1 204 333 läst ·
17 142 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
I Göteborg väntar vi på alla de nya konkurrenterna, när kommer de hit???RoTe skrev:
Så kan det absolut vara. Tror t.ex. Gävle har det bästa utbudet av biltilbehör med Biltema Jula Thansen och Motonet. Uppsala har bara hälften av dom trots en mycket större stad...
I min ungdom åkte vi från Uppsala till Västerås för att uppleva Pizzahut, länge och väl, sen hände livet osv, sen en stund senare kom skiten till Uppsala... Vi är sist på allt.
Motonet håller på att bygga ett varuhus i Valbo. Det dröjer ett tag till innan det är klart.RoTe skrev:
Så kan det absolut vara. Tror t.ex. Gävle har det bästa utbudet av biltilbehör med Biltema Jula Thansen och Motonet. Uppsala har bara hälften av dom trots en mycket större stad...
I min ungdom åkte vi från Uppsala till Västerås för att uppleva Pizzahut, länge och väl, sen hände livet osv, sen en stund senare kom skiten till Uppsala... Vi är sist på allt.
Tycker BT har tacklat av en del. De har inte längre vad som måste vara världens vanligaste bromscylindrar bak, från Bubbla, via Golf och en massa Audimodeller fram till iaf 2000. Så man får köpa för 360 kr st i någon butik eller vänta några dagar och få dem för 90 kr + frakt från nån näthandlare.C cpalm skrev:En av de mer välbesökta lokala bildelshandlarna här gick i konkurs härom året. Kan i och för sig inte tänka mig att det var pga bristande kundunderlag då det alltid var fullt med folk där inne. Men till syvende och sist är de ju bara en mellanhand som sitter och beställer eftermarknadsdelar från autodoc eller motsvarande för proffsmarknaden. För mig som kan använda en dator tillför de inget mervärde. För andra är det uppenbarligen annorlunda, så klart.
Visst hade de ett litet sortiment på hyllan, men det är ju rena flaxet om det man är ute efter finns där. Möjligen hade de torkarblad hemma till de allra vanligaste bilmodellerna.
Poängen är att det finns så j-vla mycket bilmodeller och olika delar att det krävs Biltema-nivå på butikerna för att man ens skall kunna nå någon sorts anständighetsnivå med vad som finns på hyllan. Synd att biltema fokuserar på budget och har fyllt halva butiken med cyklar, skottkärror, strykjärn, trädgårdsslangar och skit. Ibland blir man lite avundsjuk på amerikarnas bildelsbutiker. Får se hur det blir med Motonet nu, om det är bättre?
Är Motonet o Thansen bättre?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Känns verkligen som Mekonomen, Meca och Ad lämnar dörren öppen för all konkurrens. Dom har så höga priser att jag inte ens överväger att åka dit.K karlmb skrev:Tycker BT har tacklat av en del. De har inte längre vad som måste vara världens vanligaste bromscylindrar bak, från Bubbla, via Golf och en massa Audimodeller fram till iaf 2000. Så man får köpa för 360 kr st i någon butik eller vänta några dagar och få dem för 90 kr + frakt från nån näthandlare.
Är Motonet o Thansen bättre?
Biltema är väl ändå okej, såg att Thansen öppnat i Kungsbacka så får kila dit nån dag, kanske kommer någon i Göteborg snart?
Det enda jag kommer på är att skruva ner kardanen så att man får lagret löst och kan känna på det. Men det är mycket möjligt det finns något annat sätt.Huddingebo skrev:
Jag tycker det borde vibrera men har lärt mig att man aldrig kan vara helt säker.
Nu är jag ingen expert på det här. Men min felsökningsordning skulle vara att kolla att kardanen med lager och allt är i skick sedan skulle jag kolla hjullagren bak.
Är det inte så att du har slutväxel där bak med drivaxlar ut till hjulen? Det skulle i så falla vara nästa punkt att kolla drivknutarna.
Men det är ju bara gissningar från min sida.
Långsökta fel är väl att kardan eller drivaxel skulle tappat någon balansering.
Osram och Philips har godkända LEDkonverteringar. Intyg och dekaler ska medföras vid färd på väg och vid besiktning.Huddingebo skrev:
Japp, men det är intressant att se vilka bilar de är först med att godkänna/testa. Triump T4 från 1964 innan Mercedes 124 eller 190? Förhoppningsvis kommer snart de allra flesta att ha ett "certifikat", det säljs fortfarande bilar med halogen tyvärr.MalZon skrev:
Hoppas inte för mycket. De har ju funnits ett tag, och sist jag kollade fanns inga äldre bilar på listan. Som ändå är astronomiskt lång då typning behövs för varenda modellkod.K karlmb skrev:
Det finns många 60- o 70-talare på listan, men inte alla.C cpalm skrev:
Det är ändå mystiskt, sedan jag var liten på 70-talet så har det räckt att säga att man behöver en H4, sen har alla numera även i Kina, kunnat göra o sälja en sån lampa.
Numera krävs nåt mer.. För att det inte är halogen? Eller varför?
Ja bland annat. ECE-specifikationen som bilarna är typade mot från fabrik är väldigt specifik med vad en H4-lampa är för något. Går inte att göra en LED-lampa som uppfyller den.K karlmb skrev:
Har talats väldigt länge om att uppdatera specifikationen för att göra det möjligt att tillverka LED-lampor som uppfyller den, men det verkar aldrig hända. Vet inte ens om det finns en motsvarande standard för LED-lampor i nya bilar, eller om man är låst till modellspecifika eftermarknadsdelar även där(?)