C cpalm skrev:
Nä, så är det ju. Vissa koder från andra enheter kan "speglas" till ECU:n och synas där också.
Men ditt svar kunde tolkas som att du inte kan komma åt alla koder som de facto är satta i ECU:n.
Nja det är inte så att dom speglas utan mer att du har en läsare som hanterar abs eller airbagsystemet.
Som har en egen ECU/ Styrbox.
Läsare baserat på ELM 327 är oftast enbart för att kunna läsa av motorstyrningen även om det i den standarden finns vissa koder för varvtalssensor hjul men vill man tex läsa av abs så köp en som hanterar systemet.

A A-Man_08 skrev:
Att den inte hittar några felkoder kan mycket väl stämma då den endast läser av koder för OBD2 som i stort sett täcker motorstyrningen.

Men den är bra jag haft haft mycket nytta med tourqe och har den alltid med mig.
Jag provade att koppla in den mot min Fiesta -08 som definitivt har en kod eftersom airbaglampan lyser, men den hittade inga koder där heller.. dock färre "fel" i kommunikationen, och ingen varning om kass adapter från Torque...

Det är nog bara att köpa nått mer avancerat...

N
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag provade att koppla in den mot min Fiesta -08 som definitivt har en kod eftersom airbaglampan lyser, men den hittade inga koder där heller.. dock färre "fel" i kommunikationen, och ingen varning om kass adapter från Torque...

Det är nog bara att köpa nått mer avancerat...
Airbag borde vara helt skilt system som många billigare läsare inte klarar av.

Men det är ändå väldigt ovanligt att bilar är helt utan felkoder. Så jag gissar att din läsare inte kan läsa din Fordar.

Om du nyligen haft batteriet urkopplat mer än 10min så har du raderat alla felkoder

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
D
När det nu är engagemang i ämnet, vad kan man tänkas behöva för att felsöka parkeringssensorerna på en MB W212?

J JohanLun skrev:
Tror det är samma fenomen som när man flyger. När man ska kliva på planet så ställer sig folk i kö låååångt innan gaten öppnas. När man ska av planet så knäpper folk bort bälten, ställer sig upp och börjar riva ut bagaget (så ofta jackor och sånt man lagt på väskan rasar ut) så fort planet stannat. Om man haft en incheckad väska, så ställer sig de flesta 1cm från bandet, helst precis där väskorna kommer ut och många lutar sig över bandet och kikar in i hålet för att se om väskan ska komma.

Jag brukar ställa mig i kön nästan sist, om det går sitta kvar och kliva av planet så sent jag kan. Sen stå 5m från bandet och gå fram till väskan när den kommer. Om inte det står massor av folk i vägen.

Nån gång ibland kan man ju ha ett anslutningsflyg, eller ett tåg som man måste passa så man har väldigt bråttom. Men i de flesta fall så kommer ju väskan när den kommer. Och planet åker inte förrns alla klivit på. Och visst kan det vara så att om man är sist på planet så är bagagehyllan full. Men det kan man nästan ta om man sluppit stå och köa i 10 minuter.

Men fenomenet att försöka vara först är nog samma längst bak på en bilfärja som i mitten på ett flygplan.
Gotlands båten.
"Nu är bildäck för sittande på däck 8 öppen"
10 min senare.
"Nu är bildäck för sittande på däck 7 öppen"
10 min senare.
Jag reser mig och går ner till bildäck oavsett vilket däck jag sitter på.

Alfredo Alfredo skrev:
Hur ”tar” du det? Skickar ner värdesaker/förbjudna saker/mediciner till cargo?
Det händer nästan inte, de brukar prockla in det någonstans. Och oavsett kan man se till att ha sådant i väska som får plats under stolen.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Hur ”tar” du det? Skickar ner värdesaker/förbjudna saker/mediciner till cargo?
Hittils har jag bara behövt checka in handbagage en gång och det var innan jag klev på. Min uppfattning är att de kommer lösa det, även om väskan kan få ligga lite längre bort. Men jag har inga mediciner så jag kan skicka allt om det behövs.Även om jag föredrar ha det med. När jag rest i jobbet har jag en liten datorväska med allt viktigt och en kabinväska med övrigt. Ofta är jobbet snåla så man inte har priority så jag får inte kliva på tidigare, även om det hänt några gånger. Isf kan jag givetvis tänka mig gå på då, givet att det inte är kö.

Men on-topic: Min 9-3ng (08) har tappat kylan. Mätte trycket på lågtrycksidan (ac igång) som var i underkant så fyllde på en burk med leakseal till bra tryck, men fortfarande ingen kyla 🤔

H hapazard skrev:
Men on-topic: Min 9-3ng (08) har tappat kylan. Mätte trycket på lågtrycksidan (ac igång) som var i underkant så fyllde på en burk med leakseal till bra tryck, men fortfarande ingen kyla 🤔
Dålig magnetkoppling eller relä? Tempsensor? Trycksensor? Kompressorn ska starta när du lägger på tryck.
Har du något att läsa ut diagnostik med (tech2 eller obd-grunka med app) så borde du hitta felet ganska enkelt.
https://saabwisonline.com/9-3-9440/ft/3/103264_2

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
J
A A-Man_08 skrev:
Nja det är inte så att dom speglas utan mer att du har en läsare som hanterar abs eller airbagsystemet.
Som har en egen ECU/ Styrbox.
Läsare baserat på ELM 327 är oftast enbart för att kunna läsa av motorstyrningen även om det i den standarden finns vissa koder för varvtalssensor hjul men vill man tex läsa av abs så köp en som hanterar systemet.
Jag misstänker det i de flesta fall är själva mjukvaran som begränsar (inte hårdvaran), att man implementerats bara motorkoder då det är en standard som är lika på alla bilar medan övriga styrenheter varierar med tillverkare.

pjgb pjgb skrev:
Dålig magnetkoppling eller relä? Tempsensor? Trycksensor? Kompressorn ska starta när du lägger på tryck.
Har du något att läsa ut diagnostik med (tech2 eller obd-grunka med app) så borde du hitta felet ganska enkelt.
[länk]
Jo den matade in gasen så den delen verkar funka, kanske får leta upp ngn med läsare...

N
J JohanLun skrev:
Jag misstänker det i de flesta fall är själva mjukvaran som begränsar (inte hårdvaran), att man implementerats bara motorkoder då det är en standard som är lika på alla bilar medan övriga styrenheter varierar med tillverkare.
Är det faktiskt lika på alla bilar? Vi har 2 olika datorer på jobbet som är av bra tillverkare och som ska kunna läsa alla koder. En som är lite nyare. Men ibland så lyckas den ena datorn inte alls kommunicera med bilen medans det går bra med den andra.

D
H hapazard skrev:
Finns rätt många småskuttar med maskin som tar en tusing för att koppla på, tömma, provtrycka och fylla på, jag tycker det är värt som ett förstasteg.

H hapazard skrev:
Jo den matade in gasen så den delen verkar funka, kanske får leta upp ngn med läsare...
Kolla länken annars, det är en guidad felsökning

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
D djac skrev:
Finns rätt många småskuttar med maskin som tar en tusing för att koppla på, tömma, provtrycka och fylla på, jag tycker det är värt som ett förstasteg.
Det är för sent. Det gör man innan någon typ av tätningsmedel eller fulgas fylls.
Men hur lågt var trycket på lågtryckssidan?
Blir högtrycksröret från kompressorn varmt? Lågtryck ut från förångaren kallt? Gissar att tryckt på högtryck ej är mätt. Går kylfläkten?

Sorry nu kom frågorna i svar till fel person.

Redigerat:
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.