1 207 396 läst ·
17 173 svar
1207k läst
17,2k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
"Insuget" till turbon är i mitten, runt om kring verkar det vara en ränna som leder tillbaka i toppen... Tror det är oljefällan här....N Niq skrev:
Jag provade att köra motorn utan locket över membranet, och det gör ingen skillnad på mängden luft som kommer ur oljepåfyllningshålet...
Tycker som sagt turbon känns lite trög, men en kass turbo "på det sättet" borde väl inte ge övertryck i vevhuset? 🤔
Har läst om kassa tätningar som läcker tryck ut i oljesystemet, men det lär väl inte hända utan en hel del rök ur avgasröret?
Det tror jag inte den borde.Dan_Johansson skrev:
"Insuget" till turbon är i mitten, runt om kring verkar det vara en ränna som leder tillbaka i toppen... Tror det är oljefällan här....
Jag provade att köra motorn utan locket över membranet, och det gör ingen skillnad på mängden luft som kommer ur oljepåfyllningshålet...
Tycker som sagt turbon känns lite trög, men en kass turbo "på det sättet" borde väl inte ge övertryck i vevhuset? 🤔
Har läst om kassa tätningar som läcker tryck ut i oljesystemet, men det lär väl inte hända utan en hel del rök ur avgasröret?
Om det ska bli rök i avgassystemet så måste det ju komma in i förbränningsrummet..
Hur är det med egr ventil? Är ju vanligt att dom sotar igen.
Jag hade själv en turbobil med diverse konstiga fel där jag först trodde det var turbon som gett upp. Alla mekaniker sa att oljefällan inte behövde bytas men jag bytte den och alla fel försvann.
Nu hade jag dock inte samma symptom som du har.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Allting verkar sitta i ventilkåpan, när jag tar bort det här locket så blåser det år hålet inåt motorn, och suger i hålet åt turbon till...S Simonstahl skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Baksidan ser ut såhär, så nått måste det ju hända innuti...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det kan väl inte vara tätt när det blåser ur hålet?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
EGR sitter mindre kul till, så det är nästa steg... Vet inte om man ska köpa en ny och bara byta rakt av...N Niq skrev:Det tror jag inte den borde.
Om det ska bli rök i avgassystemet så måste det ju komma in i förbränningsrummet..
Hur är det med egr ventil? Är ju vanligt att dom sotar igen.
Jag hade själv en turbobil med diverse konstiga fel där jag först trodde det var turbon som gett upp. Alla mekaniker sa att oljefällan inte behövde bytas men jag bytte den och alla fel försvann.
Nu hade jag dock inte samma symptom som du har.
Det är kanske det lättaste. Men har hört att dom ofta fungerar bra bara man putsar dom. Men den kan ju förstås ha något annat fel än att vara igensotad.Dan_Johansson skrev:
En sak som skulle kunna göra att det samlas olja i turbon är ju om den inte slipper bort. Dvs att returröret har geggat igen
Törs inte svara på funktionen.Dan_Johansson skrev:
Men jag hittar ingenting som leder mig åt rätt håll online. Hade varit så mycket enklare att ha bilen framför sig.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Nja alltså, de har ju hittat på nya varianter som de kan ta betal för. Inte kul om man behöver båda 😚T TommyC skrev:
https://grufmanbil.se/produkt/grenroer-med-katalysator-hoeger-bak-2
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Det är nog bara en placeholder, går att köpa på eBay för betydligt mycket mindre... 😉Tokslut skrev:
https://ebay.us/m/QXrRPV



