C cpalm skrev:
Det måste man inte 😉
Fast det blir en mer intressant diskussion om man berättar vad det är man inte håller med om.
Det var nog slutklämmen att saker blir bättre / allmän optimism.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Fundering 🤔
Bytte bärarmar på en VW buss för bakre bussningarna var slut, dunkade när man gasade/ bromsade.
Det är en så kallad öppen bussning, där det är gummi uppåt och nedåt och öppet åt sidorna.
Men, belastningen på denna bussning är höger/vänster åt sidorna när man gasar eller bromsar.
Man undrar varför bussningen inte är vriden 90 grader.
Närbild av en öppen bärarmbussning från en VW-buss, monterad på en träbit, med metallyta i centrum och slitna delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska sätta ett 12v uttag i skuffen på V60, det finns fördraget och avslutas med den här kontakten.

Hand som håller en spänningsprovare kopplad till 12v-kontakt i bilens bagageutrymme.
Skapa konto

Var hittar jag motsvarande kontakt för att gå vidare?

Ev. Kan det där passa direkt på ett uttag.

• Gilla
Siimon och 1 till
  • Laddar…
C
DennisCA DennisCA skrev:
Det var nog slutklämmen att saker blir bättre / allmän optimism.
Jo, det är väl jag också benägen att hålla med om. Man får väl betänka att han dels har ett USA-perspektiv och dels inte jobbar med nyare bilar.

Det jag själv tycker är intressant är att bilarna från den senaste "gyllene eran" nu precis börjar bli veteranbilar. Helt klart är att många '95-or är rätt fina bilar för sin ålder.

Kuslake Kuslake skrev:
Ev. Kan det där passa direkt på ett uttag.
Ja gäller ju bara att hitta rätt uttag 🙂
Annars får jag väl sätta vanliga flatstift.
Kontakten till kylen hoppar ur dom vanliga 12v uttagen i bilen, vet inte riktigt varför...

RoTe
nino nino skrev:
Ska sätta ett 12v uttag i skuffen på V60, det finns fördraget och avslutas med den här kontakten.

[bild]

Var hittar jag motsvarande kontakt för att gå vidare?
På Volvo, eller är dom sinnesjävlasjukt dyra numera? Monterade ett på min V70 för säg 350kr eller nåt.

Rensade lite i lådorna och hittade en Veckojournalen från 1930, och ett "motornummer" också;
Framsidan av Veckojournalen daterad 15 juni 1930, visar tre vandringspokaler i metall.
Skapa konto

Bland annat en hel del rolig reklam för märken som gått ur tiden för länge sen...
Reklam för Hupmobile-bil från 1930-talet med text "Vägarnas suveräne behärskare" och illustration av bilfront och logotyp.
Skapa konto

Reklamaffisch för en Willys Six Roadster från 1930-talet, med text som beskriver bilens egenskaper och en bild på bilen.
Skapa konto

Reklamaffisch för Cord bil från 1930-talet, med text "Framhjulsdriven" och "Philipsons Automobil A.B. Stockholm". Konst med stadssilhuett och bil.
Skapa konto

Reklam för Franklin bilar med illustration av bil, två personer, träd och flygplan på himlen; text om ny sensation vid ratten.
Skapa konto

En gammal reklamannons från 1930-talet för bilen Oakland 8, med en illustration av bilen och text som beskriver dess specifikationer.
Skapa konto

Och ett och annat som finns kvar;
Reklamblad från Ford Motor Company A/B, Stockholm, 1930-tal, med bilder på en Fordbil och staty, samt text om bilens fördelar och priser.
Skapa konto

• Gilla
MultiMan och 12 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
På Volvo, eller är dom sinnesjävlasjukt dyra numera? Monterade ett på min V70 för säg 350kr eller nåt.
Vet inte,.läste nån tråd och där hade priset gått från 195 till 495 eller nåt sånt, glömde kolla när det var skrivet

RoTe
nino nino skrev:
Vet inte,.läste nån tråd och där hade priset gått från 195 till 495 eller nåt sånt, glömde kolla när det var skrivet
Bara maila eller ringa Volvo och fråga ju... Jag mailar alltid min lokala bmw handlare innan jag köper nåt online.

• Gilla
nino
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Bara maila eller ringa Volvo och fråga ju... Jag mailar alltid min lokala bmw handlare innan jag köper nåt online.
Ja iof, nu är det ju en 14år gammal bil så kanske får det bli kabelskor och ett vanligt uttag.

Höghus Höghus skrev:
Min Volvo D3 2011 luktar äckelpäckel när jag slår på luftkonditioneringen.
Jag kom på att jag vid något tillfälle köpte en burk ac-rengöring.
Någon som har erfarenhet av sådant?
Något annat man ska kolla på?
Min D5 från 2008 luktar konstigt nog inte.

/Höghus

[bild]
Det blev väldigt bra, all odör försvann.
Ganska mycket jobb för att komma åt att ta ut kupéfiltret, men det var det värt.
Gamla filtret var så smutsigt så jag undrar om det verkligen bytts på servicen...

/Höghus

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
C
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Bland annat en hel del rolig reklam för märken som gått ur tiden för länge sen...
Notera hur alla bilhandlare också var lokaliserade i Stockholms innerstad...
Idag får man väl i princip ta ett laddstopp på vägen om man skall åka och titta/provköra en ny bil.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
RoTe
nino nino skrev:
Ja iof, nu är det ju en 14år gammal bil så kanske får det bli kabelskor och ett vanligt uttag.
Min BMW är 18 år och den var nyligen hos BMW så?

RoTe RoTe skrev:
Min BMW är 18 år och den var nyligen hos BMW så?
Tänkte mer att det kanske är onödiga pengar att köpa ett original uttag för 500 och istället sätta ett för 50:-

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.