C
Rabbithole Rabbithole skrev:
Bara att göra ett tillägg med funktionskrav för avvikande tekniska lösningar. Det är inte svårt med någon måste driva frågan.
Jag tror den drivs aktivt - det har snackats om detta i decennier (känns det som). Men gissar att det även finns de som håller emot. Inget verkar hända iallafall.
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag tror den drivs aktivt - det har snackats om detta i decennier (känns det som). Men gissar att det även finns de som håller emot. Inget verkar hända iallafall.
Konstigt att det är så svårt att hitta dock.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men ännu mer skönt med en bil där det är totalt riskfritt att ens behöva göra det där jobbet. :D
De är sällan rymliga, terränggående, flak att lasta på och drar 3.500kg när man vill samtidigt som det ser bra ut och "billiga" att äga;)

Men så avskyr inte jag att mecka + är man en som inte vill "skita ner sig" / gillar hög hästryggsposition med tillhörande hög svansföring är jänkare inte fordonet för en, men däremot får man medhåll och tummen upp från näst intill alla hantverkar-grupper och en automatisk konversationsstartare om man så vill.

+ en gammal bil behöver underhåll, byter man var andra/tredje år finns ju sällan problem alls, så var inte snål som mig om ni vill leva ett problemfritt liv.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Kanske hade kamera?
Jag har kört ca 10 år med 3 kameror på husvagn och 3 skärmar i bilen och det har funkat bra. Även besiktat så.
Billiga grejer, inget märkvärdigt.
Praktiskt att se hela långsidan på vagnen även när man backar i vinkel.
Syntes iaf inga kameror bak på vagnen.
Och med tanke på filbytena verkade det som han inte såg nått bakåt.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Jag håller på att byta glödlampa för nummerskyltsbelysningen… Kontakterna var i sisådär skick. Tillverkade nya av metallband 🫢
Lite skruvande för att få loss. Bilens baklucka och nummerskylt utan lampa visas, omgiven av verktyg på marken. Nya glödlampkontakter tillverkas av metallband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen baklucka på en bil, visar nummerskyltens belysning och ledningar, omgiven av hus och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tre kablar med metallkontakter visas. Kablarna används för byte av glödlampa i nummerskyltsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller nya metallkontakter med röda och bruna kablar för glödlampa till nummerskyltsbelysning. Används för att ersätta gamla kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kontakter för nummerskyltsbelysning med metallband och kablar inuti ett fordon under reparation av glödlampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnad baklucka på en bil med en tom nummerskyltsbelysningsenhet, metallkontakter synliga innanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag fattar ändå inte. En H4 var ju också E-märkt. Det borde inte vara omöjligt ta fram en lampa som lyser "likadant" och E-märka den.
För att en LED ska lysa exakt likadant som en H4 så måste ledchipets lysande del vara utformat exakt som H4ans glödtråd. I princip omöjligt.
Chipet ska kylas vilket gör att man någonstans måste ha metall som omöjliggör runtomstrålande ljus som glödtråden klarar galant. Och så fort som den lysande delen hamnar längre bort än glödtråden så ändras ljusbilden.

Jag har vid flera tillfällen varit med och skiftat några H4 lampor ( original märkes) där någon ny lampa har givit felaktig ljusbild.
Någon gång kunde man ana att tråden var sned men inte alltid. Det behövs så lite fel för att sabba ljusbilden.
En LED kan absolut ge en bra ljusbild men inte samma ljusbild som H4 i en för H4 byggd reflektor.
 
pjgb pjgb skrev:
Jag håller på att byta glödlampa för nummerskyltsbelysningen… Kontakterna var i sisådär skick. Tillverkade nya av metallband 🫢
Lite skruvande för att få loss.[bild][bild]
[bild][bild]
[bild][bild]
Lödning är överlägset!
 
Funkar sådär i miljöer med mycket vibration, risk att det knäcks med tiden, då är pressade anslutningar mycket bättre. Men det håller nog. Klädde allt i Karlssons Klister innan montage.
 
pjgb pjgb skrev:
Funkar sådär i miljöer med mycket vibration, risk att det knäcks med tiden, då är pressade anslutningar mycket bättre. Men det håller nog. Klädde allt i Karlssons Klister innan montage.
Det håller i evighet om det görs på rätt ställe. På fel ställe håller inget.
 
Bromsar och bromsar på MG. Något vajsing borde det vara när ena bakbromsen ligger an och hela hjulet blir varmt. Plockade isär men allt såg bättre ut än väntat. Tills jag lyfte på gummiskyddet på bromscylindern och bromsvätska rann ut. Men inget satt fast så oklart varför inte hjulet snurrade fritt.

Gjorde rent, satt ihop och får vänta på paket med nya bromscylindrar från Autodoc och sedan göra om allt. De är tyvärr dåliga på att avisera när leveransen kommer.
Man måste ju köra när vädret tillåter. ;)
MG:s bakbroms isärmonterad med en rörnyckel vid sidan. Tidningar täcker marken under. Bromstrumman är borttagen och ligger framför hjulet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Japp, men det är intressant att se vilka bilar de är först med att godkänna/testa. Triump T4 från 1964 innan Mercedes 124 eller 190? Förhoppningsvis kommer snart de allra flesta att ha ett "certifikat", det säljs fortfarande bilar med halogen tyvärr.
Lamporna med intyg har funnits i ca 3år. Fylls på med tiden. Är båda nya och äldre bilar som är godkända, med bara de i listan med lyktorna med rätt nummer på.
 
H4 är en helt bra teknik för ändamålet, onödigt att försöka trycka in LED i dom, speciellt om det blir det där äckliga blåvita skenet. Ser ut som piss på en fin gammal bil.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
H4 är en helt bra teknik för ändamålet, onödigt att försöka trycka in LED i dom, speciellt om det blir det där äckliga blåvita skenet. Ser ut som piss på en fin gammal bil.
Nädå, ser bra ut numera.
 
B Bjober skrev:
För att en LED ska lysa exakt likadant som en H4 så måste ledchipets lysande del vara utformat exakt som H4ans glödtråd. I princip omöjligt.
Chipet ska kylas vilket gör att man någonstans måste ha metall som omöjliggör runtomstrålande ljus som glödtråden klarar galant. Och så fort som den lysande delen hamnar längre bort än glödtråden så ändras ljusbilden.

Jag har vid flera tillfällen varit med och skiftat några H4 lampor ( original märkes) där någon ny lampa har givit felaktig ljusbild.
Någon gång kunde man ana att tråden var sned men inte alltid. Det behövs så lite fel för att sabba ljusbilden.
En LED kan absolut ge en bra ljusbild men inte samma ljusbild som H4 i en för H4 byggd reflektor.
Jo, det ger starkare ljus, men sämre bredd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bjober skrev:
För att en LED ska lysa exakt likadant som en H4 så måste ledchipets lysande del vara utformat exakt som H4ans glödtråd. I princip omöjligt.
Chipet ska kylas vilket gör att man någonstans måste ha metall som omöjliggör runtomstrålande ljus som glödtråden klarar galant. Och så fort som den lysande delen hamnar längre bort än glödtråden så ändras ljusbilden.

Jag har vid flera tillfällen varit med och skiftat några H4 lampor ( original märkes) där någon ny lampa har givit felaktig ljusbild.
Någon gång kunde man ana att tråden var sned men inte alltid. Det behövs så lite fel för att sabba ljusbilden.
En LED kan absolut ge en bra ljusbild men inte samma ljusbild som H4 i en för H4 byggd reflektor.
Det är just det som Osram och Philips lyckats med.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.