Rabbithole Rabbithole skrev:
Id buzz är el, men VW har ju Transporter California som har taktält.
Men en California kostar väl minst trekvarts mille?

Rabbithole Rabbithole skrev:
Id buzz är el, men VW har ju Transporter California som har taktält. Fort Tourneo Custom är samma bil på de nya, trevliga resebilar.
Svinbra om man är 8st. Eller så går man direkt på en plåtis (Adria typ)
Transporten är väl en förklädd Ford numera, bra eller dåligt får andra avgöra

Tokslut Tokslut skrev:
Transporten är väl en förklädd Ford numera, bra eller dåligt får andra avgöra
Vill nog varken ha Ford eller VW 😄

• Haha
Tokslut
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vill nog varken ha Ford eller VW 😄
Jag skulle gärna ha en Buzz (i kanske fem år) men mil kostnaden avskräcker trots eldriften, tror inte Ford är sämre på varken rostskydd eller hållbarhet/ avgasrening på brännbilarna såhär efter dieselgate.

S Simonstahl skrev:
Jag har sett både bra och dåliga erfarenheter gällande den på YouTube. Men jag finner den intressant , behöver inte betyda att den är något att ha. 😅

Jag uppskattar det , men man klarar sig absolut utan.

Kolla om någon har CR MAX till bra pris , 24.se gör ju reklam gällande Icarsoft. Får du en skickad direkt från Sverige också. Om du nu ska köpa en läsare
Jag kom på att jag hade en gammal Elm327-adapter liggandes... Och en köpt licens för appen Torque..

Så jag provade på att koppla in den...
Appen talade glatt om för mig att billiga kloner av obd-adaptern hade problem med vissa Ford..
Skärmbild av Torque-appens adapterstatus, som visar Bluetooth-anslutning, ECU-anslutning, GPS-status och adapterfelräkningar med olika OK-varningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men den kopplade upp och verkade nöjd..
ECU-skärmvisning från Torque-app, inga felkoder.
Skapa konto

Noll felkoder (om det går att lita på den)..

Lyckades få ur såhär pass mycket live-data;
Appskärm visar sensordata från OBD-adapter, inkl. "Miles Per Gallon" och "O2 Sensor1 Equivalence Ratio" med senaste värdet 1,0039 λ.
Skapa konto
Skärmbild från OBD-appen Torque som visar sensordata från bilens motor, inklusive insugslufttemperatur på 25°C och insugningsgrenrörstryck på 102 kPa.
Skapa konto
OBD-II-app som visar bränslekostnad, flödeshastighet och tryckvärden, med viss data obehörig eller saknad, på en mobilskärm.
Skapa konto
OBD-app visar sensordata: Engine RPM 838, avgastemp Bank 1 Sensor 1 och 2 vid 100°C, Sensor 3 och 4 vid -40°C, övriga inga data.
Skapa konto

Alla rörde sig om man gasade lite och så rimliga ut.. det enda som verkar lite off var egt, men känslan är att bilen inte borde ha 4 separata egt eller?

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för fel på folk, Svenskar och Norrmän ??
Vi tog färjan från Strömstad till Sandefjord i Norge.
"Starta inte motorerna innan ni ska åka av" säger de i högtalarna.
En kö av 5 börjar rulla, typ alla bilar startar motorerna, vi blir sen stående en kvart innan resterande 4 köer fick åka av (vägarbete utanför färjeläget)
Lågt i tak, 2.20 på övre bildäck, ni kan tänka en avgassmoggen, att det var 35 grader varmt gjorde inte saken bättre.

• Arg
  • Gilla
  • Haha
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
En kö av 5 börjar rulla, typ alla bilar startar motorerna, vi blir sen stående en kvart innan resterande 4 köer fick åka av (vägarbete utanför färjeläget)
Lågt i tak, 2.20 på övre bildäck, ni kan tänka en avgassmoggen, att det var 35 grader varmt gjorde inte saken bättre.
Som flitig bilfärjeåkare när jag var yngre kan jag konstatera att det inte var mycket bättre förr.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag har åkt bilfärja i snart 50 år och så har det alltid varit. Det finns alltid sådana som starta bilarna långt i förväg.
Men sådana idioter finns även utanför varje ICA eller Willies. Står där och producerar CO2 medan tanten är inne och handlar.

• Arg
cpalm
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag kom på att jag hade en gammal Elm327-adapter liggandes... Och en köpt licens för appen Torque..

Så jag provade på att koppla in den...
Appen talade glatt om för mig att billiga kloner av obd-adaptern hade problem med vissa Ford..
[bild]

Men den kopplade upp och verkade nöjd..
[bild]

Noll felkoder (om det går att lita på den)..

Lyckades få ur såhär pass mycket live-data;
[bild][bild][bild][bild]

Alla rörde sig om man gasade lite och så rimliga ut.. det enda som verkar lite off var egt, men känslan är att bilen inte borde ha 4 separata egt eller?
Att den inte hittar några felkoder kan mycket väl stämma då den endast läser av koder för OBD2 som i stort sett täcker motorstyrningen.

Men den är bra jag haft haft mycket nytta med tourqe och har den alltid med mig.

C
A A-Man_08 skrev:
Att den inte hittar några felkoder kan mycket väl stämma då den endast läser av koder för OBD2 som i stort sett täcker motorstyrningen.
Men man får väl ut alla koder som är satta i ECU:n? Även icke-standardiserade koder?
Och nu var det ju också i det här fallet ett motorrelaterat problem.

J
C cpalm skrev:
Men man får väl ut alla koder som är satta i ECU:n? Även icke-standardiserade koder?
Koder i de andra styrenheterna kommer mycket sällan ut med de enklaste läsarna. Dock verkar detta utvecklas hela tiden, så jag antar att det finns många nyare alternativ som läser ut detta. Jag har till min Zoe nån elm-liknande OBD dongel som går mot telefonen och får ut massor av info, men det är via ett otroligt buggit gratisprogram.

J
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har åkt bilfärja i snart 50 år och så har det alltid varit. Det finns alltid sådana som starta bilarna långt i förväg.
Men sådana idioter finns även utanför varje ICA eller Willies. Står där och producerar CO2 medan tanten är inne och handlar.
Tror det är samma fenomen som när man flyger. När man ska kliva på planet så ställer sig folk i kö låååångt innan gaten öppnas. När man ska av planet så knäpper folk bort bälten, ställer sig upp och börjar riva ut bagaget (så ofta jackor och sånt man lagt på väskan rasar ut) så fort planet stannat. Om man haft en incheckad väska, så ställer sig de flesta 1cm från bandet, helst precis där väskorna kommer ut och många lutar sig över bandet och kikar in i hålet för att se om väskan ska komma.

Jag brukar ställa mig i kön nästan sist, om det går sitta kvar och kliva av planet så sent jag kan. Sen stå 5m från bandet och gå fram till väskan när den kommer. Om inte det står massor av folk i vägen.

Nån gång ibland kan man ju ha ett anslutningsflyg, eller ett tåg som man måste passa så man har väldigt bråttom. Men i de flesta fall så kommer ju väskan när den kommer. Och planet åker inte förrns alla klivit på. Och visst kan det vara så att om man är sist på planet så är bagagehyllan full. Men det kan man nästan ta om man sluppit stå och köa i 10 minuter.

Men fenomenet att försöka vara först är nog samma längst bak på en bilfärja som i mitten på ett flygplan.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
C
J JohanLun skrev:
Koder i de andra styrenheterna kommer mycket sällan ut med de enklaste läsarna.
Nä, så är det ju. Vissa koder från andra enheter kan "speglas" till ECU:n och synas där också.
Men ditt svar kunde tolkas som att du inte kan komma åt alla koder som de facto är satta i ECU:n.

J JohanLun skrev:
om man är sist på planet så är bagagehyllan full. Men det kan man nästan ta
Hur ”tar” du det? Skickar ner värdesaker/förbjudna saker/mediciner till cargo?

C cpalm skrev:
Det beror på vad du har för läsare, en enkelt OBD2 läser standardiserade koder från ECun för motorstyrningen, inte ABS, Arirbag, startspärr m.m. det är olika system det finns dyrare läsare som även klara att läsa ur dessa märkesspecifika koder, tex Vida för volvo.
Icarsoft gör även läsare för flera märken.
Du har inte en ECU i bilen utan flera en för motorstyrning, aribag etc.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.