T TommyC skrev:
Citat nedan från [länk]

Hög komfort och gott om utrymme är några av faktorerna som ägarna lyfter fram som de största fördelarna med Mercedes E-klass. Men särskilt billig att köpa och äga är den inte.
Det visar vårt senaste begagnattest av modellen som publicerades nyligen.
I samband med begagnattesterna begär vi också in reservdelspriser från auktoriserade verkstäder i storstadsregionerna. Där sticker Mercedes E-klass ut med flera riktigt dyra delar.

”Det är dyrast av alla modeller vi begagnattestat de senaste åren”

Om bilägaren behöver byta avgassystem (exklusive främre rör) går det loss på hela 52 937 kronor. Det är en extremt hög siffra – och dyrast av alla modeller vi begagnattestat de senaste åren.
På andra plats hamnar BMW 320d där avgassystemet kostar 47 460 kr att byta. Därefter kommer Volkswagen Touareg V6 TDI med 39 114 kr.
När bilen börjar bli gammal kan det så klart gå att byta avgassystem på en icke-auktoriserad verkstad till lägre belopp. Men så länge bilen är hyfsat ny och omfattas av försäkring riskerar bytet i förlängningen att bli en dyr historia. Höga reservdelspriser innebär nämligen högre försäkringspremie.
Konstigt att det inte nämns någonting om problemen med AdBlue. Konstruktionen med inbyggt värmeelement och pump i en tank som havererar med jämna mellanrum.

När min gick sönder fanns det inte ens några delar att få tag i enl Veho Bil. Så jag tog en enkel genväg , Adblue är idag bort programmerat för att ens kunna nyttja bilen.

• Gilla
  • Wow
Isakare och 2 till
  • Laddar…
En av anledningarna till att däck blivit dyrt på ett par år är att de tillverkades i Ryssland, även märkesdäck, med andra miljö- och arbetsmiljökrav än västerut.

• Gilla
  • Wow
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Självklart är det en fördel. Båda inläggen under mitt ursprungliga du citerade svarar bra på den frågan.

Men priset är ju överdrivet om det skulle gå sönder , eftersom jag då måste byta hela lyktan. Men det kommer ju med all ny teknik och vill man åka relativt nytt har man inget val.
Själv föredrar jag att det går att fixa en trasig lampa för en struntsumma än de extra fördelar som de kan innebära. Ur ett resurs/miljöperspektiv är det ju katastrof att fullt fungerande bilar i framtiden kommer att skrotas för att lyset gick sönder. Min bil är idag lite drygt 20 år, och om den fick en skada som krävde reparation för ca. 30k så hade det blivit skroten direkt. Tur man har gamla hederliga lysen ;)

• Gilla
DennisCA och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
En av anledningarna till att däck blivit dyrt på ett par år är att de tillverkades i Ryssland, även märkesdäck, med andra miljö- och arbetsmiljökrav än västerut.
Jag tänkte att däckens storlek (profil samt bredd också) har nånting med saken att göra. Bilarna nu för tiden har ju så ohemult stora hjul i tron att det ser bra ut.

Två stycken 195/65 R15 däck (Michelin Primacy 4) var 250 euro monterade och balanserade. Det är inte så farligt, priset har kanske gått upp 10-20 euro per däck, på kanske 6 år då, har inte rört sig så mycket för mig.

L lbgu skrev:
Själv föredrar jag att det går att fixa en trasig lampa för en struntsumma än de extra fördelar som de kan innebära. Ur ett resurs/miljöperspektiv är det ju katastrof att fullt fungerande bilar i framtiden kommer att skrotas för att lyset gick sönder. Min bil är idag lite drygt 20 år, och om den fick en skada som krävde reparation för ca. 30k så hade det blivit skroten direkt. Tur man har gamla hederliga lysen ;)
Jag uppskattar också min Vito från 2016 , där har jag möjlighet att byta lampor för en struntsumma. Men komforten i den jämfört med min E-klass , är skrattretande.

Men ska man välja bil efter reparationskostnaderna , då kan jag starkt rekommendera andra märken än Mercedes.

S Simonstahl skrev:
Jag har ägt Mercedes i många år , och jag har självklart kollat upp vad dom kostar om det går sönder.
Resonerar tvärt om gällande bilar, om något händer i en framtid så tar jag det då utifrån de förutsättningar som då gäller, finns mycket som kan gå sönder.
Händer det inte, vad bra.
Men det är mera en beteendefråga av mig som person, vilket gäller mera än bilar.

A AndersS skrev:
Resonerar tvärt om gällande bilar, om något händer i en framtid så tar jag det då utifrån de förutsättningar som då gäller, finns mycket som kan gå sönder.
Händer det inte, vad bra.
Men det är mera en beteendefråga av mig som person, vilket gäller mera än bilar.
Nu har mina bilar aldrig varit några som kostat mängder i reparationer. Iaf mina Mercedes har inte gjort det.

Däremot har jag haft andra märken som krävt betydligt mer reparationer. Bla en Volvo som krävde motorbyte , en VW som vattenpumpen pajade på , så kamremsbyte 10.000mil för tidigt.

C
S Simonstahl skrev:
Nu har mina bilar aldrig varit några som kostat mängder i reparationer. Iaf mina Mercedes har inte gjort det.
Har inte heller upplevt att MB haft dyra reservdelar (jämfört med t.ex. VAG).
Men allt är relativt, och tiderna förändras förstås.

C cpalm skrev:
Har inte heller upplevt att MB haft dyra reservdelar (jämfört med t.ex. VAG).
Men allt är relativt, och tiderna förändras förstås.
Klart det finns några stora poster , men jag vet om att det är likadant hos andra märken.

Men komforten och känslan hos Mercedes är värt varenda krona. Sen är deras motorer betydligt trevligare än många konkurrenters.

L lbgu skrev:
En bil som är gammal och som man känner väldigt väl drabbas sällan av några större reparationer om den underhålls löpande men just nu har jag drabbats av en stor reparation. Jag byter bakaxelbalken, 3 av 4 länkarmar på vardera sidan bak samt fjädrar runt om och stötdämpare bak. Jag har så här långt köpt delar för nästan 20kSEK men räknar med några tusen ytterligare innan allt är klart. Bilen är 19,5 år gammal men har bara gått knappt 15kmil så den har mycket kvar att ge.

Äldre bilar är väldigt prisvärda att hålla igång. Det krävs dock att man sköter reparationerna själv vilket kräver tillgång till garage och diverse verktyg. Är man beroende av att alltid ha tillgång till en fungerande bil så behöver man en extra bil när något större ska repareras. Det finns tyvärr även nya bilar som kräver tillgång till en extra bil.

Det är ett feltänk att man inte kan lägga en massa pengar på att reparera en gammal bil. Förmodligen är det sedan länge intrummat i huvudet på folk av listiga försäljare. Jag har inte bil med syftet att sälja den så vad den är värd är helt ointressant. Jag brukar säga att en gammal bil har kommit ner i sitt rätta värde. Den intressanta frågan är vad alternativkostnaden är om man tror att lösningen är att skrota en gammal bil. Leasing för 5-10k per månad och en okänd avgift för påhittade fel vid återlämnaden efter 3 år är ointressant.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
T TommyC skrev:
En bil som är gammal och som man känner väldigt väl drabbas sällan av några större reparationer om den underhålls löpande men just nu har jag drabbats av en stor reparation. Jag byter bakaxelbalken, 3 av 4 länkarmar på vardera sidan bak samt fjädrar runt om och stötdämpare bak. Jag har så här långt köpt delar för nästan 20kSEK men räknar med några tusen ytterligare innan allt är klart. Bilen är 19,5 år gammal men har bara gått knappt 15kmil så den har mycket kvar att ge.

Äldre bilar är väldigt prisvärda att hålla igång. Det krävs dock att man sköter reparationerna själv vilket kräver tillgång till garage och diverse verktyg. Är man beroende av att alltid ha tillgång till en fungerande bil så behöver man en extra bil när något större ska repareras. Det finns tyvärr även nya bilar som kräver tillgång till en extra bil.

Det är ett feltänk att man inte kan lägga en massa pengar på att reparera en gammal bil. Förmodligen är det sedan länge intrummat i huvudet på folk av listiga försäljare. Jag har inte bil med syftet att sälja den så vad den är värd är helt ointressant. Jag brukar säga att en gammal bil har kommit ner i sitt rätta värde. Den intressanta frågan är vad alternativkostnaden är om man tror att lösningen är att skrota en gammal bil. Leasing för 5-10k per månad och en okänd avgift för påhittade fel vid återlämnaden efter 3 år är ointressant.
Tills man som jag inser att tiden inte finns för allting , och man hellre spenderar tiden på annat.

Verktyg har jag , datorer för felsökning också. Men skruvar jag någonting ändå? Sällan det händer , har projekt ståendes som varit orörda i några år.

Kan idag fortfarande hjälpa vänner och familj , men mina egna bilar får åka till auktoriserade verkstäder så lägger jag tiden på firman istället.

C
T TommyC skrev:
Äldre bilar är väldigt prisvärda att hålla igång.
Ja, i dag är det fortfarande så, men frågan är hur det blir i framtiden, med alla specialdelar...?

• Gilla
DennisCA
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Gjorde en "short" för att få lite input... Ni får gärna kolla/kommentera för att bygga engagement..
(eller kanske bara skratta lite åt min engelska.. 😂 jag håller rätt ofta utbildningar på jobbet för en 100 pers, och då brukar jag minutiöst förbereda allt jag säger, men här var det tydligen bra att freebasea.. )

[media]
Kolla över vevhusventilation , du verkar ha övertryck.

Dyra reservdelar har det klagats på i alla tider men det har alltid löst sig hittills när bilarna har åldrats. Några minns kanske vad katalysatorer kostade på 90-talet. Idag är de inte speciellt dyra. Med diverse specialdelar är nog riskerna större men kanske blir det som med andra delar att det läcker information om konstruktionerna från tillverkarna av originaldelarna och så sjunker priserna på både kopior och original. GMs diagnosdator Tech2 kostade ca 50kSEK när den kom. Jag betalade under 3kSEK för en väl fungerande kopia. Egentligen bär det emot att köpa sånt men det får ju vara någon måtta på överpriserna när produkter har tjänat in utvecklingskostnaden sedan många år.

Vad kommer ett LED-lyse till en dyr bil att kosta om 10 år? Mercedes som tar 510kSEK för ett batteri kanske hamnar på skroten av andra orsaker innan LED-lyset går sönder. Det finns några specialicerade företag som har lärt sig att byta celler i batteribilar för de som vågar sig på sånt.

N
C cpalm skrev:
Ja, i dag är det fortfarande så, men frågan är hur det blir i framtiden, med alla specialdelar...?
Ja och alla delar som ska kodas in mot varandra eller kalibreras med dyr utrustning.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.