1 202 594 läst ·
17 129 svar
1203k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Nä, det är nog tyvärr bara de utsläppsrelaterade obligatoriska DTC:erna som garanterat syns via det grundläggande OBD-protokollet. Hur vanligt det är har jag ingen konkret uppfattning om.J JohanLun skrev:
Helt klart. De flesta moderna diagnostikverktyg är ju i princip en vanlig läsplatta, krävs inget speciellt.J JohanLun skrev:
Huruvida det sen finns vettiga appar är en annan sak. Har licens på Autels app, och den är inte det minsta imponerande. Kanske om man betalar mer...?
Är det inte så att inom eu År -26 så skall vi få "right to repair" lag? Det borde öppna möjligheter för oss hemmafixare skulle jag tro, kommer väl kosta naturligtvis för att komma åt tillverkarens servrar och programvara, men tror att lagen säger att det skall vara rimliga priser. Jag kan ju dock missuppfattat det hela.
Mvh mindis
Mvh mindis
Det saknas en lag om rostskydd. Synd att en sådan ska behövas. Det är för många som tjänar på att sälja skräp så någon sådan lag kommer aldrig att komma. Konsumentmakt skulle fungera om fler brydde sig men de flesta skiter fullständigt i att deras nya bil har fläcktyfus inom 10 år.
Jag skulle gärna köpa en ny bil om det fanns någon som inte rostade sönder inom minst 20 år. I brist på nyare sådana bilar så föredrar jag att hålla liv i mina gamla fullt reparerbara Saabar så länge det är möjligt. Troligen blir det någon elektronikbox som blir det största problemet. Förhoppningsvis kommer det då att hittas alternativa lösningar. Om inte så köper jag hellre en lagom gammal reparerbar bil så länge ingen ny bil uppfyller mina högst rimliga krav.
Jag skulle gärna köpa en ny bil om det fanns någon som inte rostade sönder inom minst 20 år. I brist på nyare sådana bilar så föredrar jag att hålla liv i mina gamla fullt reparerbara Saabar så länge det är möjligt. Troligen blir det någon elektronikbox som blir det största problemet. Förhoppningsvis kommer det då att hittas alternativa lösningar. Om inte så köper jag hellre en lagom gammal reparerbar bil så länge ingen ny bil uppfyller mina högst rimliga krav.
Jag tror att det kan bli en konflikt med gdpr och tillverkarnas upphovsrättigheter när det gäller bilar. Men jag har inte satt mig in i frågan så kan mycket väl ha fel.M mindis skrev:Är det inte så att inom eu År -26 så skall vi få "right to repair" lag? Det borde öppna möjligheter för oss hemmafixare skulle jag tro, kommer väl kosta naturligtvis för att komma åt tillverkarens servrar och programvara, men tror att lagen säger att det skall vara rimliga priser. Jag kan ju dock missuppfattat det hela.
Mvh mindis
En väg som lite går runt det är att biltillverkare idag patenterar delar av sina konstruktioner.
Flera vindrutor har idag patenterade konstruktioner för hur kameran monteras fast i vindrutan. Vindrutan i sig kan inte skyddas.
Då måste tredjepartstillverkarna välja på att betala licens om biltillverkaren godkänner det, konstruera sin egen variant eller sälja orginalglas.
Nu har jag fixat alla problem som mazdan har, förutom då diverse plåtrost (det hör till mazdaupplevelsen). Men avgasröret är fixat sen förra veckan, sen ny handbromsvajer och nytt bromsok. Sen då jag väl höll på sprejade jag bakdelen med linolja inför vintern, skrapade av hela upphängnigen, mycket rost men inget strukturellt, men det har börjat rosta bakom rostskyddet som var där och det flagnar av.
En såndär pumpflaska från biltema funkar faktiskt, men man måste späda ut linoljan med terpentin eller så orkar den inte göra en dush och man får bara en stråle.
Jag har nog haft den här flaskan över ett år, rå linolja skadar den inte. Kanske ändrar sig nu då jag blandat i terpentin, får se.
En såndär pumpflaska från biltema funkar faktiskt, men man måste späda ut linoljan med terpentin eller så orkar den inte göra en dush och man får bara en stråle.
Jag har nog haft den här flaskan över ett år, rå linolja skadar den inte. Kanske ändrar sig nu då jag blandat i terpentin, får se.
Det finns filtersystem för sånt (källa en AC verkstad i USA) och enligt AC utrustningsmått var det väl inte ens så dyrt. Egentligen borde alla AC verkstäder ha sådana. För du kan ju få in en kund vars tidigare ägare satt in tätningsmedel och inte själv vet om det.Kuslake skrev:
Jag vet. Sitter på den för R134a.DennisCA skrev:
"Fulgas" på småflaskor eller riktig?A A-Man_08 skrev:
OM jag själv skulle fylla med fulgas skulle jag fylla lite åt gången tills den kyler bra och inte fylla för mycket.
Iom R134a kräver företags certifiering för att köpa så antar jag att det inte är det du ska fylla med.
Men det är som punkeringslagninssatserna man köpet som däckbranschen ratar, den kan funka ändå.
Jag har kört med "fulgas", dvs propan i mina senaste bilar utan några problem.Kuslake skrev:
"Fulgas" på småflaskor eller riktig?
OM jag själv skulle fylla med fulgas skulle jag fylla lite åt gången tills den kyler bra och inte fylla för mycket.
Iom R134a kräver företags certifiering för att köpa så antar jag att det inte är det du ska fylla med.
Men det är som punkeringslagninssatserna man köpet som däckbranschen ratar, den kan funka ändå.
Fulgas.Kuslake skrev:
"Fulgas" på småflaskor eller riktig?
Eller rikigt R34A om det dyker upp.
Skulle också börja där eftersom koden antyder att den överhuvudtaget inte får signal från givaren, dvs. det är ett konkret fel, inte ett gränsvärdesproblem / potentiellt följdfel. Vilket förvisso inte alltid går att lita på 100%, men...D djac skrev:
Vilken gas har dina senaste bilar haft original ?useless skrev:
Jag har en gammal svensksåld BMW 750 1990 E32, som är klen i kylningen, men har inte velat gå in å "gröta" innan jag är fullt insatt i vad som verkligen fungerar, & det ska ju funka långsiktigt.
Tack, är det inte lite märkligt att motorlampan inte har tänts för detta?C cpalm skrev: