1 204 277 läst ·
17 142 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Vad betyder bra och riktigt trevliga för dig när det gäller växellådor?Rabbithole skrev:
Prestanda? Reparerbarhet? Tillgång till reservdelar? Pris på reservdelar?
Jag har aldrig haft problem med någon växellåda, det tycker jag är bra. Jag har bara ägt bilar med manuella växellådor men de flesta bilar jag har hyrt har haft automater men aldrig någon CVT.
Sorgligt att se för en merc-man.T TommyC skrev:Ja så ser det ut. Ännu värre är att det inte ens finns reservdelar för att laga skiten. Han bytte hela växellådan.
På tal om billigt skit så är även många tyska bilar skit inklusive vissa Mercedes. Problemet är för mycket plastkomponenter som spricker och trillar i bitar. Här är en som har gått knappt 100k miles d v s ca 16000 mil där bara delarna som behjöver bytas kostar $5000-6000. Köp ej är rådet.
[media]
Mercedes lådor är normalt sett skottsäkra om de bara får oljebyten någon gång.T Tamak skrev:
Det känns som att transmissionen var en avdelning som inte nåddes så mkt av det allmänna kvalitetsraset hos Mercedes sedan 1995.
Njaa, har en -05 dodge me hemi v8(egentligen ingen äkta hemi, kanske mer semi hemi?) Den har mercedes 5 stegslåda och jag tar ut ca 400hk på bakhjulen, svaga länken skulle jag säga är bakaxeln(även den mercedes) slulle enkelt kunna ta ut mera hk och vrid ur denna motor men men första steget skulle bli bakaxeln isfK karlmb skrev:
Jo, de kanske inte är överdimensionerade....T Tamak skrev:Njaa, har en -05 dodge me hemi v8(egentligen ingen äkta hemi, kanske mer semi hemi?) Den har mercedes 5 stegslåda och jag tar ut ca 400hk på bakhjulen, svaga länken skulle jag säga är bakaxeln(även den mercedes) slulle enkelt kunna ta ut mera hk och vrid ur denna motor men men första steget skulle bli bakaxeln isf
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Tillförlitligheten är inte dålig på alla CVT lådor, men ja har inte udersökt det mer än att Honda har haft problem och att de tidiga Subaru lådrna var kinkiga med oljan. I övrigt verkar många nöja här och det är ingen större drama.T TommyC skrev:Vad betyder bra och riktigt trevliga för dig när det gäller växellådor?
Prestanda? Reparerbarhet? Tillgång till reservdelar? Pris på reservdelar?
Jag har aldrig haft problem med någon växellåda, det tycker jag är bra. Jag har bara ägt bilar med manuella växellådor men de flesta bilar jag har hyrt har haft automater men aldrig någon CVT.
Senaste jag körde va Ford Kuga Phev, den va rapp, responsiv bra tillsammans med elmotorn, inget att önska förutom AWD. Inte som tvekande DSG skräpet i t.ex. BMW X1. Ljudet är som det är men stör mig inte, jag har inget krav på ööö-nö-nö-nö-nööö 😅🙈
Ön-ön-ön-ön-ön-ön-ön-ön-ön-faster.... ska det va.Rabbithole skrev:
Tillförlitligheten är inte dålig på alla CVT lådor, men ja har inte udersökt det mer än att Honda har haft problem och att de tidiga Subaru lådrna var kinkiga med oljan. I övrigt verkar många nöja här och det är ingen större drama.
Senaste jag körde va Ford Kuga Phev, den va rapp, responsiv bra tillsammans med elmotorn, inget att önska förutom AWD. Inte som tvekande DSG skräpet i t.ex. BMW X1. Ljudet är som det är men stör mig inte, jag har inget krav på ööö-nö-nö-nö-nööö 😅🙈
Jag förstår inte vad du försöker säga. Låter som svammel tycker jag. Har du några belägg för att det finns CVT som är tillförlitliga över en längre tid?Rabbithole skrev:
Tillförlitligheten är inte dålig på alla CVT lådor, men ja har inte udersökt det mer än att Honda har haft problem och att de tidiga Subaru lådrna var kinkiga med oljan. I övrigt verkar många nöja här och det är ingen större drama.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg