1 203 638 läst ·
17 141 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Själv tvättar jag oerhört sällan. Och när det blir så är det ofta med enbart vatten eller minimalt med tvättmedel.
Så man skäms inte ett dugg för att tvätta hemma på gården trots att vi ligger väldigt nära vattenskyddsområde.
Gissar att min årsranson med kem är en enda tvätt för vissa.
Visste ni att en redig spottloska är riktigt bra tvättmedel när man står nånstans utan kem och ska få bort insekter från vindrutan?
Så man skäms inte ett dugg för att tvätta hemma på gården trots att vi ligger väldigt nära vattenskyddsområde.
Gissar att min årsranson med kem är en enda tvätt för vissa.
Visste ni att en redig spottloska är riktigt bra tvättmedel när man står nånstans utan kem och ska få bort insekter från vindrutan?
Lackskötsel var historiskt viktigt när bilar inte klarlackades, idag har väl alla bilar ett sådant lager ovanpå den solida färgen.C cpalm skrev:
Sedan har vi olika hobbys och syn på bilen. Jag tillhör de som gör minimalt, ser till att dutta i stenskott med färg och klarlack, men slarvar med tvätt. Så länge klarlackan är hel så är jag nöjd.
Min begränsade erfarenhet av egna bilar och många års observationer av notoriska rosthögar säger att ett tillräckligt tjockt lager klarlack håller rosten borta under lång tid även om bilarna får gå ganska länge utan tvätt vintertid. Fuskbilar som VW m fl rostar friskt på helt oväntade ställen beroende på fusk med tunn lack.
Jag kollar ofta via regnumret ålder på bilar med anmärkningsvärd rost.
Förra veckan hade en Kia Ceed parkerat bredvid min bil. Jag noterade på håll begynnande rost längst ner framför bakhjulet. När jag kom närmare såg jag en stor mängd minimala bruna prickar på förardörrens nedre del. Bilen var årsmodell 2014 som gått under 10k mil. Färgen var vit, förmodligen med för tunnt färgskikt och möjligen avsaknad av klarlack. Inom några år kommer den bilen att vara full med brunt nertill.
Idag noterade jag en VW Polo i grannskapet. Det lyste brunt lång väg längs hela kanten nertill. Årsmodell 2013 som gått under 10k mil. VW förnekar sig sällan nu för tiden. Passat runt 1999 var lika rosttålig som Volvo V70 av samma årgång.
Mercedes hade gigantiska problem med rost under tidigt 2000-tal. På senare tid har deras rostskydd fått högsta betyg i ViBilägare. Även BMW har ofta fått höga betyg för rostskydd. Priser på service och reservdelar, kvalitétsproblem samt kundbemötande i Sverige gör tyvärr att jag inte är sugen på att köpa någon Tysk av senare årgång.
Förra veckan hade en Kia Ceed parkerat bredvid min bil. Jag noterade på håll begynnande rost längst ner framför bakhjulet. När jag kom närmare såg jag en stor mängd minimala bruna prickar på förardörrens nedre del. Bilen var årsmodell 2014 som gått under 10k mil. Färgen var vit, förmodligen med för tunnt färgskikt och möjligen avsaknad av klarlack. Inom några år kommer den bilen att vara full med brunt nertill.
Idag noterade jag en VW Polo i grannskapet. Det lyste brunt lång väg längs hela kanten nertill. Årsmodell 2013 som gått under 10k mil. VW förnekar sig sällan nu för tiden. Passat runt 1999 var lika rosttålig som Volvo V70 av samma årgång.
Mercedes hade gigantiska problem med rost under tidigt 2000-tal. På senare tid har deras rostskydd fått högsta betyg i ViBilägare. Även BMW har ofta fått höga betyg för rostskydd. Priser på service och reservdelar, kvalitétsproblem samt kundbemötande i Sverige gör tyvärr att jag inte är sugen på att köpa någon Tysk av senare årgång.
Mercedes var bra tom 1994. Sedan dubblade de produktionen utan att bygga ut måleriet i Sindelfingen. "Kör bara elektrodoppen (trånga sektorn) halva tiden", sa ekonomerna och ljushuvet till högsta chef.T TommyC skrev:Min begränsade erfarenhet av egna bilar och många års observationer av notoriska rosthögar säger att ett tillräckligt tjockt lager klarlack håller rosten borta under lång tid även om bilarna får gå ganska länge utan tvätt vintertid. Fuskbilar som VW m fl rostar friskt på helt oväntade ställen beroende på fusk med tunn lack.
Dieter Zietche..
Halva tiden ger inte ens halva tjockleken på ed-coatingen utan endast några få tusendelar.
Vi ser resultatet, bilar byggda mellan -95 och iaf -05 finns knappt kvar längre, till skillnad från äldre.
Audi hade många år ett bra läge pga helgalvad kaross vilket de var ensamma om.
Dock dyrt och svårt att krocklaga så plötsligt tog de bort det 2010(?).
Efter det verkar de ha svårt att lära sig kompensera med bättre lack.
Kanske några nollor från Sindelfingen flyttat till Augsburg...?
Det var nån jänkare som tillverkade en sorts sprinkler för bilens undersida, han spolade av bilens undersida om vintern varje gång vädret var över 0 punkten. Påstod den bilen rostade aldrig trots han bodde i en delstat där de saltar som tokdårar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Eller så rostskyddsbehandlar man bilen en gång och åker vidare i många årDennisCA skrev:
Nu drog jag ju upp detta exempel eftersom det diskuterades tvättning av bilar och rost och tyckte det verkade relevant. Att det är bättre att konventionellt rostskydda sin bil är väl ingen som bestrider.
Fast de flesta svenskar skippar väl det så de kunde ju ta och tvätta bilen under då lite oftare istället.
Fast de flesta svenskar skippar väl det så de kunde ju ta och tvätta bilen under då lite oftare istället.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Den första "moderna" A100 du hade var otroligt välgjord och rostkyddad till max (helgalvad inklusive tak, extra galv nedanför dörrarna och under, vax överallt i hålrum). Klart bättre än någon senare modell gjord i stål. Köpte man dessutom med den billigaste 90hk-motorn (samma som i golf), som funkade pga lågt luftmotstånd och lättrullad, så var den extremt lättmeckad, och billig. Finns folk här som fortfarande kör sådana. Äldsta brodern hade en som tjänstebil och den var överraskande bra samt bränslesnål, gickl att åka på 0,7 på landsväg vilket var rätt bra för så stor bil och vid den tiden.nino skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Kanske felmonterad från fabrik? Jag minns att BMW hade diverse återkallelser (till verkstäder givetvis, inget offentligt) där någon nyanställd på bandet i Tyskland monterat olika saker fel. På fel håll, ut och in och bak och fram. Damasker, packboxar, olika låsringar. Skojar inte.Isakare skrev:
Fundering 🤔
Bytte bärarmar på en VW buss för bakre bussningarna var slut, dunkade när man gasade/ bromsade.
Det är en så kallad öppen bussning, där det är gummi uppåt och nedåt och öppet åt sidorna.
Men, belastningen på denna bussning är höger/vänster åt sidorna när man gasar eller bromsar.
Man undrar varför bussningen inte är vriden 90 grader.
[bild]
Tyvärr skippar ägare 1 det. Löften om rostkyddsgarati har lurat många att bilen är byggd för svenska förhållanden...DennisCA skrev:
Nu drog jag ju upp detta exempel eftersom det diskuterades tvättning av bilar och rost och tyckte det verkade relevant. Att det är bättre att konventionellt rostskydda sin bil är väl ingen som bestrider.
Och varför bry sig om hur bilen ser ut om 10 år?
Det som är så skönt , bilen avslöjar hur tidigare ägare brytt sig.K karlmb skrev:
servicehistorik , skick. Vad det sitter för däck monterade etc.
Förmånsbilar och att dom flesta som köper ny bil byter oftast ganska ofta. Dom bryr sig inte om att sätta ut dyra pengar på något dom aldrig kommer ha nytta av.K karlmb skrev:
Det är märkligt att ingen politiker ännu har kommit på att förmånsbilar/tjänstebilar är dåligt för miljön. Att skattesubventionera dåliga produkter som tar slut i förtid är ju helt vansinnigt. Saab finns inte kvar och Volvo är Kinesiskt så varför fortsätter vansinnet? Korrumption så klart som så ofta.
Om folk fick betala sina bilar helt själva så skulle det finnas billigare bilar med bättre rostskydd och rimligt prissatta reservdelar.
Om folk fick betala sina bilar helt själva så skulle det finnas billigare bilar med bättre rostskydd och rimligt prissatta reservdelar.
Redigerat:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 131 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 131 inlägg
Ja och många kör högtryckstvätt på undersidan ibland lite för mycket och rostskyddet tar samma väg som smutsenDennisCA skrev: