1 204 342 läst ·
17 142 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Kanske hade kamera?Isakare skrev:
På E4an ut från Stockholm byter en bil fil flera gånger.
Varje gång tänker jag som ligger en bit bakom "nu smäller det" men alerta medtrafikanter räddar situationerna.
Varför ?? Jo, inte ens en BMW 5 serien är bred nog över backspegelarna för att se bakom en 2,50 bred husvagn, bilen bytte fil utan att ha en aning om hur det såg ut bakom.
Bilen var låg, blank med påkostade fäljar, men pengarna räckte tydligen inte till ett par extra backspeglar.
Jag har kört ca 10 år med 3 kameror på husvagn och 3 skärmar i bilen och det har funkat bra. Även besiktat så.
Billiga grejer, inget märkvärdigt.
Praktiskt att se hela långsidan på vagnen även när man backar i vinkel.
Reflektorn är utformad för en viss position och storlek av ljuskällan, ex e. H4. I princip omöjligt att helt kopiera detta med LED, så då får tillverkaren utforma en ljuskälla skräddarsydd för varje modell.K karlmb skrev:
Motonet är bra. Iaf här i Finland. Dom har mycket hemma och skickar gärna mellan butikerna om det finns i lager i någon annan butik. Dom var billiga på nästan allt men jag tycker dom höjt sin prisnivå sista åren. Men det varierar. Dom har oftast flera olika kvalitéer. Du kan tex köpa en spindelled som är billigast möjliga eller en från en känd kvalitetstillverkare.K karlmb skrev:Tycker BT har tacklat av en del. De har inte längre vad som måste vara världens vanligaste bromscylindrar bak, från Bubbla, via Golf och en massa Audimodeller fram till iaf 2000. Så man får köpa för 360 kr st i någon butik eller vänta några dagar och få dem för 90 kr + frakt från nån näthandlare.
Är Motonet o Thansen bättre?
Nackdel är att dom inte är konstanta med var dom köper delar. Det är alltid en överraskning vem som är tillverkare. Vet inte om dom ännu är det men dom har tidigare varit svartlistade av finska motsvarigheten till ARN för att dom vägrat ge annat än presentkort tillbaka om man returnerat något. Fast jag tror det har ändrat.
Det är exakt samma ljuskällor/artikelnummer. Osram har t.ex. två olika H4-produkter:H hapazard skrev:
Det som skiljer mellan olika bilmodeller är typgodkännandenumret, alltså ren formalia. T.ex.:
https://look.ams-osram.com/m/279bdebe1f871386/original/LED-Night-Breaker-H7-Vehicle-List-EN.pdf
Nej, det är möjligt att samma LED-ljuskälla passar i flera modeller, men då det inte är en H4 måste det visas att det fungerar i praktiken. Detta är inte formalia, utan praktisk verifiering.C cpalm skrev:
Jo, det är så klart att det praktiskt skall verifieras/typbesiktigas för varje modell.H hapazard skrev:
Vad jag menar är att produkterna uppenbarligen inte har behövt anpassas specifikt för respektive bilmodell, då det är exakt samma produkter för alla hundratals bilmodeller de typat för.
Jag fattar ändå inte. En H4 var ju också E-märkt. Det borde inte vara omöjligt ta fram en lampa som lyser "likadant" och E-märka den.C cpalm skrev:Ja bland annat. ECE-specifikationen som bilarna är typade mot från fabrik är väldigt specifik med vad en H4-lampa är för något. Går inte att göra en LED-lampa som uppfyller den.
Har talats väldigt länge om att uppdatera specifikationen för att göra det möjligt att tillverka LED-lampor som uppfyller den, men det verkar aldrig hända. Vet inte ens om det finns en motsvarande standard för LED-lampor i nya bilar, eller om man är låst till modellspecifika eftermarknadsdelar även där(?)
Precis, och allt verkar handla om att ngn ska skriva en kråka efter nåt enkelt prov. Varför krävdes inte det med vanliga H4? Jag fattar att en glödtråd inte är precis likadan som ett mer platt chip, men man borde ju rimligen efter 100 prov konstatera att det fungerar tillräckligt lika.C cpalm skrev:
Eller finns det bilar/reflektorer de testat som inte gav rätt ljusbild?
Grejen är att det inte duger att den lyser likadant. Det skall specifikt vara en glödlampa, glödtråden skall ha en viss utformning, lampan skall ha en viss elektrisk effekt, osv. Dvs. kraven är tekniska - inte funktionella.K karlmb skrev:
Här är kraven som gäller:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:42014X0718(02)&qid=1752048508490
Redigerat:
I nyare bilar är ju inte ljuskällorna utbytbara vad jag vet så där håller problemet på att försvinna.C cpalm skrev:Ja bland annat. ECE-specifikationen som bilarna är typade mot från fabrik är väldigt specifik med vad en H4-lampa är för något. Går inte att göra en LED-lampa som uppfyller den.
Har talats väldigt länge om att uppdatera specifikationen för att göra det möjligt att tillverka LED-lampor som uppfyller den, men det verkar aldrig hända. Vet inte ens om det finns en motsvarande standard för LED-lampor i nya bilar, eller om man är låst till modellspecifika eftermarknadsdelar även där(?)
Ja, eller så har det befästs, beroende på hur man ser det. Dvs. universalljuskällor existerar inte längre.K karlmb skrev:
Förvisso är ju behovet betydligt mindre när livslängden är så pass mycket högre. Men inte kul för framtidens bilsamlare.
Det är ju rätt skrämmande att EU å ena sidan pratar om de olika vinsterna med att ersätta gamla halogenlampor med LED, men samtidigt inte förmår ta fram en uppdaterad std för LED-versionerna. Jag anar korruption.C cpalm skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 288 inlägg
Bara tröghet, sen är det idiotiskt med tekniska regler. Det bör alltid vara funktionskrav.
Mer led åt folket, det sänker trots allt bränsleförbrukningen, om än marginellt
Mer led åt folket, det sänker trots allt bränsleförbrukningen, om än marginellt
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 288 inlägg