Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Löste det med en liten träbit som mellanlägg, sen räckte det med en lätt klapp med handen... 👍🏾

Tanken var väl att "köra den till skroten" .... Kollade spridare på Autodoc och renoverade Bosch kostar 2300 styck... Men frågan är ju om det är allt? Ger läckande spridare tickande motor och eventuellt övertryck i vevhuset?
Bra !

Spridare kan skapa många olika problem.
Högt tickande, grov gång, ibland kännas kraftlös mm.

Vet du om mecken som bytte kamrem varit inne i datorn & jiddrat ?
Är ju extremt viktigt att alla spridarna är RÄTT kodade!

Allt är ju algoritmer & en spridare har oftast en "serie" av händelser i kodningen.
Videon under är en 2016 Ford mondeo 1,6 , där han visar lite vad jag menar & han har oxå en ytterligare video om det.

Tycker "köra den till skroten" låter osunt.
Vevhusventilationen tror jag inte beror på mer allvarliga fel så som att kolvringarna "är slut" eller dylikt, utan mer på "bristfällig" funktion någonstans.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Ytterligare ett fordon i familjens ägo.
Bil på biltransportsläp parkerad på vägkant, klar för transport eller leverans. Föreställer en vit Nissan Navara lastad för avfärd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Yngsta här hemma blir 15 nästa lördag, och har teoritid måndagen efter.

Untz, untz, untz.. 🚨🎚️🔊

• Gilla
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Ytterligare ett fordon i familjens ägo.
[bild]

Yngsta här hemma blir 15 nästa lördag, och har teoritid måndagen efter.

Untz, untz, untz.. 🚨🎚️🔊
Letar lite till dottern också, fyllt 15 och snart klar med utbildningen. Slutprov kvar. Så jäkla dyra bilar bara 😃

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
J jawen skrev:
Bra !

Spridare kan skapa många olika problem.
Högt tickande, grov gång, ibland kännas kraftlös mm.

Vet du om mecken som bytte kamrem varit inne i datorn & jiddrat ?
Är ju extremt viktigt att alla spridarna är RÄTT kodade!

Allt är ju algoritmer & en spridare har oftast en "serie" av händelser i kodningen.
Videon under är en 2016 Ford mondeo 1,6 , där han visar lite vad jag menar & han har oxå en ytterligare video om det.

[media]
Tycker "köra den till skroten" låter osunt.
Vevhusventilationen tror jag inte beror på mer allvarliga fel så som att kolvringarna "är slut" eller dylikt, utan mer på "bristfällig" funktion
någonstans.
Ahh, menar "ha den kvar så länge att den inte är värd att sälja", inte skrota den nu.... 😄

Köpte den -18 när den gått 7500 mil i saltfri (tror jag) norrländsk kommun, och jag lämnade in den för rostskyddsbehandling direkt... Sen har den gått ungefär 1200 mil om året, och är något över 16 tusen... Ser lite tråkig ut i lacken, men annars är den hur bra som helst....

Så 7500 spänn på nya spridare plus en "dator" att koda spridare med kan jag definitivt kasta på den.... (Alternativt att verkstan får göra det, om de ger ett rimligt pris)

Tror inte meken gjort något konstigt i datorn, han har varit "meca"-verkstad i minst 15 år, så jag tror han vet vad han håller på med.... Och de videor jag sett på kamremsbyte på bilen så ser det ju löjligt enkelt ut....

2 släpvagnshandskar, ett rör i lämplig diameter, borra 4 hål och sätt i skruv med mutter.
Så backar du in den andra bilen

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Letar lite till dottern också, fyllt 15 och snart klar med utbildningen. Slutprov kvar. Så jäkla dyra bilar bara 😃
Ja det är urspårat.
Pappas tyckte den helt nyrenoverade Mamban jag ville och sedermera fick köpa för 3000:- när jag fyllde 15 var dyr, men "den såg ju fin ut..."
35år sedan snart. 🫣

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Ja det är urspårat.
Pappas tyckte den helt nyrenoverade Mamban jag ville och sedermera fick köpa för 3000:- när jag fyllde 15 var dyr, men "den såg ju fin ut..."
35år sedan snart. 🫣
Minst 50' lär man behöva punga ut med......

Minst 50' lär man behöva punga ut med......
Usch ja, och ska det vara lite ljud och hjul så är det inte svårt att närma sig det dubbla.

Jag försöker till viss del köpa mig fri dessutom, jag är så väldigt ointresserad av lära mig mer än vad jag redan vet om fas2 bromsar och nu även då Nissans alla egenheter. 🫣

• Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Usch ja, och ska det vara lite ljud och hjul så är det inte svårt att närma sig det dubbla.

Jag försöker till viss del köpa mig fri dessutom, jag är så väldigt ointresserad av lära mig mer än vad jag redan vet om fas2 bromsar och nu även då Nissans alla egenheter. 🫣
Jag är urusel på bilar (därför jag privatleasar) så jag köper mig gärna också fri 😃

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
N
FredrikR FredrikR skrev:

Är avgassystem så dyra🙃
Bygg om flaket till baslåda med några 18 tummare

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
N Niq skrev:
Är avgassystem så dyra🙃
Bygg om flaket till baslåda med några 18 tummare
Dubbelhytt var viktigt tydligen, ja tacka f_n för det var ska annars ljudet få plats.. 🤷🫣
Tack och lov bra ljud från start, jag kan inget om sånt, heller, utan har nöjt mig med Volvos olika originalsystem de 25 senaste åren.. 😱

Jag är urusel på bilar (därför jag privatleasar) så jag köper mig gärna också fri 😃
De ska bara funka, iaf bruks/vardagsbilarna. ☝️

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
N
FredrikR FredrikR skrev:
Dubbelhytt var viktigt tydligen, ja tacka f_n för det var ska annars ljudet få plats.. 🤷🫣
Tack och lov bra ljud från start, jag kan inget om sånt, heller, utan har nöjt mig med Volvos olika originalsystem de 25 senaste åren.. 😱
På flaket förstås iaf baslådan

• Gilla
  • Älska
cpalm och 1 till
  • Laddar…
N
Någon som vet vad som hänt med MDS? Dom var ju roliga med extrema basar och sin astro van. Var hastigt inne på deras hemsida och det finns ju inget extra alls där nu.

Har en XC70 2.4T Automat ståendes med lite jobb. Besiktningen gick precis ut.

Inga 50.000kr , snarare 18-20 någonting. Intressant?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.