1 204 051 läst ·
17 142 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Det tycker inte jag, både ingenjörsmässigt och materialval upplever jag som mycket sämre genomgående än förr.C cpalm skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Jag var några år senare, så min karriär fortsatte med en TS50 på 15-årsdagen, (som snabbt såldes, varpå pengarna lades på en SAAB 95) och tvåhjuliga karriären övertogs av en "moped" (om man frågade morsan eller polisen) som hade 150 cc ILO-motor.. kanske 10-12 hästar, men det räckte bra....J jawen skrev:Compact var min första moppe oxå, jag älskade verkligen den!
Köpte den när jag var 13 år gammal av en snubbe på söder för 600 kr, & fixade alla smågrejer & lackade den mörklila.
Tog inte många veckor innan man "jackade" kolven & "borrade upp" förgasaren på Sachsen🙃.
Vart svinstark (3 växlad fot) Sachs motor.
Kom oxå över en 125a, en Yamaha AS3 från 1973 (starkaste motorn på 17,3 hk), men 1a växeln var i låst läge & gasen hängde sig på första provturen på landet.
Höll på gå åt helvette & slutade med att jag fick lov å dra ner den i diket......Var inge kul att med rusande obelastad skrikande motor med händerna dra av tändhattarna i bakelit, å efter att ha fått första "kyssen" mentalt tvinga dit handen igen för att dra bort den 2a cylinderns tändhatt 😂
Sedan fick jag tag på en Zundapp Supertiger-motor ( tror det var ca 7,5 hk), så den fick mitt fortsatta motorintresse. Tills jag en dag 1986 övertalades att sälja motor till en hockeykompis för 1500 kr, men han skulle betala 1000 kr senare som jag aldrig fick.
Insåg senare att denna Supertiger motor från Zundapp var mycket sällsynta.
Och eftersom man varit "snäll" på vägen i livet, så såg Zundappen ut så här sedan 2018.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I rostens förlovade land, dvs Mazdaland så har avgasröret börjat läcka här bakom katalysatorn
Det fanns en avgasklämma där som var så rostig den gick rotera runt efter man krossat rosten med händerna, sen klippte jag av det som var kvar med en liten bultsax. Tyvärr har det rostat i själva röret på katalysatorsidan. En spricka på botten av röret precis där de två rören möts. Vet inte om jag vill kladda med avgaspasta, hade väl varit bäst att plocka av katalysatorn och svetsa in ett nytt rör där.
Tyvärr så mazdadesigners är riktiga jävlar och katten är stor med två enheter av nån orsak, den går hela vägen tillbaka till grenröret och det kan va riktigt jävligt att få bort den därifrån, plus lambdasonder ska också demonteras.
Nästan så man känner för att prova avgaspastan ändå... Eller så kapar jag katten i två i mittenröret och fogar med ett sånt här skarv från biltema efteråt:
Logga in
Skapa konto
Det fanns en avgasklämma där som var så rostig den gick rotera runt efter man krossat rosten med händerna, sen klippte jag av det som var kvar med en liten bultsax. Tyvärr har det rostat i själva röret på katalysatorsidan. En spricka på botten av röret precis där de två rören möts. Vet inte om jag vill kladda med avgaspasta, hade väl varit bäst att plocka av katalysatorn och svetsa in ett nytt rör där.
Tyvärr så mazdadesigners är riktiga jävlar och katten är stor med två enheter av nån orsak, den går hela vägen tillbaka till grenröret och det kan va riktigt jävligt att få bort den därifrån, plus lambdasonder ska också demonteras.
Logga in
Skapa konto
Nästan så man känner för att prova avgaspastan ändå... Eller så kapar jag katten i två i mittenröret och fogar med ett sånt här skarv från biltema efteråt:
Logga in
Skapa konto
Bilkonstruktörer borde vara i lag förbjudna att själva äga, inneha eller använda bilar som är mindre än 20 år gamla eller att lämna in dessa på verkstad.
Det skulle tvinga fram en viss kompetens i branschen.
Det skulle tvinga fram en viss kompetens i branschen.
joakim_j skrev:
Jo, men de är röda på båda sidor... och glöm inte vad? Glöm inte att kontrollera att de sitter där? Glöm inte att ta bort dem? Finns ingen text där vad jag kan se.
Bara för att förtydliga så sitter batteriet redan i bilen sedan några timmar.
I dag fick jag ett likadant batteri levererat. Med samma etikett. Jag har försökt komma i kontakt med Bosch, men de har ingen telefonupport. Bara mail, som jag skrivit till. Lite dåligt kan man tycka av ett stort "ärevördigt" bolag.joakim_j skrev:
Jo, men de är röda på båda sidor... och glöm inte vad? Glöm inte att kontrollera att de sitter där? Glöm inte att ta bort dem? Finns ingen text där vad jag kan se.
Bara för att förtydliga så sitter batteriet redan i bilen sedan några timmar.
Jag läste också Plupp när jag var liten. Eski teski osv eller vad det nu var.
Hur har det gått med ditt batteri? Lät du de röda "plupparna" sitta kvar i batteriet?
@Sundsbron nu svarade du i citatet vilket gör det omöjligt att följa tråden.
Hobbyelektriker
· E
· 15 365 inlägg