1 204 255 läst ·
17 142 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 831 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 831 inlägg
Ingen aning vad de heter men lär inte vara så svårt att bygga en egen... Gjorde en själv en gång, blev av en 45x45-regel där jag sågade ut en halvmåne i vardera ända och sedan ett spikband rund stången under kulan för att inte ramla ner. Fungerade utmärkt att putta en tung bil uppför parkeringen och sen in i garaget.Intet skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Ska du göra det många gånger?Intet skrev:
Annars brukar man kunna dra ganska mycket med ett ordentligt spännband
Om du kan fästa spännbandet i bilen och har något att fästa det i inne i verkstaden så är det bara att spänna det så mycket det går lägga kilar under hjulen så bilen inte rullar bakåt och sen ta ett nytt tag. Men det blir långtråkigt om man ska göra det många gånger.Intet skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Då kan vi konstatera att PELAs kit inte passar min motor ...J jawen skrev:Bra !
Du kommer efter endast 1 minuts tomgång, kunna se om någon spridare har "på tok" för stort inre läckage. Returflödet ska på dem olika spridarna bör hålla sig +-20 %.
Var det 1 flaska för varje spridare i kittet?
Är nog mer att jag kan bygga ihop ett testkitt med egna grejer på 10 min & slippa vänta, som gör att jag sällan köper grejer.
Sedan är jag 1000-konstnär i skälen, & hatar det "köp & släng" tema som Temu, Ali, Dollarstore osv bidrar till.
Adaptrarna som följde med;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och såhär ser det ut på bilen... 🫤
Logga in
Skapa konto
Alla är för korta och tjocka...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Visade sig att slangen passade direkt i hålet.. 🙄
Några knep för hur man får tillbaka plastanslutningarna utan att ha sönder dem?
Edit;
Ser mycket ut, och definitivt större skillnad än 20%.. körde ungefär 3 minuter kanske, filmen ville inte laddas upp...
Logga in
Skapa konto
Några knep för hur man får tillbaka plastanslutningarna utan att ha sönder dem?
Edit;
Ser mycket ut, och definitivt större skillnad än 20%.. körde ungefär 3 minuter kanske, filmen ville inte laddas upp...
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Plastanslutningarna är ett "gitter", men brukar klara mer våld än man tror.Dan_Johansson skrev:
Superlite siliconfett eller spott på tätningsringen, & var noga att du har korrekt vinkel när du tvingar tillbaka varje. (mellanlägg & träklubba ell minde hammare kan oxå hjälpa till)
Ja det där var lite för stor skillnad i returbränsle, även om 3 minuter är en relativt lång tid.
Spridare 3-4 ell 1-2 har för stort inre läckage, & du kan utgå ifrån att den som hade minst mängd returbränsle, även den har "slitits" och " inte är som helt ny"
Upp till dig att ta beslutet beroende på om ni ska ha kvar bilen länge,& prisskillnaden på att renovera 2 ell 4 spridare kanske är relativt låg.
Ta reda på exakt vilken spridar-modell du har & posta beteckningen här, så kan jag försöka hjälpa dig hitta delar ell utbytes 👍
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Löste det med en liten träbit som mellanlägg, sen räckte det med en lätt klapp med handen... 👍🏾J jawen skrev:Plastanslutningarna är ett "gitter", men brukar klara mer våld än man tror.
Superlite siliconfett eller spott på tätningsringen, & var noga att du har korrekt vinkel när du tvingar tillbaka varje. (mellanlägg & träklubba ell minde hammare kan oxå hjälpa till)
Ja det där var lite för stor skillnad i returbränsle, även om 3 minuter är en relativt lång tid.
Spridare 3-4 ell 1-2 har för stort inre läckage, & du kan utgå ifrån att den som hade minst mängd returbränsle, även den har "slitits" och " inte är som helt ny"
Upp till dig att ta beslutet beroende på om ni ska ha kvar bilen länge,& prisskillnaden på att renovera 2 ell 4 spridare kanske är relativt låg.
Ta reda på exakt vilken spridar-modell du har & posta beteckningen här, så kan jag försöka hjälpa dig hitta delar ell utbytes 👍
Tanken var väl att "köra den till skroten" .... Kollade spridare på Autodoc och renoverade Bosch kostar 2300 styck... Men frågan är ju om det är allt? Ger läckande spridare tickande motor och eventuellt övertryck i vevhuset?
Edit: nu gick jag tillbaka, och då var det 1800 .. 🤔
Logga in
Skapa konto
En handwinch i garaget annars eller bara en löprulle så kan du dra in bilen med en annan bil.Intet skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 135 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 135 inlägg