N Niq skrev:
Jag trodde att skrotar med självplock i stort sett var utdöda redan..
Det är ju väldigt tråkigt när det inte finns men med nyare bilar kommer det ju större risker när folk plockar isär dom.

Någon måste ju ha en väldigt felaktig bild av hur det går till på självplockskrotar om dom tror att folk har sönder fullt fungerande saker för att komma åt något annat. Ingen skrot jag varit på skulle varit ok med det.
Haha, jag miljöinspektören hade tydligen sett en uppklippt dörr och då dragit några helt sjuka slutsatser av det. Jag tycker skroten och länsstyrelsen hade en massa bra argument i överklagandet jag länkade till men i MöD verkar bara sitta idioter. Den där Viktor Forsell, vem är det (tekniskt råd för svenska Domstolar) ?

C
K karlmb skrev:
Jag tänker på de som säljer tex en gammal dörr.
Vem vet hur köparen kommer att hantera den med sin såg?
Fast nu var det väl själva självplocksupplägget/demonteringen det handlade om?

K karlmb skrev:
i MöD verkar bara sitta idioter.
Jag tror (hoppas) inte att detta primärt styrs av personliga åsikter, utan det är ju tillämpning av de lagar som gäller på området. Så grundproblemet ligger nog högre upp på det politiska planet, och det kontrollsamhälle som raskt håller på att byggas upp.

pjgb pjgb skrev:
Dålig magnetkoppling eller relä? Tempsensor? Trycksensor? Kompressorn ska starta när du lägger på tryck.
Har du något att läsa ut diagnostik med (tech2 eller obd-grunka med app) så borde du hitta felet ganska enkelt.
[länk]
Hemma och haft tid att felsöka lite.

Har nanometer och tryckmätt på lågtrycksidan. (ca 20 grader omgivningstemp)

Med bilen avstängd tryck ca 70psi
Vid start går kompressorn igång och trycket sjunker till ca 30psi. Efter några sekunder kommer kallluft som går ner till ca 15 grader.
Testar då att varva upp från tomgång till ca 2000rpm då verkar kompressorn gå ifrån, trycket går tillbaka till 70psi och ingen kyla.
Att gå tillbaka till tomgång eller stänga av och sätta på AC återställer inte kyla. Men om bilen stängs av kan man upprepa processen.

Någon som har en idé? Känns som nästa steg annars är att få tag på en läsare och se om ngn givare är felaktig.

C cpalm skrev:
Fast nu var det väl själva självplocksupplägget/demonteringen det handlade om?

Jag tror (hoppas) inte att detta primärt styrs av personliga åsikter, utan det är ju tillämpning av de lagar som gäller på området. Så grundproblemet ligger nog högre upp på det politiska planet, och det kontrollsamhälle som raskt håller på att byggas upp.
Precis som med trädgårdseldandet så är det ju EU-direktiv som tolkas, och i Sverige uppenbarligen helt efter annan agenda än vad som var tanken.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Hemma och haft tid att felsöka lite.

Har nanometer och tryckmätt på lågtrycksidan. (ca 20 grader omgivningstemp)

Med bilen avstängd tryck ca 70psi
Vid start går kompressorn igång och trycket sjunker till ca 30psi. Efter några sekunder kommer kallluft som går ner till ca 15 grader.
Testar då att varva upp från tomgång till ca 2000rpm då verkar kompressorn gå ifrån, trycket går tillbaka till 70psi och ingen kyla.
Att gå tillbaka till tomgång eller stänga av och sätta på AC återställer inte kyla. Men om bilen stängs av kan man upprepa processen.

Någon som har en idé? Känns som nästa steg annars är att få tag på en läsare och se om ngn givare är felaktig.
Expansionsventilen kanske hänger sig.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
N
Satt just 40 min i kö till aeromotors kundtjänst sedan bröts samtalet. Ringde upp och lämnade ett ringbud istället får se när/om dom hör av sig.

• Ledsen
Tokslut
  • Laddar…
Om du har magnetkoppling - vad är spelet på denna, är den typ över 1 - 1,2 mm så kan det bli problem och det beror på att generatorn som blir varmare med olika elektriska laster sänker spänningen ju varmare den blir och då räcker inte spänningen till för att dra magnetkopplingen när den väl har släppt en gång på samma sätt som när den lyckas dra magnetkopplingen när du kallstartar bilen och generatorn är kall.

Detta är en klassiker när kylan fungerar när bilen är precis nystartad men inte fungerar senare när man kommit iväg en liten bit.

På en del kompressorer kan man göra 'getto-mod' som påsförslutar-clips, buntband mm. med syftet att få glipan lite mindre på magnetkopplingen när den inte är dragen.

Andra vägen är att dra av skivan och shimsa om med byta av olika brickor i botten till en tunnare kombination så att spelet minskar i kopplingen, somliga bilar så går det att komma åt att dra av remskivan med kompressorn på plats (ofta med hemgjorda avdragare, skruva i olika längder genom befintliga gängade hål i remskivan etc.) och utan att behöva tömma systemet, men det är trångt och kommer att producera många hjärtligt djupa och intensiva svordomar innan det är klart.

frågar du en AC-nisse vill de pracka på en helt ny kompressor istället för att schimsa om den befintliga fast det inte är något fel på den gamla utöver spelet i magnetkopplingen, somliga kanske ändå gör jobbet på timpris utan garantier efter övertalning då de såg sin marginal ryka när de inte längre får sälja på en ny kompressor...

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hur fan hamnade vi här?
Genom att en massa folk fick för sig att EU lät som något vi måste vara med i.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Dom lurade oss med en massa propaganda om hur bra det skulle bli och hur mycket inflytande det lilla skitlandet Sverige skulle få genom alianser med bl a England som vi hade mycket gemensamt med.

Av alla fagra löften blev det knappt en tummetott och nu spårar det mer och mer fel för varje år som går. De flesta Svenska politiker är förutom gravt inkompetenta på det mesta även urusla förhandlare som oftast lägger sig platt.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Genom att en massa folk fick för sig att EU lät som något vi måste vara med i.
Övriga EU-länder fuckar inte upp varenda sak som beslutas gemensamt i EU.

N
N Niq skrev:
Satt just 40 min i kö till aeromotors kundtjänst sedan bröts samtalet. Ringde upp och lämnade ett ringbud istället får se när/om dom hör av sig.
Ingen som ringt tillbaka ännu

K karlmb skrev:
Övriga EU-länder fuckar inte upp varenda sak som beslutas gemensamt i EU.
Fast det kan väl knappast varit en överraskning att svenska byråkrater beter sig som de gör. Inget nytt beteende precis, så det visste man när man röstade Ja till EU.

Eller trodde du de var som i Grekland. De lyckades ju få jordbruksstöd för mycket större areal än vad som användes. I Sverige blir byråkraterna galna ifall de hittar en vedhög i en beteshage och ska dra av några ynka m2 för den.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den var bara att rycka ut, nu ligger den på botten av en sjö i djupaste Småland.
Rostig och trasig metallbit på en mossig sten i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Ledsen
nino och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Precis, obegriplig design. Och 4-kant pluggar, varför använder en det tillverare det, både in- och utvändiga.
De vill väl sälja nya pluggar vid servicen?

Isakare Isakare skrev:
Den var bara att rycka ut, nu ligger den på botten av en sjö i djupaste Småland.
[bild]
Kombinerat med ett primalskrik när du slängde ut den? 😂

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.