1 108 055 läst ·
15 450 svar
1108k läst
15,5k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Det stora felet som verkar göras är när folk bromsar rätt mkt och hårt ner till noll vid ett rödljus och sedan står med foten på bromsen flera minuter.
Då kyls skivan mkt mer lokalt där klossarna sitter och skivan "slår sig".
Regelrätt överhettning pga anliggande broms är den andra anledningen, kanske i kombo med förstnämnda.
Då kyls skivan mkt mer lokalt där klossarna sitter och skivan "slår sig".
Regelrätt överhettning pga anliggande broms är den andra anledningen, kanske i kombo med förstnämnda.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 431 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 431 inlägg
Nej det fungerar inte. Och det slits inte tillbaka plant. Hur du resonerar när du säger att det aldrig skulle kunna slå sig är magiskt. Det slår sig helt kaosartat och det är rätt orimligt att tro att det avspänns tillbaka till sin ursprungliga form. Och slitas in tillbaka plant, dumheter. Sitta där med en studsande pedal, trams.K karlmb skrev:
Om det kan slå sig (ifrågasätter inte att något händer, bara vad det ska kallas) så kan det gå tillbaka, det är ju självklart och verifierat av mig själv.F fsn skrev:Nej det fungerar inte. Och det slits inte tillbaka plant. Hur du resonerar när du säger att det aldrig skulle kunna slå sig är magiskt. Det slår sig helt kaosartat och det är rätt orimligt att tro att det avspänns tillbaka till sin ursprungliga form. Och slitas in tillbaka plant, dumheter. Sitta där med en studsande pedal, trams.
Har man fått studsande pedal så har man kört rätt många mil med skeva skivor.
Då kan tjockleken börja variera.
Det är värre och måste de oftast svarvas.
Redigerat:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 431 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 431 inlägg
Det är just studsande pedal man får av en skev skiva. Och man är pinsamt naiv om man tror att en bromsskiva som blivit skev på nåt "mystiskt" sätt går tillbaka till sin ursprungliga form. Ett normalt hjul snurrar i ungefär 800-850 varv/minut i 100km/h på en vanlig standardbil. Det begriper du väl själv att ett par tiondelar skevhet skakar ungefär som det din fru har i nattduksbordet.... det pulsar och slår i pedalen redan på rätt beskedligt skeva skivor och har inte ett skit med varierande tjocklek att göra. Efter svarvning av en skev skiva däremot så har man en varierande tjocklek motsvarande skevheten. Samma sak med ditt påstående att man "bromsar bort" spår i skivorna, 90% trams. Byter man till nya belägg så ligger det initialt an mot topparna men belägg är alltid mjukare än skivorna, och det gäller speciellt standardbelägg. Spår i skivan blir man inte av med genom att bromsa bort det. Du verkar vara en lallare inom detta området.K karlmb skrev:Om det kan slå sig (ifrågasätter inte att något händer, bara vad det ska kallas) så kan det gå tillbaka, det är ju självklart och verifierat av mig själv.
Har man fått studsande pedal så har man kört rätt många mil med skeva skivor.
Då kan tjockleken börja variera.
Det är värre och måste de oftast svarvas.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Det är batch sprut på dom, så alla spridare är öppna samtidigt.
Det kan ju också vara dåliga tändkablar eller jordfläta.
Det kan ju också vara dåliga tändkablar eller jordfläta.
Har jag aldrig hört talas om. Borde vara tvärtom isåfall för att gymnastisera bakbromsarna på en manuell. Vilka bilmärken hade olika setup beroende på låda?Tokslut skrev:
