1 203 959 läst ·
17 141 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Vet inte hur "grym" meck du är, men hittar du tveksamma spridare så montera isär en & en på en ordentligt rengjord arbetsyta & rengör och kontrollera delarna okulärt med bra ljus.Dan_Johansson skrev:
Ultraljudstvätt är typ det ända som rengör riktigt bra.
Spridare har blivit en riktig djungel tyvärr & dyrt, så du får forska runt på internet efter "reparations-kitt" & jämföra det med utbytes eller begagnade.
Beror ju på om du ska ha bilen länge & hur du som person vill ha det för att "sova gott" efteråt.
Vissa köper direkt den billigaste begagnade från skroten & bara smäller i (som kan fungera 1 dag/vecka/år efter inkodning), men det bekommer dom inte att inte veta.
Medans jag försöker göra alla "lagningar" så att jag vet att det kommer fungera länge.
En fråga till att ta ställning till, är (om du nu har en dålig spridare), är om du ska "renovera" samtliga, för sannolikheten att även dom andra är på G är ju "överhängande" MEN dom kan också fungera okey 10.000 mil till.
Jo, det är väl svårt att säga emot. A och B-klass var ju ett kliv in i "nya" marknadssegment, vilket jag förvisso tycker de lyckats mycket bra med efter den katastrofala starten med A-klassen.D djac skrev:
Nu menade jag mer relaterat till hur kvaliteten kan variera med tiden. Dvs. huruvida en fabriksny E-klass idag håller samma standard som förr? Själv tycker den gällande designen suger, men har ingen aning om hur de håller måttet kvalitetsmässigt.
Något jag märkt när det gäller nyare typ 1-5 år gamla bilar är att felkodslistan på Mb,Bmw och Skoda nästan alltid är långa. Underligt nog är dom oftast inte lika långa på andra vag bilar som på Skoda. Medans. Tex Hyundai,Subaru och Mitsubishi ofta har väldigt få felkoder.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Tja, jag skruvade ihop en 3-växlad Sachs-motor nermonterad i molekyler utan sprängskiss när jag jag var 12 ..J jawen skrev:Vet inte hur "grym" meck du är, men hittar du tveksamma spridare så montera isär en & en på en ordentligt rengjord arbetsyta & rengör och kontrollera delarna okulärt med bra ljus.
Ultraljudstvätt är typ det ända som rengör riktigt bra.
Spridare har blivit en riktig djungel tyvärr & dyrt, så du får forska runt på internet efter "reparations-kitt" & jämföra det med utbytes eller begagnade.
Beror ju på om du ska ha bilen länge & hur du som person vill ha det för att "sova gott" efteråt.
Vissa köper direkt den billigaste begagnade från skroten & bara smäller i (som kan fungera 1 dag/vecka/år efter inkodning), men det bekommer dom inte att inte veta.
Medans jag försöker göra alla "lagningar" så att jag vet att det kommer fungera länge.
En fråga till att ta ställning till, är (om du nu har en dålig spridare), är om du ska "renovera" samtliga, för sannolikheten att även dom andra är på G är ju "överhängande" MEN dom kan också fungera okey 10.000 mil till.
Det går ju att köpa ultraljudstvättar på tex. Vevor rätt billigt, kan man bara stoppa ner hela spridaren elkontakt och allt eller?
Inte bara Mercedes som gjort det. I princip alla vitvarutillverkare och nog de flesta andra biltillverkare med. Det som hände var att på 80- och 90- talet började mer och mer ekonomer styra bolagen. Tidigare hade ledningen mer bestått av folk med teknisk bakgrund. Ekonomerna tänker på typ en sak. Maximera vinsten. Teknikerna hade nog en del yrkesstolthet och ville inte tillverka skit.J jawen skrev:Jag läste för många år sedan nån form av konsekvensanalys gjord av Mercedes.
Fram till runt 90-talets första år så var bilarnas delar byggda för att klara ca 4 "billivslängder", & Mercedes hade väldigt gott rykte. Men Mercedes fick ju då samtidigt sälja ett mindre antal bilar, just därför dom höll så länge/bra.
Då började man "experimentera" & tillverka delar med mindre & mindre "billivslängder" framförallt under en 20-årsperiod, & brytpunkten nåddes vid 0,81 "billivslängder".
Världen hade varit otroligt mycket bättre ifall det inte funnits några ekonomutbildningar
Intressant, vad har du för belägg på det?N Niq skrev:
Även idag tror många att Mercedes är vad det varit.J jawen skrev:Jag läste för många år sedan nån form av konsekvensanalys gjord av Mercedes.
Fram till runt 90-talets första år så var bilarnas delar byggda för att klara ca 4 "billivslängder", & Mercedes hade väldigt gott rykte. Men Mercedes fick ju då samtidigt sälja ett mindre antal bilar, just därför dom höll så länge/bra.
Då började man "experimentera" & tillverka delar med mindre & mindre "billivslängder" framförallt under en 20-årsperiod, & brytpunkten nåddes vid 0,81 "billivslängder".
Eftersom det gällde ALLA delar så ser vi olika typer av problem på olika modeller & även årsmodeller.
För ex C klass, som 1994, 2001, 2013 och 2014, är särskilt problematiska, Vito modellerna med enorma karossproblem, S klass med hopplösa elfel osv osv.
Frågar du en "bil kännare" som kör 6-8000 mil/ år vilken som var den bästa bilen, så svarar han Mercedes Benz 300 td kombi 1984-1992 W124 (W124 byggdes 1984-1996, men drabbades även den av "nedskärning" 1992)
Har en kollega som är MB fanatiker, han har haft flera äldre med dieselmotorer.
Nu när chefen gav oss i uppdrag att kolla in nya firmabilar ville han direkt kolla på Vito "jag tror de är bäst"
Jo, den är uppdaterad i hytten och känns riktigt trevlig, men modellen kom för 22 år sen, den är inte riktigt up to date om man så säger.
Jag har tidigare haft Vito både gen 1 och 2, långt från några problemfria farkoster.
Ändå har min Vito rullat 16.500 mil , och inga större reparationer förutom vanligt underhåll är gjorda på bilen. Ändå är den från 2016.Isakare skrev:
Även idag tror många att Mercedes är vad det varit.
Har en kollega som är MB fanatiker, han har haft flera äldre med dieselmotorer.
Nu när chefen gav oss i uppdrag att kolla in nya firmabilar ville han direkt kolla på Vito "jag tror de är bäst"
Jo, den är uppdaterad i hytten och känns riktigt trevlig, men modellen kom för 22 år sen, den är inte riktigt up to date om man så säger.
Jag har tidigare haft Vito både gen 1 och 2, långt från några problemfria farkoster.
Jag håller ju Viton långt över övriga transportbilar.
Samma här, pryade som 14åring på en kommunal småmaskinsverkstad där ett av de otaliga problemen med flakmopparnas misshandlade växellådor löstes av mig till en del viktiga personers stora och tysta förvåning..Dan_Johansson skrev:
Köpte min UL-tvätt på Lidl. Perfekt till småsaker som spridare.
Man kan experimentera med olika vätskor, det sägs att E85 är rätt bra till spridare men har ingen stor erfarenhet vad jag minns av just det.
Plast (som elkontakten är) tål ultraljudstvätt men målad plast släpper ofta ytfärg.Dan_Johansson skrev:
Bra om du elektriskt kan öppna & stänga spridaren under ultraljudstvätten.
Du bör ändå montera isär den så att du samtidigt byter tätningsringarna
(Olika modeller har olika typer av tätningsringar, är din av gummityp så kan du enkelt byta ut dom till nya)
Har du kollat felkoder från insprutningen? Räkna blinkningar på lysdioden i maskinrummet.V Ville_Vessla skrev:Nån som har några ideer, har en B230FK, alltså 940 med lättrycksturbon. Den sitter i en Atraktor och drar vansinnigt med bensin, typ 3 l milen. Den körs på 2:an på runt 1900 varv vid 30.
Den andra Atraktorn drar typ 1,3 l milen med en B230F och samma förutsättningar vilket känns rimligt.
940:n går bra , stabil tomgång , luktar inget vid normal körning och inga synliga avgaser men varvar man upp den kommer det ett kolsvart rökmoln, vilket avtar efter några varvningar.
Bränsletrycksregulator dålig och lämnar för högt tryck?
/Höghus
Alla spridare går inte att demontera tror jag dock.J jawen skrev:Plast (som elkontakten är) tål ultraljudstvätt men målad plast släpper ofta ytfärg.
Bra om du elektriskt kan öppna & stänga spridaren under ultraljudstvätten.
Du bör ändå montera isär den så att du samtidigt byter tätningsringarna
(Olika modeller har olika typer av tätningsringar, är din av gummityp så kan du enkelt byta ut dom till nya)
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Jag hade en väldigt oteknisk äldre bonusbrorsa som fick för sig att han skulle lacka sin Compact ..K karlmb skrev:Samma här, pryade som 14åring på en kommunal småmaskinsverkstad där ett av de otaliga problemen med flakmopparnas misshandlade växellådor löstes av mig till en del viktiga personers stora och tysta förvåning..
Köpte min UL-tvätt på Lidl. Perfekt till småsaker som spridare.
Man kan experimentera med olika vätskor, det sägs att E85 är rätt bra till spridare men har ingen stor erfarenhet vad jag minns av just det.
Han kom bara till nedmonteringen (vet fortfarande inte varför han skruvade sönder motorn) och sen gav han upp ... sen stod allt i lådor i några år, tills jag lyckades tjata till mig att jag skulle få den ..
Han blev rätt imponerad när jag åkte på den nån vecka senare ..
Compact var min första moppe oxå, jag älskade verkligen den!Dan_Johansson skrev:
Jag hade en väldigt oteknisk äldre bonusbrorsa som fick för sig att han skulle lacka sin Compact ..
Han kom bara till nedmonteringen (vet fortfarande inte varför han skruvade sönder motorn) och sen gav han upp ... sen stod allt i lådor i några år, tills jag lyckades tjata till mig att jag skulle få den ..
Han blev rätt imponerad när jag åkte på den nån vecka senare ..![]()
Köpte den när jag var 13 år gammal av en snubbe på söder för 600 kr, & fixade alla smågrejer & lackade den mörklila.
Tog inte många veckor innan man "jackade" kolven & "borrade upp" förgasaren på Sachsen🙃.
Vart svinstark (3 växlad fot) Sachs motor.
Kom oxå över en 125a, en Yamaha AS3 från 1973 (starkaste motorn på 17,3 hk), men 1a växeln var i låst läge & gasen hängde sig på första provturen på landet.
Höll på gå åt helvette & slutade med att jag fick lov å dra ner den i diket......Var inge kul att med rusande obelastad skrikande motor med händerna dra av tändhattarna i bakelit, å efter att ha fått första "kyssen" mentalt tvinga dit handen igen för att dra bort den 2a cylinderns tändhatt 😂
Sedan fick jag tag på en Zundapp Supertiger-motor ( tror det var ca 7,5 hk), så den fick mitt fortsatta motorintresse. Tills jag en dag 1986 övertalades att sälja motor till en hockeykompis för 1500 kr, men han skulle betala 1000 kr senare som jag aldrig fick.
Insåg senare att denna Supertiger motor från Zundapp var mycket sällsynta.
Och eftersom man varit "snäll" på vägen i livet, så såg Zundappen ut så här sedan 2018.