T TommyC skrev:
Jag förstår inte vad du försöker säga. Låter som svammel tycker jag. Har du några belägg för att det finns CVT som är tillförlitliga över en längre tid?
Toyota Prius har väl CVT, de finns väl många ex. som rullade som Taxi tex.

T TommyC skrev:
Jag förstår inte vad du försöker säga. Låter som svammel tycker jag. Har du några belägg för att det finns CVT som är tillförlitliga över en längre tid?
att toyota kör cvt räcker som argument för att det går att få tekniken att fungera stabilt över tid. de tillverkar bilar som närmast aldrig går sönder. tråkiga? javisst.

subaru, ford, nissan kör cvt. eller varför inte en audi a6? kanske någon av dessa du menar?

för övrigt gillar jag inte (heller?) känslan av gummisnodd i en äkta cvt utan konstgjorda steg.

D djac skrev:
Verkar dyr, verkligen för hobby?
Från 3000 o uppåt? Tror jag.

T Tamak skrev:
Njaa, har en -05 dodge me hemi v8(egentligen ingen äkta hemi, kanske mer semi hemi?) Den har mercedes 5 stegslåda och jag tar ut ca 400hk på bakhjulen, svaga länken skulle jag säga är bakaxeln(även den mercedes) slulle enkelt kunna ta ut mera hk och vrid ur denna motor men men första steget skulle bli bakaxeln isf
När jag retas med amerikanare som gått på marknadsföringsknepet brukar jag säga "pentroof with funny valve angles" .. 😉

"Äkta" hemisfäriska förbränningsrum är inget man vill ha 2025, den tekniken blev omsprungen redan på 70-talet...

• Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
Jag undrar om man får köra 900an i Stockholm, om man nånsin skulle åka ditåt igen, typ semesterresa. Den är ju över 30 år och i veteranskick kan man säga, men inte officiellt på nåt vis en veteranbil.

För några år sen var vi där i Mazdan och hamnade på TV4 nyheterna, dock inte för att vi körde den i de här utsläppszonerna, men jag fick veta sen att vi bröt egentligen mot lagen med att köra den här bilen genom centrum. Kom dock aldrig nån böter eller sånt.

N
Bilar som är 30 år räknas väl alltid som vetranbil i Sverige. Tror dock inte det ger några undantag utom att man kan få veteranförsäkring och skattefri.
Eller har det ändrat?

D
Kuslake Kuslake skrev:
Har du motorkoden?
Kolla slangar till avgastrycksensorn. Och kablaget så klart.
Går det se "live data" med ditt instrument?
Motorn är en M272, är det svaret på din fråga?

Det är dotterns bil så jag har tyvärr inte ständig tillgång, därför lite långsam hantering.

Ja, jag kör Carscanner och den har livedata, dock väldigt många sensorer så jag har svårt att förstå vilka jag ska kika på.. :(

DennisCA DennisCA skrev:
Jag undrar om man får köra 900an i Stockholm, om man nånsin skulle åka ditåt igen, typ semesterresa. Den är ju över 30 år och i veteranskick kan man säga, men inte officiellt på nåt vis en veteranbil.

För några år sen var vi där i Mazdan och hamnade på TV4 nyheterna, dock inte för att vi körde den i de här utsläppszonerna, men jag fick veta sen att vi bröt egentligen mot lagen med att köra den här bilen genom centrum. Kom dock aldrig nån böter eller sånt.
Det är bara Hornsgatan som har nån miljözon som påverkar personbilar:

https://trafik.stockholm/trafiksakerhet-trafikregler/miljozoner/miljozon-hornsgatan/

dock är ju veteranfordon undantagna, så det borde inte vara några problem med en personbil äldre än 30 år som inte används i yrkesmässig trafik.

B
useless useless skrev:
Det är bara Hornsgatan som har nån miljözon som påverkar personbilar:

[länk]

dock är ju veteranfordon undantagna, så det borde inte vara några problem med en personbil äldre än 30 år som inte används i yrkesmässig trafik.
Är inte veteranforden de som är äldre än 50år medan de som är 30-49 klassas som entusiastfordon (hobbyfordon)?

rakt09 rakt09 skrev:
att toyota kör cvt räcker som argument för att det går att få tekniken att fungera stabilt över tid. de tillverkar bilar som närmast aldrig går sönder. tråkiga? javisst.

subaru, ford, nissan kör cvt. eller varför inte en audi a6? kanske någon av dessa du menar?

för övrigt gillar jag inte (heller?) känslan av gummisnodd i en äkta cvt utan konstgjorda steg.
Det var det som imponerande mig med CVTn i Ford Kuga. Att den är såpas direkt och responsiv. Mer direkt än en klassisk automat och många DSG lådor. Förväntade mig att den skulle vara laggigare än t.ex. Mazda CX-5

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
B breakman skrev:
Är inte veteranforden de som är äldre än 50år medan de som är 30-49 klassas som entusiastfordon (hobbyfordon)?
Jag utgår ifrån att definitionen i Vägtrafikskattelagen gäller:

Undantag från skatteplikt

2 § Följande fordon, vars ålder, beräknad som skillnaden mellan fordonsåret och innevarande kalenderår, är trettio år eller äldre, är inte skattepliktiga (veteranfordon):

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag utgår ifrån att definitionen i Vägtrafikskattelagen gäller:

Undantag från skatteplikt

2 § Följande fordon, vars ålder, beräknad som skillnaden mellan fordonsåret och innevarande kalenderår, är trettio år eller äldre, är inte skattepliktiga (veteranfordon):
Är väl snack om att ändra detta, lite många 740 som rullar än även om många går som A-traktor.

Bytte bromsklossar på HiAceen innan vi åkte på road trip.
Bromsarna var ganska dåliga, oken hade kärvat fast, skivorna hade en vissen yta.
Nu efter 150 mil i Norge tar bromsarna kanon, skivorna kan man spegla sig i.
Man kan inte spegla sig i fäljarna, de är kolsvarta.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Bytte bromsklossar på HiAceen innan vi åkte på road trip.
Bromsarna var ganska dåliga, oken hade kärvat fast, skivorna hade en vissen yta.
Nu efter 150 mil i Norge tar bromsarna kanon, skivorna kan man spegla sig i.
Man kan inte spegla sig i fäljarna, de är kolsvarta.
Många byter skivor heeelt i onödan.

C
K karlmb skrev:
Många byter skivor heeelt i onödan.
Å andra sidan är skivorna ofta rätt kassa, på andra sätt än att de är utslitna.
T.ex. kantbildning, ojämnt slitage, att de slagit sig.
Och eftersom de ofta är billiga och nästan ingen renoverar skivor idag så blir det självklara att byta dem när man ändå har det isärplockat.

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.