S Simonstahl skrev:
Just Ford är ingenting jag skruvat med i mängder. Så hur det är uppbyggt på din bil kan jag inte på rak arm. Ska kolla om jag kan se vad för delar som ingår i vevhusventilationen.
Sitter ett membran här, men i övrigt verkar det vara öppet rakt in....
Membranet är helt och fint...
En hand håller ett orange membran med fjäder framför en motor, fokus på detaljer i motorrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

N
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[bild]
Finns där ingen oljefälla någonstans?

[bild]
Jag har försökt leta i autokatalogen efter reservdelar för vevhusventilationen. Men jag går bet , likaså har AUTODOC ingenting enligt appen.

N Niq skrev:
Finns där ingen oljefälla någonstans?
"Insuget" till turbon är i mitten, runt om kring verkar det vara en ränna som leder tillbaka i toppen... Tror det är oljefällan här....

Jag provade att köra motorn utan locket över membranet, och det gör ingen skillnad på mängden luft som kommer ur oljepåfyllningshålet...

Tycker som sagt turbon känns lite trög, men en kass turbo "på det sättet" borde väl inte ge övertryck i vevhuset? 🤔
Har läst om kassa tätningar som läcker tryck ut i oljesystemet, men det lär väl inte hända utan en hel del rök ur avgasröret?

N
"Insuget" till turbon är i mitten, runt om kring verkar det vara en ränna som leder tillbaka i toppen... Tror det är oljefällan här....

Jag provade att köra motorn utan locket över membranet, och det gör ingen skillnad på mängden luft som kommer ur oljepåfyllningshålet...

Tycker som sagt turbon känns lite trög, men en kass turbo "på det sättet" borde väl inte ge övertryck i vevhuset? 🤔
Har läst om kassa tätningar som läcker tryck ut i oljesystemet, men det lär väl inte hända utan en hel del rök ur avgasröret?
Det tror jag inte den borde.
Om det ska bli rök i avgassystemet så måste det ju komma in i förbränningsrummet..
Hur är det med egr ventil? Är ju vanligt att dom sotar igen.

Jag hade själv en turbobil med diverse konstiga fel där jag först trodde det var turbon som gett upp. Alla mekaniker sa att oljefällan inte behövde bytas men jag bytte den och alla fel försvann.
Nu hade jag dock inte samma symptom som du har.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Jag har försökt leta i autokatalogen efter reservdelar för vevhusventilationen. Men jag går bet , likaså har AUTODOC ingenting enligt appen.
Allting verkar sitta i ventilkåpan, när jag tar bort det här locket så blåser det år hålet inåt motorn, och suger i hålet åt turbon till...
Ventilkåpa illustreras med markerad del för luftflöde, vilket antyder internt sug och blåseffekt inuti motorn och turbons riktning.
Skapa konto

Baksidan ser ut såhär, så nått måste det ju hända innuti...
Ventilkåpans undersida med synliga fästen och ventilationsöppningar, kopplad till en diskussion om luftflöde och täthet.
Skapa konto

Men det kan väl inte vara tätt när det blåser ur hålet?

N Niq skrev:
Det tror jag inte den borde.
Om det ska bli rök i avgassystemet så måste det ju komma in i förbränningsrummet..
Hur är det med egr ventil? Är ju vanligt att dom sotar igen.

Jag hade själv en turbobil med diverse konstiga fel där jag först trodde det var turbon som gett upp. Alla mekaniker sa att oljefällan inte behövde bytas men jag bytte den och alla fel försvann.
Nu hade jag dock inte samma symptom som du har.
EGR sitter mindre kul till, så det är nästa steg... Vet inte om man ska köpa en ny och bara byta rakt av...

N
EGR sitter mindre kul till, så det är nästa steg... Vet inte om man ska köpa en ny och bara byta rakt av...
Det är kanske det lättaste. Men har hört att dom ofta fungerar bra bara man putsar dom. Men den kan ju förstås ha något annat fel än att vara igensotad.

En sak som skulle kunna göra att det samlas olja i turbon är ju om den inte slipper bort. Dvs att returröret har geggat igen

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Allting verkar sitta i ventilkåpan, när jag tar bort det här locket så blåser det år hålet inåt motorn, och suger i hålet åt turbon till...
[bild]

Baksidan ser ut såhär, så nått måste det ju hända innuti...
[bild]

Men det kan väl inte vara tätt när det blåser ur hålet?
Törs inte svara på funktionen.

Men jag hittar ingenting som leder mig åt rätt håll online. Hade varit så mycket enklare att ha bilen framför sig.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Sådär svart var oljan när jag kom hem direkt efter oljebyte... 😂
Skojar du med oss?

T TommyC skrev:
Skojar du med oss?
Nä, tydligen inte helt ovanligt på dieselbilar.....

Var hittar man fem McLaren F1 på ett och samma ställe? 🙂
Fem McLaren F1-bilar i en rad under en tältstruktur. Bilarna är målade i olika färgscheman, inklusive blått och orange.
Skapa konto

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Dyra reservdelar har det klagats på i alla tider men det har alltid löst sig hittills när bilarna har åldrats. Några minns kanske vad katalysatorer kostade på 90-talet. Idag är de inte speciellt dyra
Nja alltså, de har ju hittat på nya varianter som de kan ta betal för. Inte kul om man behöver båda 😚

https://grufmanbil.se/produkt/grenroer-med-katalysator-hoeger-bak-2

Grenrör med katalysator för höger bak, artikelnummer 4892154AD, visas på en produktsida med pris och lagerstatus.
Skapa konto

• Wow
cpalm
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Nja alltså, de har ju hittat på nya varianter som de kan ta betal för. Inte kul om man behöver båda 😚

[länk]

[bild]
Det är nog bara en placeholder, går att köpa på eBay för betydligt mycket mindre... 😉
https://ebay.us/m/QXrRPV

• Haha
Tokslut
  • Laddar…
Det är nog bara en placeholder, går att köpa på eBay för betydligt mycket mindre... 😉
[länk]
Första gången jag klickade på din länk fick mig att skratta, andra ggn. var ju inte lika roligt ;) Men förstå att behöve handla innan eftermarknaden hunnit i kapp, svettigt...

En eBay 404-sida med texten "We looked everywhere" och en person i orange byxor som håller ett duschmunstycke.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.