J
N Niq skrev:
Är det faktiskt lika på alla bilar? Vi har 2 olika datorer på jobbet som är av bra tillverkare och som ska kunna läsa alla koder. En som är lite nyare. Men ibland så lyckas den ena datorn inte alls kommunicera med bilen medans det går bra med den andra.
Nej, det är inte lika. Finns flera olika protokoll, både hw och mjukvara. Jag var lite och nosade på att programmera styrenheter för 25 år sen, men minns väldigt lite. Tror riktigt gamla bilar har klina och nyare har can. Gamla tror jag hade att varje styrenhet lästes för sig medan nyare bilar finns en enhet som gatar de andra. Om jag minns rätt måste man ”fråga” styrenheten och så svarar den. Man måste därmed veta både ”vem” man ska fråga och förstå / tolka svaret. Mer avancerade system kan ju även göra adaptioner, inställningar osv och då är det ju mycket man ska veta för att det ska bli rätt.

J
Kuslake Kuslake skrev:
Det är för sent. Det gör man innan någon typ av tätningsmedel eller fulgas fylls.
Men hur lågt var trycket på lågtryckssidan?
Blir högtrycksröret från kompressorn varmt? Lågtryck ut från förångaren kallt? Gissar att tryckt på högtryck ej är mätt. Går kylfläkten?
Dom borde rätt ofta få in ful fyllda bilar… vad gör man då? Tömmer allt i atmosfären?

För oss hemmafixare så finns det ju ganska billiga och bra bidirectional scanners som man kör på telefon eller padda, kostar runt en tusenlapp. Använder själv topdons topscan, kostar varje år dock. King bolen ediag är en annan, den verkar ha gratis livstids uppdateringar.
Mvh mindis

D
M mindis skrev:
För oss hemmafixare så finns det ju ganska billiga och bra bidirectional scanners som man kör på telefon eller padda, kostar runt en tusenlapp. Använder själv topdons topscan, kostar varje år dock. King bolen ediag är en annan, den verkar ha gratis livstids uppdateringar.
Mvh mindis
Jag är lite halvskeptisk till saker som kräver en app för att funka... Läste också de 13% enstjärniga omdömena på Amazon om kingbolen ediag, och det verkar ju som det är "hit and miss" om det funkar öht... 🤔

D djac skrev:
Någon som testat eller vet hur denna är, ska "vara för" Mercedes?
[länk]
Får reklam för den där rätt ofta på instagram, och kommentarerna brukar inte vara nådiga...

• Ledsen
djac
  • Laddar…
Carly är väl mer för bmw och vag har jag för mig, är väl prenumeration också tror jag.

D
M mindis skrev:
Carly är väl mer för bmw och vag har jag för mig, är väl prenumeration också tror jag.
De verkar ha för olika märken, det jag undrar är väl om man kan komma åt mer än motorstyrningen, det som är aktuellt för mig just nu är parkeringssensorer, eller om det bara är Star som kan sånt?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag är lite halvskeptisk till saker som kräver en app för att funka... Läste också de 13% enstjärniga omdömena på Amazon om kingbolen ediag, och det verkar ju som det är "hit and miss" om det funkar öht... 🤔
Att en app baserad scanner är sämre än en "riktig" ligger ju i sakens natur ( de är ju bra mycket billigare)men de duger gott till hemma fix. Sedan är det ju så att även dyrare scanners inte klarar alla bilmodeller, det gäller att kolla noga vilka bilar som funkar. Nu har jag bara Volvo -02 och vag -10/-12 som jag använder topscan till och det har fungerat kanon. Visst jag har vida och vcds också men då måste jag ju släpa med mig datorn ut, så det är ju inte lika smidigt.
Mvh mindis

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Dom borde rätt ofta få in ful fyllda bilar… vad gör man då? Tömmer allt i atmosfären?
Avböjer jobbet, då ac-maskinerna i princip kan kasseras om det kommer in tätningsmedel i dom. Och kunderna vill inte betala en ny.

D djac skrev:
De verkar ha för olika märken, det jag undrar är väl om man kan komma åt mer än motorstyrningen, det som är aktuellt för mig just nu är parkeringssensorer, eller om det bara är Star som kan sånt?
Har inte en aning tyvärr, borde väl funka tycker man om de saluför den mot MB. Dock står det på deras hemsida att de inte kan koda MB, så någon form av begränsning verkar ju finnas.
Mvh mindis

• Gilla
djac
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag provade att koppla in den mot min Fiesta -08 som definitivt har en kod eftersom airbaglampan lyser, men den hittade inga koder där heller.. dock färre "fel" i kommunikationen, och ingen varning om kass adapter från Torque...

Det är nog bara att köpa nått mer avancerat...
Det är för att den inte stödjer srs systemet.
Köp en icarsoft cr elite eller liknande.

Kuslake Kuslake skrev:
Avböjer jobbet, då ac-maskinerna i princip kan kasseras om det kommer in tätningsmedel i dom. Och kunderna vill inte betala en ny.
Hur vet man om det är fulfyllt ??

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Niq skrev:
Airbag borde vara helt skilt system som många billigare läsare inte klarar av.

Men det är ändå väldigt ovanligt att bilar är helt utan felkoder. Så jag gissar att din läsare inte kan läsa din Fordar.

Om du nyligen haft batteriet urkopplat mer än 10min så har du raderat alla felkoder
Att koppla ur batteriet readerar inte koden på airbagsystem därför måste alltid koden raderas även om man byter den felaktiga delen.

H hapazard skrev:
Men on-topic: Min 9-3ng (08) har tappat kylan. Mätte trycket på lågtrycksidan (ac igång) som var i underkant så fyllde på en burk med leakseal till bra tryck, men fortfarande ingen kyla 🤔
Går kompressorn igång?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.