1 202 904 läst ·
17 132 svar
1203k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Jag tror dessa lagar motarbetar varandra.M mindis skrev:Är det inte så att inom eu År -26 så skall vi få "right to repair" lag? Det borde öppna möjligheter för oss hemmafixare skulle jag tro, kommer väl kosta naturligtvis för att komma åt tillverkarens servrar och programvara, men tror att lagen säger att det skall vara rimliga priser. Jag kan ju dock missuppfattat det hela.
Mvh mindis
Många nya bilar har lång garanti och kommer vara dyra att hålla igång och rost och annat döda dem innan hemma polare hinner sätta tänderna i dem
Men tänk vad pinsamt om inte motorn går igång här?Isakare skrev:
Vad är det för fel på folk, Svenskar och Norrmän ??
Vi tog färjan från Strömstad till Sandefjord i Norge.
"Starta inte motorerna innan ni ska åka av" säger de i högtalarna.
En kö av 5 börjar rulla, typ alla bilar startar motorerna, vi blir sen stående en kvart innan resterande 4 köer fick åka av (vägarbete utanför färjeläget)
Lågt i tak, 2.20 på övre bildäck, ni kan tänka en avgassmoggen, att det var 35 grader varmt gjorde inte saken bättre.
Vad är det för lag ni pratar om?J JohanLun skrev:
Det är ju alltid några som ska se när båten lägger till så dom inte hinner ner till bildäck och kan köra ut i tid. Så blir man o sitta och vänta.Isakare skrev:
Ja du, skulle inte förvåna mig alls om dessa lagar skulle motarbeta varandra, men då right to repair skall vara för den cirkulära ekonomin och miljön så lär väl den väga rätt tungt ( är ju rätt inne nu) 😀.J JohanLun skrev:
Nya bilar med garanti lär man ju inte pilla på som hemmafixare, iallafall inte jag, men alla är ju olika 😀.
Mvh mindis
Jag trodde att Honda gjorde hyfsat bra bilar. Där hade jag fel.
Från ca 0:40 öppnar han växellådan där plåtremmen har gjort sallad av CVT-automatlådan. Samma problem med Honda, Nissan och Subaru enligt mekanikern i filmen. Folk som byter bil var tredje år skiter som vanligt i vilket skräp som köper. Därför fungerar inte konsumentmakt vilket är väldigt sorgligt.
Cvt, billig skit.T TommyC skrev:Jag trodde att Honda gjorde hyfsat bra bilar. Där hade jag fel.
[media]Från ca 0:40 öppnar han växellådan där plåtremmen har gjort sallad av CVT-automatlådan. Samma problem med Honda, Nissan och Subaru enligt mekanikern i filmen. Folk som byter bil var tredje år skiter som vanligt i vilket skräp som köper. Därför fungerar inte konsumentmakt vilket är väldigt sorgligt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 286 inlägg
Ja så ser det ut. Ännu värre är att det inte ens finns reservdelar för att laga skiten. Han bytte hela växellådan.K karlmb skrev:
På tal om billigt skit så är även många tyska bilar skit inklusive vissa Mercedes. Problemet är för mycket plastkomponenter som spricker och trillar i bitar. Här är en som har gått knappt 100k miles d v s ca 16000 mil där bara delarna som behjöver bytas kostar $5000-6000. Köp ej är rådet.