1 203 803 läst ·
17 141 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Fast måste man betala 30k för att reparera en bil som kanske är värd 20k så är det antagligen bättre att köpa en annan likvärdig bil för 20k. Så när så pass enkla saker som billysen blir enormt dyra att fixa så känns det som att något gått fel i utvecklingen.T TommyC skrev:Det är ett feltänk att man inte kan lägga en massa pengar på att reparera en gammal bil. Förmodligen är det sedan länge intrummat i huvudet på folk av listiga försäljare. Jag har inte bil med syftet att sälja den så vad den är värd är helt ointressant. Jag brukar säga att en gammal bil har kommit ner i sitt rätta värde. Den intressanta frågan är vad alternativkostnaden är om man tror att lösningen är att skrota en gammal bil. Leasing för 5-10k per månad och en okänd avgift för påhittade fel vid återlämnaden efter 3 år är ointressant.
För kunden inte för tillverkarenL lbgu skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Det brukar gå att köpa begagnade eller restaurerade bildelar även från märkesverkstad, typ från skrotade bilar. Även på min gamla 2006:a var det som gällde redan 2017 på många delar...L lbgu skrev:
Det kan vara en anledning , men om din vevhusventilation inte fungerar kan du också få olja i insuget.Dan_Johansson skrev:
Men jag hade börjat med att plocka isär vevhusventilationen och se hur det står till. Hade din turbo varit dålig hade den dragit olja och du hade garanterat haft problem med svart rök.
Gör rent din egr-ventil när du ändå skruvar , den borde se likvärdig ut.
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Lite trög är ingen fara , och känner du inga glapp skulle jag avfärda den som en bov.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Sitter det nått krafs i ventilkåpan? Annars är det ju bara en slang.... 🤔S Simonstahl skrev:Det kan vara en anledning , men om din vevhusventilation inte fungerar kan du också få olja i insuget.
Men jag hade börjat med att plocka isär vevhusventilationen och se hur det står till. Hade din turbo varit dålig hade den dragit olja och du hade garanterat haft problem med svart rök.
Gör rent din egr-ventil när du ändå skruvar , den borde se likvärdig ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ska ju snurra riktigt lätt. Helt utan motstånd. Men om där är så där mycket olja i den så kan det ju helt klart bromsa den.Dan_Johansson skrev: