MalZon MalZon skrev:
Det är just det som Osram och Philips lyckats med.
Hur?

B Bjober skrev:
Hur?
Är väl industri hemligheter. Men har själv ett H7kit i min ena bild och ljusbilden ser du som sagt på tidigare bild. Har en Ford Sierra med H4 och funderat att köpa till den men den är ännu inte godkänt.

C
MalZon MalZon skrev:
Är väl industri hemligheter.
Osram och Philips lampor är ju ett bevis för att det åtminstone går att få det tillräckligt bra för det skall uppfylla kraven. Exakt likadant lär dock det inte vara. Men jag gissar att det inte är någon unik uppfinning. (Olagliga) standard LED-lampor är ju ingalunda något nytt, och likväl som det finns dåliga exempel som inte ger rätt ljusbild har det säkerligen länge också funnits de som ger en godkänd ljusbild.

Det tekniska utförandet kan ju lätt studeras och "alla" verkar följa samma princip. En platt spade som sticker ut, med LED-chipen monterade på tillsammans med olika bländare/reflektorer.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Osram och Philips lampor är ju ett bevis för att det åtminstone går att få det tillräckligt bra för det skall uppfylla kraven. Exakt likadant lär dock det inte vara. Men jag gissar att det inte är någon unik uppfinning. (Olagliga) standard LED-lampor är ju ingalunda något nytt, och likväl som det finns dåliga exempel som inte ger rätt ljusbild har det säkerligen länge också funnits de som ger en godkänd ljusbild.

Det tekniska utförandet kan ju lätt studeras och "alla" verkar följa samma princip. En platt spade som sticker ut, med LED-chipen monterade på tillsammans med olika bländare/reflektorer.
Men endock ÄR de inte H4 lampor, och måste därför verifieras i varje armaturer.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Men endock ÄR de inte H4 lampor, och måste därför verifieras i varje armaturer.
Vilket som sagt beror på att ingen std tagits fram än. Det är inte omöjligt att lösa.

Ljus är ju förutsägbart. Studsar det mot en yta i viss vinkel så kommer det ut med samma vinkel.Man kan liksom inte "lägga en skruv" som på en boll och få utgången i en annan vinkel. Det betyder att om man vill få exakt samma ljusbild i en given reflektor så måste ljuset komma från exakt samma punkt som i original ljuskälla. Allt annat ger ströljus.
Som sagt, det är säkert inga problem att få bra, bättre eller godkänd ljusbild. Men inte SAMMA ljusbild som H4an.
Hur skulle det gå till?

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Ljus är ju förutsägbart. Studsar det mot en yta i viss vinkel så kommer det ut med samma vinkel.Man kan liksom inte "lägga en skruv" som på en boll och få utgången i en annan vinkel. Det betyder att om man vill få exakt samma ljusbild i en given reflektor så måste ljuset komma från exakt samma punkt som i original ljuskälla. Allt annat ger ströljus.
Som sagt, det är säkert inga problem att få bra, bättre eller godkänd ljusbild. Men inte SAMMA ljusbild som H4an.
Hur skulle det gå till?
Samma linje om vi ska vara petiga, det går att justera ströljus med lite olika filter som skulle gå att lägga på lampans glas

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Hur skulle det gå till?
Finns ju enkla sätt att koncentrera en utbredd ljuskälla ...
Om det verkligen behövs.

Eller så har man LED-strålkastare.😉

A AndersS skrev:
Eller så har man LED-strålkastare.😉
Nu gällde det ju inte dem.

K karlmb skrev:
Nu gällde det ju inte dem.
Allt om bilen heter tråden och jag har dem😎 Jag citerade ju ingen.😇 Bara att konstatera att det inte går att byta någon lampa.😉

A AndersS skrev:
Allt om bilen heter tråden och jag har dem😎 Jag citerade ju ingen.😇 Bara att konstatera att det inte går att byta någon lampa.😉
Orka

A AndersS skrev:
Precis , jätte kul att äga en Mercedes om det skulle hända . 22.000kr st för en lyckta fram…

• Gilla
Gooli och 1 till
  • Laddar…
Bromsljus på biltak med slitage och sprickor, redo för byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dags att byta bromsljus, det gamla gick att bryta isär med fingrarna.

• Gilla
Rickard.lj och 2 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
[bild]

Dags att byta bromsljus, det gamla gick att bryta isär med fingrarna.
Mercedes?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.