1 107 848 läst ·
15 450 svar
1108k läst
15,5k svar
Allt om bilen
Hittade detta. Man blir ju helt stum:K karlmb skrev:
https://lagen.nu/dom/mod/2021:10
Vad gäller självplockningsverksamheten är det ostridigt att bolaget inte är delaktigt inför eller i samband med demontering av bildelar, annat än på så sätt att kunderna ges möjlighet att samråda med personal. Med ett sådant förfarande kan det inte anses att bildelarna upphör att vara avfall innan demonteringen sker. I detta skede har bildelarna nämligen inte genomgått något återvinningsförfarande i miljöbalkens mening (se 15 kap. 6 § miljöbalken i dess lydelse efter den 1 augusti 2020 och 15 kap. 9 a § samma balk).
Bildelarna är således avfall när kunderna demonterar dem. För att den som hanterar avfall i en yrkesmässig verksamhet ska få lämna avfallet till någon annan ställs vissa krav. Dessa krav är 1) att den som tar emot avfallet för viss behandling eller hantering har de tillstånd eller har gjort de anmälningar som krävs för hanteringen och 2) att den som lämnar över avfallet kontrollerat att kravet i 1) är uppfyllt. Detta framgår av 5 kap. 18 § avfallsförordningen (2020:614), som motsvarar 53 § i den numera upphävda förordningen (2011:927) med samma namn. Även om bolaget gjort gällande att det endast har privatkunder – och hänvisat till att anmälningsplikt enbart gäller för kunder som yrkesmässigt hanterar avfall – bedömer Mark- och miljööverdomstolen att bolaget i vart fall inte uppfyller nyss nämnda krav på kontroll som följer av 5 kap. 18 § första stycket andra punkten avfallsförordningen.
Till det anförda kommer att bolagets självplockningsverksamhet, av skäl som
utvecklats i mark- och miljödomstolens dom, trots saneringsåtgärder m.m., kan befaras medföra olägenheter för människors hälsa eller påverka miljön i form av t.ex. oljedropp, skärskador och risker för brand. Av detta följer att bolaget fortlöpande ska planera och kontrollera verksamheten för att motverka eller förebygga verkningar av nu avsett slag (egenkontroll, se 26 kap. 19 § första stycket miljöbalken). Som förut berörts innebär bolagets rutiner att kunderna inte samråder med eller på annat sätt kontaktar bolagets personal innan de demonterar bildelar, såvida inte kunderna själva anser sig behöva det. Mark- och miljööverdomstolen instämmer i mark- och miljödomstolens bedömning att detta inte räcker för att bolaget ska anses uppfylla sitt egenkontrollansvar. Detta eftersom det, med dessa rutiner, inte går att säkerställa att alla kunder har den kompetens, den utrustning och de verktyg som behövs för att hanteringen av alla åtgärder i verksamheten ska vara hälso- och miljömässigt godtagbar.
Nej, hur ska demontering av en backspegel då gå till för att den ska kunna återvinnas?Den tillsynsvägledande myndigheten, Naturvårdsverket, har i mejl till Malmö stad yttrat att en självplockningsverksamhet som innebär att allmänheten får tillträde att demontera och avgöra om bildelarna kan användas eller inte är oförenlig med bilskrotningsförordningen. Detta eftersom bilskrotaren då inte kan intyga att hanteringen är hälso- och miljömässigt godtagbar.
Mark- och miljööverdomstolen har, som ovan framgått, bedömt att bolagets
verksamhet varken är förenlig med avfallsförordningens eller miljöbalkens krav på kontroll. Domstolen bedömer dock att om verksamhetsutövaren skulle kontrollera, rengöra eller reparera bildelen, dvs. förbereda bildelen för återanvändning, innan den demonteras så kan vara möjligt att säkerställa att hanteringen blir hälso- och miljömässigt godtagbar. Varje demonteringsåtgärd – exempelvis borttagande av en backspegel – kan inte anses utgöra en ”ytterligare behandling” i den mening som avses i definitionen av ”förbereda avfall för återanvändning” i 15 kap. 6 § miljöbalken. Vid en kontroll kan verksamhetsutövaren även ta ställning till om förutsättningarna i 15 kap. 9 a § miljöbalken är uppfyllda. Ofta kan det då stå klart att ett borttagande av delen inte rimligen kan leda till några hälso- eller miljömässiga olägenheter, men i förekommande fall kan verksamhetsutövaren ha skäl att noga överväga om särskilt den fjärde förutsättningen i den bestämmelsen är uppfylld.
Redigerat:
Det är tråkigt när det blir svårt att få tag på delar som normalt inte behöver bytas. En generator kan man ju köpa enkelt på icke-självplock-skroten, men om man t.ex. behöver en bit av ett kablage så är det ju inget skrotarna tar rätt på, men på en gammaldags självplock-skrot var det enkelt att hämta och kostade knappt något. Men den typen av skrotar har väl varit på utdöende länge.K karlmb skrev:
Det har faktiskt funnits rätt många som lagt upp ett bra system för självplock under iaf 10 års tid på många håll i landet.B Bigfoot skrev:Det är tråkigt när det blir svårt att få tag på delar som normalt inte behöver bytas. En generator kan man ju köpa enkelt på icke-självplock-skroten, men om man t.ex. behöver en bit av ett kablage så är det ju inget skrotarna tar rätt på, men på en gammaldags självplock-skrot var det enkelt att hämta och kostade knappt något. Men den typen av skrotar har väl varit på utdöende länge.
Har fungerat riktigt bra när det gällt större delar som tex en inredning eller en motor, men även som du skriver mer udda saker som normalt sett aldrig läggs på lager.
Det faktum att det pga arbetskostnad inte är möjlgit att plocka ner en bil till någon lägre nivå än lättsålda delar som generatorer mm gör att en mkt stor del av innehållet nu kommer att gå i pressen, helt i onödan.
Med de kostnader som är förknippade med bildemontering så lägger ingen några större lager av mindre delar eller sånt som man inte tror man kan få sålt inom några få månader kanske ännu snabbare.😠
Tydlingen har Länsstyrelsen försökt upphäva MöDs vansinniga beslut men misslyckats:K karlmb skrev:
Återanvändning och återvinning
Länsstyrelsen tycks anse att självplockningsverksamheten skulle bidra till ökad återanvändning. Miljönämnden ställer sig frågande till på vilket sätt återanvändningsgraden skulle upprätthållas eller öka om personer ur allmänheten, istället för bolagets utbildade personal, utför demonteringen av bildelar.
Miljönämnden anser att graden av återanvändning istället riskerar att minska, eftersom allmänheten inte kan förväntas ha den kunskap som krävs för att på ett godtagbart sätt kunna demontera de delar som de vill ha från skrotbilarna. Det får förstås att utbildad och rätt utrustad personal har betydligt större möjlighet att demontera bildelar på ett sätt som medför att både den demonterade delen och andra delar monterade kring den bibehålls i ett sådant skick att återanvändning är möjlig, satt i förhållande till att allmänheten tillåts att utföra arbetet. Kunderna ur allmänheten har inget incitament att öka graden av återanvändning, utan snarare endast att på enklaste sätt komma åt de delar som önskas, vilket innebär att andra delar som skulle kunna återanvändas förstörs. Som exempel har miljönämnden visat att bildörrar klipps sönder för att komma åt ett handtag samt att elektriska och elektroniska komponenter, delvis demonterade motorer med mera lämnats oskyddade utomhus. Länsstyrelsen antar vidare i sitt beslut att självplockningsverksamheten har en gynnsam inverkan vad beträffar Sveriges åtaganden till följd av Europaparlamentets och rådets direktiv 2000/53/EG om uttjänta fordon (bilskrotningsdirektivet). Enligt de kvantifierade målen, artikel 7, bör 95 procent av bilens vikt återanvändas eller återvinnas. Sveriges åtagande, enligt producentansvaret för bilar, kommer enligt miljönämndens bedömning att uppfyllas genom att alla delar fortfarande kommer att återanvändas eller materialåtervinnas även om självplockningsverksamheten upphör. Av direktivet framgår även att bilproducenterna ska tillhandahålla demonteringsinformation för varje fordon som släpps ut på marknaden, med syftet att återanvändning och återvinning i samband med skrotning ska kunna ske för att uppfylla kraven enligt artikel 7. Miljönämnden har svårt att se hur de auktoriserade bilskrotarna, som tar emot uttjänta bilar enligt producentansvaret, dels skulle kunna bibringa allmänheten denna information och dels säkerställa att anvisningarna följs. Huruvida självplockningsverksamhet ska förbjudas är inte avhängigt för uppfyllandet av bilskrotningsdirektivet. Därmed är det inte heller av detta skäl oproportionerligt med förbud mot självplockningsverksamhet där allmänheten demonterar bildelar från skrotbilar. Det kan dessutom inte anses vara ett syfte med återvinningsmålet att sätta lagar och förordningar ur spel, utan detta måste anses vara ett mål som bör uppfyllas parallellt med att andra krav följs. I detta fall tillåter bolaget att allmänheten demonterar delar som härrör från ett avfall. Då delarna varken demonteras, kontrolleras eller funktionstestas av bolaget utgör delarna fortfarande avfall som lämnas till icke godkända mottagare. Förfarandet står i strid med såväl bilskrotningsförordningen, avfallsförordningen som egenkontrollförordningen. Miljönämnden anser sammanfattningsvis, att förbudet mot självplockningsverksamhet är proportionerligt och att länsstyrelsens beslut ska upphävas.
K karlmb skrev:
Hur är det med gamla byggnadsdelar etc? Återvinning av fönster eller reglar o plank. Kan man inte skära sig på dem? Vet alla verkligen hur man hanterar en såg eller hammare? Blir dessa nu också förbjudna?Vad bolaget angett om att kunderna har kompetens kring hur demontering ska ske, eftersom de normalt sett avser att demontera/montera delen på sina egna fordon har viss bäring. Det framgår däremot inte i målet att bolaget ställer krav på samtliga kunders utrustning och kompetens. Bolaget har därför svårt att visa att samtliga kunder har den nödvändiga kompetensen för arbetet med demontering, för att säkert hantera vissa maskiner såsom exempelvis vinkelslip, eller erforderlig utrustning och verktyg som används för att utföra de ifrågavarande arbetena, utan att riskera sin egen hälsa. Mark- och miljödomstolen bedömer att bolaget inte har visat att kunderna vid sin hantering av bilar och bildelar inom verksamhetsområdet inte riskerar att utsättas för oljedropp, asbestfiber (efter hantering av bromsbelägg från äldre fordon) eller att skära sig, orsaka brand eller på annat sätt riskera sin hälsa på ett sätt som gör att självplockningsverksamheten är hälsomässigt godtagbar.
Hur fan hamnade vi här?
Så är det. Skroten här har slutat med självplock, och jag har frågat dem lite hur de tänker kring vilka delar de själva plockar och de är, så klart, väldigt selektiva med det som är av kortsiktigt och direkt affärsintresse för dem. Samma trend i t.ex. USA om jag förstått det rätt...B Bigfoot skrev:
Ytterligare ett utslag av att den bilhatande grönvänstern har för mycket att säga till om. Allt som har med privatägda bilar att göra ska bekämpas.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Det dummaste verktyg jag köpt.
Köpte detta på biltema.Tänkte att någon del måste passa oljepluggarna som har fyrkantigt hål på cirka 11 mm på bakaxeln till min MGB . Alla pinnar smalnar av vilket gör att de glider ut och tappar greppet. Omöjligt att använda med en hand. Vet inte vad de som tillverkar verktyget tänkt men liknande har ju funnits länge. I brist på annat fick jag fila till en av pinnarna till att passa. Köper nog en passande fyrkantshylsa till spärrskaftet till nästa oljebyte. Handtaget är både för kort och obekvämt att hålla.
Köpte detta på biltema.Tänkte att någon del måste passa oljepluggarna som har fyrkantigt hål på cirka 11 mm på bakaxeln till min MGB . Alla pinnar smalnar av vilket gör att de glider ut och tappar greppet. Omöjligt att använda med en hand. Vet inte vad de som tillverkar verktyget tänkt men liknande har ju funnits länge. I brist på annat fick jag fila till en av pinnarna till att passa. Köper nog en passande fyrkantshylsa till spärrskaftet till nästa oljebyte. Handtaget är både för kort och obekvämt att hålla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag trodde att skrotar med självplock i stort sett var utdöda redan..
Det är ju väldigt tråkigt när det inte finns men med nyare bilar kommer det ju större risker när folk plockar isär dom.
Någon måste ju ha en väldigt felaktig bild av hur det går till på självplockskrotar om dom tror att folk har sönder fullt fungerande saker för att komma åt något annat. Ingen skrot jag varit på skulle varit ok med det.
Det är ju väldigt tråkigt när det inte finns men med nyare bilar kommer det ju större risker när folk plockar isär dom.
Någon måste ju ha en väldigt felaktig bild av hur det går till på självplockskrotar om dom tror att folk har sönder fullt fungerande saker för att komma åt något annat. Ingen skrot jag varit på skulle varit ok med det.
Jag har ett likadant någonstans. Håller med om att det är totalt oanvändbart. Har iofs inte sett det på många år har inte saknat det hellerimported_Benno skrev:
Det dummaste verktyg jag köpt.
Köpte detta på biltema.Tänkte att någon del måste passa oljepluggarna som har fyrkantigt hål på cirka 11 mm på bakaxeln till min MGB . Alla pinnar smalnar av vilket gör att de glider ut och tappar greppet. Omöjligt att använda med en hand. Vet inte vad de som tillverkar verktyget tänkt men liknande har ju funnits länge. I brist på annat fick jag fila till en av pinnarna till att passa. Köper nog en passande fyrkantshylsa till spärrskaftet till nästa oljebyte. Handtaget är både för kort och obekvämt att hålla.
[bild]
Byggveteran
· 2 675 inlägg
Precis, obegriplig design. Och 4-kant pluggar, varför använder en det tillverare det, både in- och utvändiga. Har de aldrig sett en 6-kantplugg?imported_Benno skrev:
Det dummaste verktyg jag köpt.
Köpte detta på biltema.Tänkte att någon del måste passa oljepluggarna som har fyrkantigt hål på cirka 11 mm på bakaxeln till min MGB . Alla pinnar smalnar av vilket gör att de glider ut och tappar greppet. Omöjligt att använda med en hand. Vet inte vad de som tillverkar verktyget tänkt men liknande har ju funnits länge. I brist på annat fick jag fila till en av pinnarna till att passa. Köper nog en passande fyrkantshylsa till spärrskaftet till nästa oljebyte. Handtaget är både för kort och obekvämt att hålla.
[bild]

