N Niq skrev:
Alla funktioner och ingen skärm med 123 menyer.
[bild]
Den som lär sig alla knappar får som belöning besöka fabriken och se hur dagens bilar tillverkas.😂

• Gilla
possum77
  • Laddar…
N
A AndersS skrev:
Den som lär sig alla knappar får som belöning besöka fabriken och se hur dagens bilar tillverkas.😂
Troligen.
Vad är belöningen när man lärt sig alla funktioner på dagens bilar?

Rabatt på prenumerationskostnader?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tycker fortfarande de "riktiga" modellerna, C, E och S, är ganska hyggliga, om än inte riktigt lika suveräna som de var, de har blivit sämre och de andra bättre, enligt mig.
De hade varit ok om det inte var den pinsamt låga kvaliten på många saker. Läckande luftfjädring är bara en.

C
D djac skrev:
Jag tycker fortfarande de "riktiga" modellerna, C, E och S, är ganska hyggliga, om än inte riktigt lika suveräna som de var, de har blivit sämre och de andra bättre, enligt mig.
Vad pratar vi för tidsperspektiv? Är ju svårt att uttala sig om hur de som tillverkas idag står sig över tid.
Min 2009 B-klass har varit extremt problemfri, men det är ju 2-3 generationer bakåt.

• Gilla
djac
  • Laddar…
J jawen skrev:
Dieselmotorerna går så "grovt" & har 20+ i komp för självantändning, så tror det blir krångligt även om självklart går. Samtidigt så är det uppenbart att alla dina spridare duschar ut bränsle, så att "koppla bort" 1 i taget ger dig inga svar.

Problemet ligger i ett inre läckage i spridaren, som man i så fall kan se i att spridaren returnerar tillbaka FÖR mycket bränsle.
Genomskinlig slang till en 50 cl petflaska från varje spridares retur & sedan starta motorn & iakta dom olika nivåerna under nån minut. Returmängden bör inte vara för stor & bör heller inte skilja mycket vid test.
Har beställt PELAs "mätkit" för att testa returen, 177 spänn plus moms på Ahlsell var inte värt att mecka med egna slangar... 👍

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
D
C cpalm skrev:
Vad pratar vi för tidsperspektiv? Är ju svårt att uttala sig om hur de som tillverkas idag står sig över tid.
Min 2009 B-klass har varit extremt problemfri, men det är ju 2-3 generationer bakåt.
Farlig diskussion för här utgår jag från mitt egna tycke och smak, därför är jag egentligen restriktiv med att ha åsikter men jag tycker nog att dessa grundmodeller är de som bäst förvaltar det som en gång kännetecknade Mercedes.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
D djac skrev:
Farlig diskussion för här utgår jag från mitt egna tycke och smak, därför är jag egentligen restriktiv med att ha åsikter men jag tycker nog att dessa grundmodeller är de som bäst förvaltar det som en gång kännetecknade Mercedes.
Fwd modeller är inte bara det utan tenderar att ha fördolda Renault motorer.
Går bort för oss merc-men.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har beställt PELAs "mätkit" för att testa returen, 177 spänn plus moms på Ahlsell var inte värt att mecka med egna slangar... 👍
Bra !

Du kommer efter endast 1 minuts tomgång, kunna se om någon spridare har "på tok" för stort inre läckage. Returflödet ska på dem olika spridarna bör hålla sig +-20 %.

Var det 1 flaska för varje spridare i kittet?
Är nog mer att jag kan bygga ihop ett testkitt med egna grejer på 10 min & slippa vänta, som gör att jag sällan köper grejer.

Sedan är jag 1000-konstnär i skälen, & hatar det "köp & släng" tema som Temu, Ali, Dollarstore osv bidrar till.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
J jawen skrev:
Bra !

Du kommer efter endast 1 minuts tomgång, kunna se om någon spridare har "på tok" för stort inre läckage. Returflödet ska på dem olika spridarna bör hålla sig +-20 %.

Var det 1 flaska för varje spridare i kittet?
Är nog mer att jag kan bygga ihop ett testkitt med egna grejer på 10 min & slippa vänta, som gör att jag sällan köper grejer.

Sedan är jag 1000-konstnär i skälen, & hatar det "köp & släng" tema som Temu, Ali, Dollarstore osv bidrar till.
Såhär ser den ut;
Röd verktygslåda innehållande bränslespridartestare med spridare, slangar och kopplingar för att reparera eller testa läckande spridare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är också typen av person som gillar att bygga ihop saker, det var tanken först, men sen fick jag ett ryck och googlade .. :)

Går det att reparera läckande spridare på nått sätt, eller är det bara att byta?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Såhär ser den ut;
[bild]

Jag är också typen av person som gillar att bygga ihop saker, det var tanken först, men sen fick jag ett ryck och googlade .. :)

Går det att reparera läckande spridare på nått sätt, eller är det bara att byta?
De är väl oftast fulla med skit så kanske kan prova med ultraljudstvätt?

D djac skrev:
Jag läste för många år sedan nån form av konsekvensanalys gjord av Mercedes.

Fram till runt 90-talets första år så var bilarnas delar byggda för att klara ca 4 "billivslängder", & Mercedes hade väldigt gott rykte. Men Mercedes fick ju då samtidigt sälja ett mindre antal bilar, just därför dom höll så länge/bra.

Då började man "experimentera" & tillverka delar med mindre & mindre "billivslängder" framförallt under en 20-årsperiod, & brytpunkten nåddes vid 0,81 "billivslängder".

Eftersom det gällde ALLA delar så ser vi olika typer av problem på olika modeller & även årsmodeller.
För ex C klass, som 1994, 2001, 2013 och 2014, är särskilt problematiska, Vito modellerna med enorma karossproblem, S klass med hopplösa elfel osv osv.

Frågar du en "bil kännare" som kör 6-8000 mil/ år vilken som var den bästa bilen, så svarar han Mercedes Benz 300 td kombi 1984-1992 W124 (W124 byggdes 1984-1996, men drabbades även den av "nedskärning" 1992)

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Jag läste för många år sedan nån form av konsekvensanalys gjord av Mercedes.

Fram till runt 90-talets första år så var bilarnas delar byggda för att klara ca 4 "billivslängder", & Mercedes hade väldigt gott rykte. Men Mercedes fick ju då samtidigt sälja ett mindre antal bilar, just därför dom höll så länge/bra.

Då började man "experimentera" & tillverka delar med mindre & mindre "billivslängder" framförallt under en 20-årsperiod, & brytpunkten nåddes vid 0,81 "billivslängder".

Eftersom det gällde ALLA delar så ser vi olika typer av problem på olika modeller & även årsmodeller.
För ex C klass, som 1994, 2001, 2013 och 2014, är särskilt problematiska, Vito modellerna med enorma karossproblem, S klass med hopplösa elfel osv osv.

Frågar du en "bil kännare" som kör 6-8000 mil/ år vilken som var den bästa bilen, så svarar han Mercedes Benz 300 td kombi 1984-1992 W124 (W124 byggdes 1984-1996, men drabbades även den av "nedskärning" 1992)
Stämmer bra, med undantag av att de flesta problem startade 1995.
Den skyldige?
Dieter Zietche. Han började sin chefskarriär nån gång 1990 med att tala om för ingenjörerna att "Mercedes is an overengineered car".
Vi ser resultatet av chansa lite mer några år senare...

• Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
Jaha, verkar vara samma sorts idiot som politikern vi hade som tycker att försvaret är ett särintresse. Det går fort att förstöra vilken organisation som helst med fel ledare. Att bygga upp tar tyvärr oftast många decennier.

• Gilla
  • Arg
jawen och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Jaha, verkar vara samma sorts idiot som politikern vi hade som tycker att försvaret är ett särintresse. Det går fort att förstöra vilken organisation som helst med fel ledare. Att bygga upp tar tyvärr oftast många decennier.
You can spend 100 years to build a solid quality reputation, and ruin it in a few years.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.