B
Intet Intet skrev:
Jag letar efter en bogserstång med kulhandske. Alltså en dragkrokskulkoppli g med en lång stång för att även kunna putta bilar. Har kollat på Biltema men hittar ingen. Finns de och om så, vad heter manicken?
Ingen aning vad de heter men lär inte vara så svårt att bygga en egen... Gjorde en själv en gång, blev av en 45x45-regel där jag sågade ut en halvmåne i vardera ända och sedan ett spikband rund stången under kulan för att inte ramla ner. Fungerade utmärkt att putta en tung bil uppför parkeringen och sen in i garaget.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Hur ska du ansluta den till den andra bilen? Tror du får bygga en själv.
Till dragöglan med ett svep och två hål i dragstången tänkte jag

RoTe
Intet Intet skrev:
Till dragöglan med ett svep och två hål i dragstången tänkte jag
Tror många bilar inte klarar så stora krafter i dragöglan annat än "drag rakt fram" så att säga. Samma sak gäller dragkroken egentligen, att t.ex. wincha i sidled är inte att rekommendera.

Intet Intet skrev:
Jag letar efter en bogserstång med kulhandske. Alltså en dragkrokskulkoppli g med en lång stång för att även kunna putta bilar. Har kollat på Biltema men hittar ingen. Finns de och om så, vad heter manicken?
Dragstång med kulkoppling är vad du behöver?

Googlade det, men gick bet. Som sagts en koppling och en regel borde räcka gott. Jag skall vara ha den till att dra in och ut en bil ur ett garage med enliten tröskel. Så ren mankraft räcker inte.

• Gilla
breakman
  • Laddar…
N
Intet Intet skrev:
Googlade det, men gick bet. Som sagts en koppling och en regel borde räcka gott. Jag skall vara ha den till att dra in och ut en bil ur ett garage med enliten tröskel. Så ren mankraft räcker inte.
Ska du göra det många gånger?
Annars brukar man kunna dra ganska mycket med ett ordentligt spännband

N Niq skrev:
Ska du göra det många gånger?
Annars brukar man kunna dra ganska mycket med ett ordentligt spännband
Det är inputtandet som ställer till det.

N
Intet Intet skrev:
Det är inputtandet som ställer till det.
Om du kan fästa spännbandet i bilen och har något att fästa det i inne i verkstaden så är det bara att spänna det så mycket det går lägga kilar under hjulen så bilen inte rullar bakåt och sen ta ett nytt tag. Men det blir långtråkigt om man ska göra det många gånger.

Intet Intet skrev:
Ah, då kanske bara en kulkoppling på jula och en träregel gör jobbet.

J jawen skrev:
Bra !

Du kommer efter endast 1 minuts tomgång, kunna se om någon spridare har "på tok" för stort inre läckage. Returflödet ska på dem olika spridarna bör hålla sig +-20 %.

Var det 1 flaska för varje spridare i kittet?
Är nog mer att jag kan bygga ihop ett testkitt med egna grejer på 10 min & slippa vänta, som gör att jag sällan köper grejer.

Sedan är jag 1000-konstnär i skälen, & hatar det "köp & släng" tema som Temu, Ali, Dollarstore osv bidrar till.
Då kan vi konstatera att PELAs kit inte passar min motor ... :)

Adaptrarna som följde med;
Rött verktygsfodral med PELA-adaptrar, visas öppet. Adaptrarna är metallkopplingar av olika storlekar och passar inte bilens motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och såhär ser det ut på bilen... 🫤
Närbild av en hand som håller i en adapter med grönt fäste, installerat på en bilmotor, omgiven av kablar och kopplingar.
Skapa konto

Alla är för korta och tjocka...

• Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
Visade sig att slangen passade direkt i hålet.. 🙄
Motor med transparenta rör kopplade till bränsleinsprutningen, och flera PET-rör fyllda med vätska ovanför motorn.
Skapa konto

Några knep för hur man får tillbaka plastanslutningarna utan att ha sönder dem?

Edit;
Ser mycket ut, och definitivt större skillnad än 20%.. körde ungefär 3 minuter kanske, filmen ville inte laddas upp...
Rader av genomskinliga cylindrar med vätska, toppade med vita lock och anslutna till plastslangar.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Några knep för hur man får tillbaka plastanslutningarna utan att ha sönder dem?

Edit;
Ser mycket ut, och definitivt större skillnad än 20%.. körde ungefär 3 minuter kanske, filmen ville inte laddas upp...
Plastanslutningarna är ett "gitter", men brukar klara mer våld än man tror.
Superlite siliconfett eller spott på tätningsringen, & var noga att du har korrekt vinkel när du tvingar tillbaka varje. (mellanlägg & träklubba ell minde hammare kan oxå hjälpa till)

Ja det där var lite för stor skillnad i returbränsle, även om 3 minuter är en relativt lång tid.
Spridare 3-4 ell 1-2 har för stort inre läckage, & du kan utgå ifrån att den som hade minst mängd returbränsle, även den har "slitits" och " inte är som helt ny"

Upp till dig att ta beslutet beroende på om ni ska ha kvar bilen länge,& prisskillnaden på att renovera 2 ell 4 spridare kanske är relativt låg.
Ta reda på exakt vilken spridar-modell du har & posta beteckningen här, så kan jag försöka hjälpa dig hitta delar ell utbytes 👍

J jawen skrev:
Plastanslutningarna är ett "gitter", men brukar klara mer våld än man tror.
Superlite siliconfett eller spott på tätningsringen, & var noga att du har korrekt vinkel när du tvingar tillbaka varje. (mellanlägg & träklubba ell minde hammare kan oxå hjälpa till)

Ja det där var lite för stor skillnad i returbränsle, även om 3 minuter är en relativt lång tid.
Spridare 3-4 ell 1-2 har för stort inre läckage, & du kan utgå ifrån att den som hade minst mängd returbränsle, även den har "slitits" och " inte är som helt ny"

Upp till dig att ta beslutet beroende på om ni ska ha kvar bilen länge,& prisskillnaden på att renovera 2 ell 4 spridare kanske är relativt låg.
Ta reda på exakt vilken spridar-modell du har & posta beteckningen här, så kan jag försöka hjälpa dig hitta delar ell utbytes 👍
Löste det med en liten träbit som mellanlägg, sen räckte det med en lätt klapp med handen... 👍🏾

Tanken var väl att "köra den till skroten" .... Kollade spridare på Autodoc och renoverade Bosch kostar 2300 styck... Men frågan är ju om det är allt? Ger läckande spridare tickande motor och eventuellt övertryck i vevhuset?

Edit: nu gick jag tillbaka, och då var det 1800 .. 🤔
Bosch spridare för Ford Mondeo Mk5 Kombi 1.6 TDCi visas i en produktlista med priset 1848,30 kr.
Skapa konto

RoTe
Intet Intet skrev:
En handwinch i garaget annars eller bara en löprulle så kan du dra in bilen med en annan bil.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.