1 203 687 läst ·
17 141 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Ni vet hur det är "det här tar ju bara nån timme"
Började 10 i morse att byta packboxarna på diffen, den ena gick som en dans....på andra sidan var avgassystem ivägen.
Efter nån timmes brytande på alla avgasgummin var jag på samma ruta, det räckte inte att lossa systemet, det måste bort.
Lossa skruvarna med obefintliga skallar gick inte, kom inte åt att kapa den ena skruven, utan fick tillslut kapa röret.
En tur till Biltema för att köpa en skarvmuff tog 3 timmar.
Sen var fäljen tillreservhjulet som suttit under bilen i 20 år allt annat än snygg, det var luft i hjulet, men om en vecka ska vi ut på en lång resa, bra reservhjul är ju bra att ha med, jag tar ett vinterdäck ist.
Det är en storlek bredare, hållaren är gjord för original dimension, så det går en timme till för att få dit det.
Nu, kl 22 håller jag på och hissar ner bilen.....det skulle ju bara ta nån timme....
Började 10 i morse att byta packboxarna på diffen, den ena gick som en dans....på andra sidan var avgassystem ivägen.
Efter nån timmes brytande på alla avgasgummin var jag på samma ruta, det räckte inte att lossa systemet, det måste bort.
Lossa skruvarna med obefintliga skallar gick inte, kom inte åt att kapa den ena skruven, utan fick tillslut kapa röret.
En tur till Biltema för att köpa en skarvmuff tog 3 timmar.
Sen var fäljen tillreservhjulet som suttit under bilen i 20 år allt annat än snygg, det var luft i hjulet, men om en vecka ska vi ut på en lång resa, bra reservhjul är ju bra att ha med, jag tar ett vinterdäck ist.
Det är en storlek bredare, hållaren är gjord för original dimension, så det går en timme till för att få dit det.
Nu, kl 22 håller jag på och hissar ner bilen.....det skulle ju bara ta nån timme....
Led projektor headlight
Nån som testat att grotta ur en kass original projektorstrålkastare och montera in en billigare led projektorinsats?
En led strålkastare ska ju inte behöva vara dyr. Tekniken som sådan i en enkel strålkastare med bara hel/halvljus kan knappast kosta många tior mer än en glödlampsstrålkastare.
Nån som testat att grotta ur en kass original projektorstrålkastare och montera in en billigare led projektorinsats?
En led strålkastare ska ju inte behöva vara dyr. Tekniken som sådan i en enkel strålkastare med bara hel/halvljus kan knappast kosta många tior mer än en glödlampsstrålkastare.
Generellt är det flera saker som kan få en diesel att knacka. Gemensam nämnare är till stor del att bränslet tänder för sent varvid förbränningen och tryckstegringen sen kommer snabb och okontrollerat och ett knackande ljud uppstår.Dan_Johansson skrev:
Gjorde en "short" för att få lite input... Ni får gärna kolla/kommentera för att bygga engagement..
(eller kanske bara skratta lite åt min engelska.. 😂 jag håller rätt ofta utbildningar på jobbet för en 100 pers, och då brukar jag minutiöst förbereda allt jag säger, men här var det tydligen bra att freebasea.. )
[media]
Det kan vara:
Dålig kompression.
Dålig kamaxelnock, vippa eller rulle, mm
Dålig injektor, dålig sprutbild.
Lågt bränsletryck.
Luft i bränslet.
Bland annat.
Om motorns avgaser ryker svart kommer du aldrig att märka om bilen har DPF , partikelfilter. Det tar allt sot.
En modern fullt frisk motor kan faktiskt vid vissa tillfällen ryka rätt kraftigt men avgassystemets två första filterkakor (av tre) tar hand om det.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Det mesta låter som en mardröm att felsöka för den glada amatören... 😵💫B Bjober skrev:Generellt är det flera saker som kan få en diesel att knacka. Gemensam nämnare är till stor del att bränslet tänder för sent varvid förbränningen och tryckstegringen sen kommer snabb och okontrollerat och ett knackande ljud uppstår.
Det kan vara:
Dålig kompression.
Dålig kamaxelnock, vippa eller rulle, mm
Dålig injektor, dålig sprutbild.
Lågt bränsletryck.
Luft i bränslet.
Bland annat.
Om motorns avgaser ryker svart kommer du aldrig att märka om bilen har DPF , partikelfilter. Det tar allt sot.
En modern fullt frisk motor kan faktiskt vid vissa tillfällen ryka rätt kraftigt men avgassystemets två första filterkakor (av tre) tar hand om det.
Vad tänker du om högt tryck i vevhuset då?
Nej, men det lät ju bra.B Bjober skrev:Led projektor headlight
Jag har haft LED lampa i projektetor i flera år, t.o.m besiktat med den i.
Det är ju linsen som gör ljusbilden, så vad som lyser bakom den har ingen betydelse.
Typ 3 gånger bättre ljus mot original H7 halogen.
Nä nu håller jag inte med.Isakare skrev:
Alla projektorstrålkastare jag pillat med har haft en ljuskälla, en reflektor och en lins. Linsen bryter ljuset på ett lika förutsägbart sätt som reflektorn gör. Så minsta felaktighet i ljusbilden före linsen kommer också ut efter linsen.
Prova att röra lampan i en projektorstrålkastare och se att ljusbilden ändras.
Jag byggde några strålkastare med lins och COB LED där den lysande ytan är en fyrkant på 20x20mm. Helt omöjligt att få en koncentrerad ljuskägla med så stor ljuskälla i en liten reflektor och lins. Det mesta ljuset hamnar utanför focuspunkten helt enkelt. Med en liten punktformad led så får man en väldigt samlad exakt ljusbild men då får man inte den höga effekten istället.
Anledningen till att vi byter ut eller reparerar projektorstrålkastare på verkstaden är oftast att reflektorn är skadad. Det reflekterande skiktet i reflektorn blir matt eller försvinner helt , ofta ovanför lampan och då blir ljusbilden och ljusstyrkan kass. Även vanligt att förångat material från reflektorn lägger sig som en vit mjölkig hinna på linsen.
På Led projektor så tänder och släcker man någon eller några ljuspunkter för att ändra ljusbilden till linsen. Faktiskt väldigt likt tekniken med H4 glödlampans bubbla glödtrådar.
Vet du säkert om vevhustrycket har ändrats? Alltså blivit värre? Det är så olika hur vevhusventilationen är uppbyggd med filter, backventiler, oljefällor mm.Dan_Johansson skrev:
Man skulle nog behövt läsa på mer hur just din motors vevhusventilation ska fungera och försöka få det rätt.
Ett ganska häfigt flåsande behöver inte betyda kolv/kolvring/cylinderhaveri.
Jag skulle nog titta mer på om det ryker av det som blåser ut. Men man ska även tänka på att mycket av vevhusröken kan vara helt naturlig vattenånga från förbränningsprocessen. Mest ångar det från en motor innan den nått full temperatur. Då ska vattnet som bildas nu + tidigare kondenserat vatten i kall motor ut.
Att din motor knackar hårdare än förut är i samanhanget ett dåligt tecken, men du kan ju ha två helt oberoende fel. Sånt händer ju.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Kan inte säga att jag vet det ändrats säkert, men det var ändå en ganska erfaren mekaniker som drivit verkstad "auktoriserad" av en av de stora kedjorna av oberoende verkstäder som sade att det flåsade lite väl mycket .. Han lät väldigt säker på att tickandet var ventilknack från att lyftarna inte orkade hålla sig fullt ute pga. övertrycket ...B Bjober skrev:Vet du säkert om vevhustrycket har ändrats? Alltså blivit värre? Det är så olika hur vevhusventilationen är uppbyggd med filter, backventiler, oljefällor mm.
Man skulle nog behövt läsa på mer hur just din motors vevhusventilation ska fungera och försöka få det rätt.
Ett ganska häfigt flåsande behöver inte betyda kolv/kolvring/cylinderhaveri.
Jag skulle nog titta mer på om det ryker av det som blåser ut. Men man ska även tänka på att mycket av vevhusröken kan vara helt naturlig vattenånga från förbränningsprocessen. Mest ångar det från en motor innan den nått full temperatur. Då ska vattnet som bildas nu + tidigare kondenserat vatten i kall motor ut.
Att din motor knackar hårdare än förut är i samanhanget ett dåligt tecken, men du kan ju ha två helt oberoende fel. Sånt händer ju.
Ingen rök heller, det är helt genomskinligt och luktar inget heller (mer än lite olja då) ...