1 202 931 läst ·
17 132 svar
1203k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Nej, det är inte lika. Finns flera olika protokoll, både hw och mjukvara. Jag var lite och nosade på att programmera styrenheter för 25 år sen, men minns väldigt lite. Tror riktigt gamla bilar har klina och nyare har can. Gamla tror jag hade att varje styrenhet lästes för sig medan nyare bilar finns en enhet som gatar de andra. Om jag minns rätt måste man ”fråga” styrenheten och så svarar den. Man måste därmed veta både ”vem” man ska fråga och förstå / tolka svaret. Mer avancerade system kan ju även göra adaptioner, inställningar osv och då är det ju mycket man ska veta för att det ska bli rätt.N Niq skrev:
Dom borde rätt ofta få in ful fyllda bilar… vad gör man då? Tömmer allt i atmosfären?Kuslake skrev:
För oss hemmafixare så finns det ju ganska billiga och bra bidirectional scanners som man kör på telefon eller padda, kostar runt en tusenlapp. Använder själv topdons topscan, kostar varje år dock. King bolen ediag är en annan, den verkar ha gratis livstids uppdateringar.
Mvh mindis
Mvh mindis
Någon som testat eller vet hur denna är, ska "vara för" Mercedes?
https://www.mycarly.com/sv/
https://www.mycarly.com/sv/
Allvetare
· Västra götaland
· 10 915 inlägg
Jag är lite halvskeptisk till saker som kräver en app för att funka... Läste också de 13% enstjärniga omdömena på Amazon om kingbolen ediag, och det verkar ju som det är "hit and miss" om det funkar öht... 🤔M mindis skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 915 inlägg
Att en app baserad scanner är sämre än en "riktig" ligger ju i sakens natur ( de är ju bra mycket billigare)men de duger gott till hemma fix. Sedan är det ju så att även dyrare scanners inte klarar alla bilmodeller, det gäller att kolla noga vilka bilar som funkar. Nu har jag bara Volvo -02 och vag -10/-12 som jag använder topscan till och det har fungerat kanon. Visst jag har vida och vcds också men då måste jag ju släpa med mig datorn ut, så det är ju inte lika smidigt.Dan_Johansson skrev:
Mvh mindis
Har inte en aning tyvärr, borde väl funka tycker man om de saluför den mot MB. Dock står det på deras hemsida att de inte kan koda MB, så någon form av begränsning verkar ju finnas.D djac skrev:
Mvh mindis
Det är för att den inte stödjer srs systemet.Dan_Johansson skrev:
Köp en icarsoft cr elite eller liknande.
Att koppla ur batteriet readerar inte koden på airbagsystem därför måste alltid koden raderas även om man byter den felaktiga delen.N Niq skrev: