i biltillverkarnas intresse att göra eller sälja något billigt nuförtiden. Helst ska det vara dyrt och behöva bytas vid varje service.F fribygg skrev:
Man kan ju också skaffa rätt verktyg till sin oljeplugg. Det är ju obegripligt att om man gör en plugg med invändig fyrkant varför gör man den då inte i 1/2 tum eller 3/8