Rabbithole Rabbithole skrev:
Den där färgmatchningen va inte snyggt gjord, saknar lackeraren yrkesstolthet?
Oklart, då var det ändå samma lackerare som inte ville lacka på plats för att det inte skulle bli bra.

Verkstan ringde nyss, det blir att komma in igen, de hade missat internt så den nya lyktan ligger på hyllan hos dem.
Och i samma veva så kommer de titta extra på lacken, de hade snackat med lackeraren som tydligen bara hade haft en färgnyans att välja på.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
På ren svenska är det ju träligt att man inte kan göra rätt första gången?!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det hade ju varit fint, de bad verkligen om ursäkt, och jag brukar säga att alla kan göra fel, det är vad som händer om man gör fel som verkligen visar vad man går för.

• Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Verkstan ringde nyss, det blir att komma in igen, de hade missat internt så den nya lyktan ligger på hyllan hos dem.
Och i samma veva så kommer de titta extra på lacken, de hade snackat med lackeraren som tydligen bara hade haft en färgnyans att välja på.
Kan vara att de nu markerat den klar och kan fakturera försäkrignsbolaget. Att de får ta in den igen och byta lykta mm påverkar inte fakturadatum.

MultiMan
G Gooli skrev:
Fett på glidytorna blir snabbt en deg av fett och sand. Jag har slutat med det och kör metall mot metall numera.
Edit / Men å andra sidan ska det bara röra sig nån tiondels millimeter, så det kanske gör mer nytta än skada, vem vet.
Smörjer alltid med bromsoksfett som tål hög temperatur, aldrig haft problem, tvärtom har en del bilar haft fungerande bromsar även efter att ha stått utomhus oanvända i 4 år.

MultiMan
Hämtade bilen från verkstan efter omlackering av delar av stötfångaren bak.

Man ser tydligt färgskillnad där de lackat, gick in och klagade, de skulle återkomma idag.

De skulle även byta baklyse, men det har de inte gjort.
Snygg färg annars!

MultiMan MultiMan skrev:
Snygg färg annars!
På bilen från början eller lagningen?

Jag gillar den, var ett plus när vi köpte bilen, har sett många vita/blå/svarta ID4, men nog bara 2-3 andra gula.

MultiMan
Från början såklart! Omlackeringen är ju misslyckad.

Är det helt uteslutet att det är omlackeringen som är fel, kan det inte vara så att det är resten av bilen som är en aning oxiderad o sliten? Att kulörerna matchar bättre efter en polering?

På bilen från början eller lagningen?
Båda nyanserna är snygga men det förutsätter att det är samma nyans över hela bilen och inte som du har fått det här med olika.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Gult är är en svår färg att få rätt.
Täcker väldigt dåligt och är väldigt beroende av vilken kulör det är på grund färgen.

Men
Att det i brytsystem säger att det bara finns ett recept betyder ju inte att det blir samma kulör.
Beror ju på vilken färgleverantör och batch som det var från början.

Duktiga billackerare kan läsa befintlig bil och blanda på "frihand"

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Från början såklart! Omlackeringen är ju misslyckad.
Färgen på omlackeringen hade ju funkat med, om man lackat hela bilen 🙄

Hoppas verkligen de får rätt på det, kan väl förstå att det inte blir perfekt och att man i vissa vinklar kan se att den inte stämmer. Men nu är det snarare tvärt om, i vissa vinklar ser man inte skillnad men oftast ser man det.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Omogen Omogen skrev:
Är det helt uteslutet att det är omlackeringen som är fel, kan det inte vara så att det är resten av bilen som är en aning oxiderad o sliten? Att kulörerna matchar bättre efter en polering?
Bilen är fem år gammal, men har varit "wrappad" uppskattningsvis tre av de åren.
Jag har inget emot att "vänta och se", men då vill jag veta att om det inte sker så får man lacka om.

På tal om nyansskillnader. Jag tänkte häromdagen att det var jättejättejättelänge sedan jag såg en harlekin. Har någon av er sett en?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.