T TommyC skrev:
Det är märkligt att ingen politiker ännu har kommit på att förmånsbilar/tjänstebilar är dåligt för miljön. Att skattesubventionera dåliga produkter som tar slut i förtid är ju helt vansinnigt. Saab finns inte kvar och Volvo är Kinesiskt så varför fortsätter vansinnet? Korrumption så klart som så ofta.

Om folk fick betala sina bilar helt själva så skulle det finnas billigare bilar med bättre rostskydd och rimligt prissatta reservdelar.
Vi tillverkar bilar i Sverige. Inte enhörningar.
De som sätter regler för tjänstebilar kan dock styra mot bättre teknik. Och tillgång till reservdelar.
Politiker, vafan får jag?

K karlmb skrev:
Vi tillverkar bilar i Sverige. Inte enhörningar.
Fast utbudet för tjänstebilar blir ganska skralt om man inte vill ha en helelektrisk Polestar och inte kan klämma in en Koenigsegg i de maximala antalet prisbasbelopp arbetsgivaren godkänner...

• Gilla
mvh
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast utbudet för tjänstebilar blir ganska skralt om man inte vill ha en helelektrisk Polestar och inte kan klämma in en Koenigsegg i de maximala antalet prisbasbelopp arbetsgivaren godkänner...
Ändra reglerna i samråd med några tillverkare i Sverige...

K karlmb skrev:
Ändra reglerna i samråd med några tillverkare i Sverige...
Så att folk kan köpa Koensigsegg som tjänstebil? Eller vilka Svenska tillverkare menar du?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så att folk kan köpa Koensigsegg som tjänstebil? Eller vilka Svenska tillverkare menar du?
Jag räknar svenska fabriker som svenska.

K karlmb skrev:
Vilka då?

K karlmb skrev:
Det är bara lastvagnar som jag vill kalla svenska.
Saab konkade/köptes upp/lades ner och en Volvo personbil är kinesisk, inget annat.
Sorry.

Königegg må vara svensk men på marginalen.

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det är bara lastvagnar som jag vill kalla svenska.
Saab konkade/köptes upp/lades ner och en Volvo personbil är kinesisk, inget annat.
Sorry.

Königegg må vara svensk men på marginalen.
När det gäller svenska arbetstillfällen spelar ägarskapet mindre roll.

useless useless skrev:
Vilka då?
Finns en i Göteborg.

K karlmb skrev:
Finns en i Göteborg.
Ja, som tillverkar helelektriska Polestar. Vilka alternativ finns om jag inte vill ha en ren elbil eller en billigare modell eller en kombi? Fast du kanske tycker att de som har tjänstebil bara ska få köra Polestar?

Dessutom är den fabriken kinesisk eftersom det är ett kinesiskt bolag som är majoritetsägare.

MultiMan MultiMan skrev:
Kanske felmonterad från fabrik? Jag minns att BMW hade diverse återkallelser (till verkstäder givetvis, inget offentligt) där någon nyanställd på bandet i Tyskland monterat olika saker fel. På fel håll, ut och in och bak och fram. Damasker, packboxar, olika låsringar. Skojar inte.
Jo, man kan undra, men de satt lika i de nya bärarmarna.

useless useless skrev:
Ja, som tillverkar helelektriska Polestar. Vilka alternativ finns om jag inte vill ha en ren elbil eller en billigare modell eller en kombi? Fast du kanske tycker att de som har tjänstebil bara ska få köra Polestar?

Dessutom är den fabriken kinesisk eftersom det är ett kinesiskt bolag som är majoritetsägare.
Du har nog helt missat de senaste årens utveckling.
De tillverkar ännu inga elbilar i Göteborg.

N
T TommyC skrev:
Det är märkligt att ingen politiker ännu har kommit på att förmånsbilar/tjänstebilar är dåligt för miljön. Att skattesubventionera dåliga produkter som tar slut i förtid är ju helt vansinnigt. Saab finns inte kvar och Volvo är Kinesiskt så varför fortsätter vansinnet? Korrumption så klart som så ofta.

Om folk fick betala sina bilar helt själva så skulle det finnas billigare bilar med bättre rostskydd och rimligt prissatta reservdelar.
Det finns en stark tro att det är miljövänligare med en yngre bilpark. Säkrare blir det ju.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
De må nu va hur säkert som helst men inte vill jag sitta bakom ratten i en modern bil, om inte nån annan betalade all service förstås...

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
De må nu va hur säkert som helst men inte vill jag sitta bakom ratten i en modern bil, om inte nån annan betalade all service förstås...
Det går nog inte att backa in i framtiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.