A A-Man_08 skrev:
Det är för att den inte stödjer srs systemet.
Köp en icarsoft cr elite eller liknande.
Jag vet var felet är (hoppas jag) .. det brukar bli korrosion i kontakten till airbagen i förarstolen, så jag tar isär den, kör lite elektronikrengöring i kontakten och sätter ihop igen, så slocknar lampan... 😁

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Hur vet man om det är fulfyllt ??
Set vet man inte man måste suga ut mäta mängden och lägga till mängden som fattas.

C
A A-Man_08 skrev:
Du har inte en ECU i bilen utan flera en för motorstyrning, aribag etc.
Nu menade jag ECU/ECM som i motorstyrningen (Engine Control), som även normalt hanterar vissa generella funktioner som OBD-gränssnittet. Men inser att ECU även används generellt för en styrenhet.

Vad jag menar är att en standard-DTC som t.ex. C0050 - fel på ABS-givare höger bak syns via standard OBD-II-gränssnittet trots att koden kommer från ABS-modulen.

A A-Man_08 skrev:
Går kompressorn igång?
Jo det verkar vara så, men får felsöka enligt förslag när jag kommer hem 👍

N
A A-Man_08 skrev:
Att koppla ur batteriet readerar inte koden på airbagsystem därför måste alltid koden raderas även om man byter den felaktiga delen.
Nej det finns en del koder som måste nollas med maskin.

N Niq skrev:
Nej det finns en del koder som måste nollas med maskin.
Vad menas med att radera koder med maskin?

A A-Man_08 skrev:
Vad menas med att radera koder med maskin?
Maskin= scanner

Isakare Isakare skrev:
Hur vet man om det är fulfyllt ??
Med en gasanalysator.

A A-Man_08 skrev:
Set vet man inte man måste suga ut mäta mängden och lägga till mängden som fattas.
Med fulfyllt syftar jag på att det är annat än korrekt köldmedium i, dvs ej R134a eller R1234yf. Är det fulgas är sannolikheten för tätningsmedel väldigt hög.
Bara fel mängd är aldrig ett problem för en ac-maskin.

Kuslake Kuslake skrev:
Med fulfyllt syftar jag på att det är annat än korrekt köldmedium i, dvs ej R134a eller R1234yf. Är det fulgas är sannolikheten för tätningsmedel väldigt hög.
Bara fel mängd är aldrig ett problem för en ac-maskin.
På vilket sätt är fel mängd inte ett problem?
Jag tänkte prova att fylla min själv.

För maskinen som tömmer och fyller är fel mängd av rätt köldmedium inget problem. Vanligt att den interna flaskan åtminstone är på 10kg och en bil har 0,5-1kg.

Men vad tänkte du fylla med?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Kuslake Kuslake skrev:
För maskinen som tömmer och fyller är fel mängd av rätt köldmedium inget problem. Vanligt att den interna flaskan åtminstone är på 10kg och en bil har 0,5-1kg.

Men vad tänkte du fylla med?
134A

J
C cpalm skrev:
Nu menade jag ECU/ECM som i motorstyrningen (Engine Control), som även normalt hanterar vissa generella funktioner som OBD-gränssnittet. Men inser att ECU även används generellt för en styrenhet.

Vad jag menar är att en standard-DTC som t.ex. C0050 - fel på ABS-givare höger bak syns via standard OBD-II-gränssnittet trots att koden kommer från ABS-modulen.
det tror jag funkar på långtifrån alla...

M mindis skrev:
Att en app baserad scanner är sämre än en "riktig" ligger ju i sakens natur ( de är ju bra mycket billigare)men de duger gott till hemma fix. Sedan är det ju så att även dyrare scanners inte klarar alla bilmodeller, det gäller att kolla noga vilka bilar som funkar. Nu har jag bara Volvo -02 och vag -10/-12 som jag använder topscan till och det har fungerat kanon. Visst jag har vida och vcds också men då måste jag ju släpa med mig datorn ut, så det är ju inte lika smidigt.
Mvh mindis
Njae. Jag skulle tro att de flesta riktiga "proffs" OEM grejor är via en PC, vilket väl jag likställer med en "app". En proprietär "handdator" är ju inte alls standardiserad, och jag misstänker de underhålls några år och sen inte uppdateras mer, speciellt inte "kinavarianter". Men för en privatperson rätt behändig, då man slipper ha en PC framme. Jag har både en Tech2 (som är GM/Saabs "antika" system) och en volvo DICE (båda "kinakopior"), båda kräver mer eller mindre en PC. Och jag tror de moderna varianterna är helt PC baserade...

Problemet nu är väl att man lagstiftat om att europeiska bilar ska ha krypterad verkstadsdiagnos för ökad säkerhet. Kontentan tror jag att det kommer bli mycket svårare att göra jobb med bilen "hemma". Visst, de mest standardiserade felkoderna kommer nog funka, men allt lite mer avancerat är kört - att flasha om styrenheter (vilket faktiskt funkar på SAAB, men volvos DICE/VIDA verkar inte iallafall min version klara det, jag har varken haft behovet eller fått det att funka). Till saab gick att gifta in styrenheter, adaptera, lägga till nya nycklar osv. Iofs via PC och en "säkerhetsaccess" som bara funkade "offline" på lite äldre saabar (typ till 2006-7 tror jag, men de dog ju snart efter). Troligen funkade det på nyare om man "köpt" nyare programvara, men jag hade inte så ny bil så...

Jag hade en saab 9-3 cab 2004a (väldigt tidigt tillverkad), jag hade ganska stort behov av att både kunna uppdatera mjukvara och felsöka detaljerat då det var rätt mycket buggar och fixar på den. GM hade nog snålat på mycket, saab hade fått mycket skit från opel och hittat på en hel del eget som inte blev helt bra. Men det var en väldigt trevlig bil att köra. Tyvärr hade de första årsmodellerna mycket barnsjukdomar och de sista årsmodellena rostade utav bara fan. Tyvärr var det nog på ett sätt lika bra att saab försvann.

• Arg
DennisCA och 1 till
  • Laddar…
N
J JohanLun skrev:
det tror jag funkar på långtifrån alla...

Njae. Jag skulle tro att de flesta riktiga "proffs" OEM grejor är via en PC, vilket väl jag likställer med en "app". En proprietär "handdator" är ju inte alls standardiserad, och jag misstänker de underhålls några år och sen inte uppdateras mer, speciellt inte "kinavarianter". Men för en privatperson rätt behändig, då man slipper ha en PC framme. Jag har både en Tech2 (som är GM/Saabs "antika" system) och en volvo DICE (båda "kinakopior"), båda kräver mer eller mindre en PC. Och jag tror de moderna varianterna är helt PC baserade...

Problemet nu är väl att man lagstiftat om att europeiska bilar ska ha krypterad verkstadsdiagnos för ökad säkerhet. Kontentan tror jag att det kommer bli mycket svårare att göra jobb med bilen "hemma". Visst, de mest standardiserade felkoderna kommer nog funka, men allt lite mer avancerat är kört - att flasha om styrenheter (vilket faktiskt funkar på SAAB, men volvos DICE/VIDA verkar inte iallafall min version klara det, jag har varken haft behovet eller fått det att funka). Till saab gick att gifta in styrenheter, adaptera, lägga till nya nycklar osv. Iofs via PC och en "säkerhetsaccess" som bara funkade "offline" på lite äldre saabar (typ till 2006-7 tror jag, men de dog ju snart efter). Troligen funkade det på nyare om man "köpt" nyare programvara, men jag hade inte så ny bil så...
Dom grejer vi har på jobbet är via pc. Jag undrar om det faktiskt räcker i längden att ha allt via en app om man ska ha ett lite bättre system. Dom kräver ganska mycket minne för att hållas uppdaterade.

Vet du när den lagen gick i kraft?
Nya bilar kräver ju att man är en registrerad och identifierad användare för att göra något annat än läsa felkoder. En del kräver att man är uppkopplad till nätet också . Jag undrar hur den delen fungerar på dom billigare datorerna?
En del kräver ju

J
N Niq skrev:
Dom grejer vi har på jobbet är via pc. Jag undrar om det faktiskt räcker i längden att ha allt via en app om man ska ha ett lite bättre system. Dom kräver ganska mycket minne för att hållas uppdaterade.

Vet du när den lagen gick i kraft?
Nya bilar kräver ju att man är en registrerad och identifierad användare för att göra något annat än läsa felkoder. En del kräver att man är uppkopplad till nätet också . Jag undrar hur den delen fungerar på dom billigare datorerna?
En del kräver ju
En app på en modern telefon är oerhört kraftfull, speciellt om det är något med abonnemang och uppkopplat till nätet. Jag är rätt övertygad kraften teoretiskt räcker.

Lagkravet gick väl in ungefär till denna årsmodell, det var ju skälet att massor av bilmodeller ”försvann” förra året…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.