C cpalm skrev:
Å andra sidan är skivorna ofta rätt kassa, på andra sätt än att de är utslitna.
T.ex. kantbildning, ojämnt slitage, att de slagit sig.
Och eftersom de ofta är billiga och nästan ingen renoverar skivor idag så blir det självklara att byta dem när man ändå har det isärplockat.
Skulle påstå att de flesta byts långt innan de är för tunna. Med dagens feta bromsar är de snart inte så billiga. Sen vill man ju inte köpa barnarbete i onödan.

F
Isakare Isakare skrev:
Har nog inte handlat där på nått år, gick över till Trodo som känns mindre struligt och som har en bra support, eller de svarar på svenska iaf.
K karlmb skrev:
Skulle påstå att de flesta byts långt innan de är för tunna. Med dagens feta bromsar är de snart inte så billiga. Sen vill man ju inte köpa barnarbete i onödan.
Jag har varit i många fabriker i Kina som håller på med gjutning och bearbetning av metall samt många elektronikfabriker. Jag har efter mer än 15år ännu imte sett nåt som skulle kallas barnarbete (däremot har jag funderat på om man fått lungcancer genom att gå genom gjuteriet men det är ju en helt annan fråga).

Jag tror det är vanligare med flinka barn i textilbranchen.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Å andra sidan är skivorna ofta rätt kassa, på andra sätt än att de är utslitna.
T.ex. kantbildning, ojämnt slitage, att de slagit sig.
Och eftersom de ofta är billiga och nästan ingen renoverar skivor idag så blir det självklara att byta dem när man ändå har det isärplockat.
Kanterna slipade jag bort.
HiAce har skivor bakom hjulnaven, inget man byter för att det är kul.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Kanterna slipade jag bort.
HiAce har skivor bakom hjulnaven, inget man byter för att det är kul.
Kanter spelar ingen roll egentligen. Men lätt att ta med en vinkelslip om man önskar.

F fsn skrev:
Jag har varit i många fabriker i Kina som håller på med gjutning och bearbetning av metall samt många elektronikfabriker. Jag har efter mer än 15år ännu imte sett nåt som skulle kallas barnarbete (däremot har jag funderat på om man fått lungcancer genom att gå genom gjuteriet men det är ju en helt annan fråga).

Jag tror det är vanligare med flinka barn i textilbranchen.
Sett många indiska YT-videos där de börjar med gjutjärnsskrot som de kapar ner, sedan in i brasan och så sätter de en massa sandformar o gjuter skivor. Allt i särk och med sandaler typ.
Klart det är bra att de kan leva på något men man blir ju lite fundersam.

C
K karlmb skrev:
Skulle påstå att de flesta byts långt innan de är för tunna.
Ja det är ju det jag säger - de byts av andra anledningar än att de är utslitna.
För renoverade man ju skivorna, men idag är det oftast inte värt det.
Kanske ändras förutsättningarna igen i framtiden, absolut.

F
K karlmb skrev:
Sett många indiska YT-videos där de börjar med gjutjärnsskrot som de kapar ner, sedan in i brasan och så sätter de en massa sandformar o gjuter skivor. Allt i särk och med sandaler typ.
Klart det är bra att de kan leva på något men man blir ju lite fundersam.
Ag tror det är för den lokala marknaden…

F fsn skrev:
Ag tror det är för den lokala marknaden…
Kanske, men jag har sett uppgifter som menar att det är de billiga varianterna hos typ Autodoc mfl som kommer därifrån. De behöver inte göra så många, de kan hålla sig till äldre och mer ovanliga modeller.

C cpalm skrev:
Ja det är ju det jag säger - de byts av andra anledningar än att de är utslitna.
För renoverade man ju skivorna, men idag är det oftast inte värt det.
Kanske ändras förutsättningarna igen i framtiden, absolut.
Jo, men många ggr behövs inga renoveringar heller. En skiva som "slagit sig", kan ganska enkelt bli OK igen om man värmer upp den och avspänningsglödgar den. Det sista som återstår efter det kommer att slitas helt plant på några hundra mil med normal körning.
En del tror att "repor" från någon nedsliten bromskloss gör att skivan måste kasseras, men även det slits rätt efter en del körning.
Regelrätt svarvning är ofta helt onödig.
Det värsta är väl bakre skivor som inte används så mkt och därför rostar med stora flak av spaltrost som lossnar. Men dem kan man faktiskt knacka bort och sedan dra lite med vinkelslip på samtidigt som drivaxeln får snurra sakta på 1:ans växel, eller en odriven axel får snurra genom att den dras med av slipskivan. Andningsskydd rekommenderas dock... Det var dock länge sedan jag behövde göra den operationen sedan jag slutat köra bilar med manuell låda.
Med automat blir bromsarna tillräckligt varma även bak har jag märkt.

C
K karlmb skrev:
Jo, men många ggr behövs inga renoveringar heller. En skiva som "slagit sig", kan ganska enkelt bli OK igen om man värmer upp den och avspänningsglödgar den.
En sådan behandling faller i och för sig helt klart under det jag menar med "renovering". Likaså att slipa bort kanter med vinkelslip eller liknande. Svarvning är ju inte heller någon direkt komplicerad process, men allt måste ju ställas mot priset på ~500 spänn för en ny sprillans.

F
K karlmb skrev:
Jo, men många ggr behövs inga renoveringar heller. En skiva som "slagit sig", kan ganska enkelt bli OK igen om man värmer upp den och avspänningsglödgar den. Det sista som återstår efter det kommer att slitas helt plant på några hundra mil med normal körning.
En del tror att "repor" från någon nedsliten bromskloss gör att skivan måste kasseras, men även det slits rätt efter en del körning.
Regelrätt svarvning är ofta helt onödig.
Det värsta är väl bakre skivor som inte används så mkt och därför rostar med stora flak av spaltrost som lossnar. Men dem kan man faktiskt knacka bort och sedan dra lite med vinkelslip på samtidigt som drivaxeln får snurra sakta på 1:ans växel, eller en odriven axel får snurra genom att den dras med av slipskivan. Andningsskydd rekommenderas dock... Det var dock länge sedan jag behövde göra den operationen sedan jag slutat köra bilar med manuell låda.
Med automat blir bromsarna tillräckligt varma även bak har jag märkt.
Nej du, du bromsar aldrig en skev skiva rak med lite ”normal körning”. Det är svarvning som gäller om det skall bli rakt. Samma sak med spår, efter belägg. Sen är det största problemet med bromsskivor, bak som fram, att dom rostar i ytterkant och tappar bromseffekt där den gör som mest nytta, det är inget man heller bromsar in med lite normal körning.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
En sådan behandling faller i och för sig helt klart under det jag menar med "renovering". Likaså att slipa bort kanter med vinkelslip eller liknande. Svarvning är ju inte heller någon direkt komplicerad process, men allt måste ju ställas mot priset på ~500 spänn för en ny sprillans.
Mja, det mesta jag skrev tar mkt mindre tid än att byta skivan.

C
K karlmb skrev:
Jo, det som kan göras utan att ta loss skivorna är förstås en potentiellt tidsbesparing.
Har haft turen att slippa "omöjliga" fastrostade skivor så jag ser det ur det perspektivet förstås.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
F
K karlmb skrev:
Nej, du har helt fel. Ditt förslag på avspänningsglödgning är betydligt mer komplicerat än att köpa nya skivor. Man genomvärmer inte en bromsskiva på plats till 500-600 grader. Den måste naturligtvis tas bort. Redan där är bytet till en ny enklare…. Sen skall skivan hållas jämnvarm i nån timma sen skall den svalna… långsamt. Det tar minst en halv dag längre än att byta till nya skivor och få personer har utrustning för att lösa det själva på ett sätt som gör det meningsfullt.

Och likväl, det kan aldrig göra en skev bromsskiva rak igen, det är liksom inte så det fungerar.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nej, du har helt fel. Ditt förslag på avspänningsglödgning är betydligt mer komplicerat än att köpa nya skivor. Man genomvärmer inte en bromsskiva på plats till 500-600 grader. Den måste naturligtvis tas bort. Redan där är bytet till en ny enklare…. Sen skall skivan hållas jämnvarm i nån timma sen skall den svalna… långsamt. Det tar minst en halv dag längre än att byta till nya skivor och få personer har utrustning för att lösa det själva på ett sätt som gör det meningsfullt.

Och likväl, det kan aldrig göra en skev bromsskiva rak igen, det är liksom inte så det fungerar.
Med det resonemanget kan skivorna aldrig "slå sig" heller, eller hur?
Det kanske inte ska kallas avspänningsglödning men det fungerar iaf till 70%. Resten slits tillbaka plant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.