1 204 348 läst ·
17 142 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Alla har jag hört talas om, men inte Franklin.Dan_Johansson skrev:
Bevisligen har ju iaf nått exemplar funnits i Sverige, luftkyld aeroplansmotor lät ju spännande.
Kul oxå att se de gamla generalagenterna, alla fanns fortfarande när en annan började åka bil 50 år senare
Philipsson sålde bla Mercedes.
Gjestvangs Peugeot.
Motorami Opel.
Förenade bil BMW.
Nu är det nya aktörer på marknaden.
Påminner mig av min mormor född 28, och uppvuxen som ensamarbarn i hyfsat välbeställd familj, pratade om bilar under hennes uppväxt innan krigetDan_Johansson skrev:
På E4an ut från Stockholm byter en bil fil flera gånger.
Varje gång tänker jag som ligger en bit bakom "nu smäller det" men alerta medtrafikanter räddar situationerna.
Varför ?? Jo, inte ens en BMW 5 serien är bred nog över backspegelarna för att se bakom en 2,50 bred husvagn, bilen bytte fil utan att ha en aning om hur det såg ut bakom.
Bilen var låg, blank med påkostade fäljar, men pengarna räckte tydligen inte till ett par extra backspeglar.
Varje gång tänker jag som ligger en bit bakom "nu smäller det" men alerta medtrafikanter räddar situationerna.
Varför ?? Jo, inte ens en BMW 5 serien är bred nog över backspegelarna för att se bakom en 2,50 bred husvagn, bilen bytte fil utan att ha en aning om hur det såg ut bakom.
Bilen var låg, blank med påkostade fäljar, men pengarna räckte tydligen inte till ett par extra backspeglar.
Någon som har tips här om ett halvsvagt oljud från min bil. Svagt morrande typ, svårt att förklara.
Hörs i ca 95 och 120km/h, typ inte alls i 110km/h.
Låter lite halvt som hjullager men ändrar inte ljud/karraktär om man svänger åt något håll.
Spelar ingen roll om man har friläge i eller gasar på eller motorbromsar.
Båda hjullager är nya fram, ingen skillnad. Bromsar är nya både skivor och klossar.
Hittar ingenting som är löst någonstans och bärarmar känns redigt stumma runt om.
Bilen är en E220CDI 2014, 21000mil.
Har man ägt bilen ett par år så hör man det. Medpassagerare har svårare att höra det.
Hjulinställning gjord för ett drygt år sedan och har inte varit emot något.
Ljudet kom för drygt ett halvår sedan.
Vad kan det vara? Tips?
1år gamla Goodyear efficientgrip2 i orginaldimensionen 16".
Låter lite halvt som hjullager men ändrar inte ljud/karraktär om man svänger åt något håll.
Båda hjullager är nya fram, ingen skillnad. Bromsar är nya både skivor och klossar.
Hittar ingenting som är löst någonstans och bärarmar känns redigt stumma runt om.
Har man ägt bilen ett par år så hör man det. Medpassagerare har svårare att höra det.
Vad kan det vara? Tips?
Som Elling sa: det är teftingen!
Kardan ??Huddingebo skrev:
Någon som har tips här om ett halvsvagt oljud från min bil. Svagt morrande typ, svårt att förklara.
Vad kan det vara? Tips?
Ganska vanligt fel på MB när de gått en bit.
Jobbade för 11 år sen på en firma med många Vito ( som under skalet är lika en E klass)
Det byttes många kardaner, missljud och/eller vibrationer.
Om jag inte mins fel gick det inte att byta lösa knutkors, utan bara en hel dyr kardan.
Den är väl bakhjulsdriven? Hur är det med stödlagren i kardanaxeln? Där sitter väl troligen någon hardyskiva också eller har dom hittat på något annat?Huddingebo skrev:
Vad kan det vara? Tips?
Jag vet inte hur det är på nyare MB men på dom äldre så fanns knutkorsen att köpa som del från tredjepartstillverkare men MB sa att dom inte gick o byta utan man måste köpa hela kardan.Isakare skrev:
21000mil är ju inte jättemycket och bilen har troligen körts lugnt. Köpte den av första ägaren, en barnfamilj.Isakare skrev:
Har kännt på kardanen, den bakre delen man kommer åt. Plastschok framtill. Den känns stum. Men visst kan det vara troligt ändå kanske....
Men inga vibrationer alls!
MBs taxivarianter ska ju ha rätt robusta drivlinor och allt ser väldigt väldimensiinerat ut. Grova leder osv.
Vito har helt annan bottenplatta och andra hjulupphängningar. Men samma grundmotor, de som har OM651. Doch annan "mappning" och kringutrustning...
Vito körs ju inte sällan på ett annat sätt också...
Motorn går tyst och fint.
Hur felsöker man stödlager?N Niq skrev:
Hardyskiva kan jag ju kika på. Får lossa all plast bara...
Men borde det inte vibrera då? Och ändra karaktär om man gasar eller lägger i friläge?
Ja tex V70 AWD tvingas man ju byta hela kardanen på...N Niq skrev:
Men tyckte iaf att det såg ut som att knutkors gick att byta separat sist jag bytte olja...
Får kolla upp det.