Patrik440
Hemskt vad dagensbilar blivit veka... 🙄

GrÄ bil i garage utan dÀck, uppallad pÄ trÀblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Patrik440 Patrik440 skrev:
Hemskt vad dagensbilar blivit veka... 🙄

[bild]
Det Àr ju ganska mÄnga bilar genom tiderna dÀr dörrarna kÀrvat om man lyft upp de i ett domkraftsfÀste.
En Volvo 240 kan man hissa hela domkraften fram utan att bakdÀcket lyfter frÄn marken, men den flexar ju tillbaka nÀr man slÀpper ner den.
De BMW jag haft behöver man bara hissa fram sÄ Äker baken med upp samtidigt, men de har varit lite Àldre Àn den pÄ bilden.
Men provar man att dra i dörrarna som bilen stÄr pÄ bilden, kanske det krÀvar.

• Wow
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Förutom vekt(?) chassi, gÀller nog de flesta om man lyfter/pallar upp fel, sÄ har BMWn ovan ett Li-Ion batteri med risk för sjÀlvantÀndning. VÀldigt dyra prototyper det dÀr. Undrar hur mÄnga av dagens Europeiska billtillverkare som finns kvar om 5 Är. EUs politiker verkar ha bestÀmt sig för att döda bilindustrin i Europa. Det ser mörkt ut för Europa. Hela ekonomin sÀnks om bilindustrin gÄr under.

Risk type Fire
Risk description Defects in the winding of cell-internal foils in the high-voltage batteries can lead to the occurrence of increased self-discharge. This can cause high voltage cell modules to overheat, increasing the risk of fire.

Citat ovan frÄn https://ec.europa.eu/safety-gate-alerts/screen/webReport/alertDetail/10006881

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/HSO638

46 liter bensintank och 12 kWh batteri. Det blir tÀtt mellan tankstoppen pÄ autobahn med en 3 liter sexa.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Inkontinenta Tyskar.

Bytte till en Japan, bla för jag hatar bilar som lÀcker olja utan att vara riktigt gamla och gÄtt lÄngt, alla mina BMW har lÀckt mer eller mindre, 130in som gÄtt 14" mil fuktade hÀr o dÀr, 325an som gÄtt 27" droppade överallt trots att tidigare Àgare bytt bÄde ventilkÄpa/packningen och det beryktade oljefilterhuset. I 330in 21" mil satt man stÀndigt i en dimma av brÀnd olja frÄn olja som rann ner pÄ grenröret.

Just nu kryper jag under en Transporter -21 16.100 mil och byter bÀrarmar, bussningarna Àr slut. Fick ta bort underplÄten för att komma Ät, och nog tusan hÀnger det olja under motorn och vÀxellÄdan, mest verkar det lÀcka om diffen.
Vad fan, bilen Àr 4 Är !!!

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Det Ă€r kanske sĂ„ man löser rostskyddet nu för tiden. Fast det hjĂ€lper nog inte en VAG-bil
 😂

pjgb pjgb skrev:
Det Ă€r kanske sĂ„ man löser rostskyddet nu för tiden. Fast det hjĂ€lper nog inte en VAG-bil
 😂
Jag upplever att rostskyddet/ lacken Àr olika pÄ de olika mÀrkena innom VAG, Octavia och Fabia verkar vÀsentligt bÀttre Àn Passat och nÄgot bÀttre Àn Golf, Fabia frÄn -18 börjar börjar nu visa vissa Älderstecken efter 16000mil, men det Àr inte nÄn rost och den Àr inte oljeinkontinent.

T TommyC skrev:
Förutom vekt(?) chassi, gÀller nog de flesta om man lyfter/pallar upp fel, sÄ har BMWn ovan ett Li-Ion batteri med risk för sjÀlvantÀndning. VÀldigt dyra prototyper det dÀr. Undrar hur mÄnga av dagens Europeiska billtillverkare som finns kvar om 5 Är. EUs politiker verkar ha bestÀmt sig för att döda bilindustrin i Europa. Det ser mörkt ut för Europa. Hela ekonomin sÀnks om bilindustrin gÄr under.
Bilindustrin bestÀmde sig för att döda sig sjÀlv genom egna beslut, bÄde i europa och USA och inte mÄr de helt bra i Japan heller. Girigheten biter de i röven. Jag kommer inte fÀlla en enda tÄr.

C
DennisCA DennisCA skrev:
Bilindustrin bestÀmde sig för att döda sig sjÀlv genom egna beslut, bÄde i europa och USA och inte mÄr de helt bra i Japan heller. Girigheten biter de i röven. Jag kommer inte fÀlla en enda tÄr.
Watch Wes Work postade en utlÀggning om hans syn pÄ bilindustrins olika tidsÄldrar och var vi befinner oss nu, som jag tyckte var intressant:

• Gilla
  • Älska
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Skulle behöva ett 12v uttag bak i bilen, borde vÀl gÄ att ta frÄn slÀpvagnskontaktens koppling, har en 13polig

C cpalm skrev:
Watch Wes Work postade en utlÀggning om hans syn pÄ bilindustrins olika tidsÄldrar och var vi befinner oss nu, som jag tyckte var intressant:
[media]
Ja det dÀr hÄller jag inte med om

Trodde jag skulle tĂ€ta om en skarv mellan Headers(grenrör) och avgasrör dĂ„ jag har lĂ€ckageljud, vart lite mer jobb Ă€n det. Tur sĂ„ tog en vĂ€n ena sidan sĂ„ mecktiden hölls sig till 3.5h 😅

Vi kan börja frÄn början 2018-2019. RAMs grenrör slÄr sig sÄpass att pinnskruvarn i Àndarna gÄr av, sÄ ist. för att fixa det flera ggr. bytte jag till headers (svetsade rör ist. för gjutjÀrn).

Amerikansk passform sÄ fick anvÀnda Avgaspasta för att fÄ konan mot avgassystemet tÀtt, dÀrav trodde jag att det var det som lossnat nu och skapade avgaslÀckaget.

Men nÀr vi börja riva och ser rören sÄ ser vi sprickor... sÄ tur i oturen var jag redo med nyplanade grenrör, packningar och skruvar. SÄ det var ju bara att byta tillbaka till grenrören för att fÄ det tyst...

Högra sidan
Sprucket avgasrör med rost synligt, hÄllen av en hand. Bakgrund av svarta och metalliska objekt.
Skapa konto

VĂ€nstra sidan
Sprucket och svetsat grenrör med rost och skador, del av bilens avgassystem som orsakar lÀckage och krÀver reparation.
Skapa konto

TvÄ anvÀnda, rostiga grenrör av metall ligger pÄ en arbetsbÀnk, med lite smuts och tecken pÄ slitage.
Skapa konto

TvÄ grenrör av metall, med svetsade rör och fyrkantiga öppningar, ligger pÄ ett arbetsbord för bilreparation.
Skapa konto

Rent frÄn avgasrör
Bilens underrede med synliga komponenter som hjulupphÀngning och avgassystem i ett garage, belysning frÄn höger visar detaljer.
Skapa konto

Nyplanade grenrör
Nyplanade grenrör placerade pÄ ett bord, redo för installation i ett fordon.
Skapa konto

Grenrören tillbaka dÀr de hör hemma
Bilens undersida med headers och avgassystem, synligt damm och smuts pÄ komponenterna, indikerar nyligen utfört arbete pÄ rören.
Skapa konto

Nu gĂ„r han sĂ„ tyst och fint igen đŸ„°

• Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Trodde jag skulle tĂ€ta om en skarv mellan Headers(grenrör) och avgasrör dĂ„ jag har lĂ€ckageljud, vart lite mer jobb Ă€n det. Tur sĂ„ tog en vĂ€n ena sidan sĂ„ mecktiden hölls sig till 3.5h 😅

Vi kan börja frÄn början 2018-2019. RAMs grenrör slÄr sig sÄpass att pinnskruvarn i Àndarna gÄr av, sÄ ist. för att fixa det flera ggr. bytte jag till headers (svetsade rör ist. för gjutjÀrn).

Amerikansk passform sÄ fick anvÀnda Avgaspasta för att fÄ konan mot avgassystemet tÀtt, dÀrav trodde jag att det var det som lossnat nu och skapade avgaslÀckaget.

Men nÀr vi börja riva och ser rören sÄ ser vi sprickor... sÄ tur i oturen var jag redo med nyplanade grenrör, packningar och skruvar. SÄ det var ju bara att byta tillbaka till grenrören för att fÄ det tyst...

Högra sidan
[bild]

VĂ€nstra sidan
[bild]

[bild]
[bild]

Rent frÄn avgasrör
[bild]

Nyplanade grenrör
[bild]

Grenrören tillbaka dÀr de hör hemma
[bild]

Nu gĂ„r han sĂ„ tyst och fint igen đŸ„°
Skönt med bil utan kaross ivÀgen för det jobbet.

Isakare Isakare skrev:
Skönt med bil utan kaross ivÀgen för det jobbet.
Ja, innerskÀrmarna och skÀrmbreddarna behövde tas bort, sen fin Ätkomst!

C
DennisCA DennisCA skrev:
Ja det dÀr hÄller jag inte med om
Det mĂ„ste man inte 😉
Fast det blir en mer intressant diskussion om man berÀttar vad det Àr man inte hÄller med om.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
galento
Tokslut Tokslut skrev:
Ja, innerskÀrmarna och skÀrmbreddarna behövde tas bort, sen fin Ätkomst!
Bra med ram bilar 😀 Kolla sĂ€tena i denna Cadillac,en . Var med i en auktion tidigare
dÀr högsta bud var 43k men uppnÄdde nog inte reservationspris. Men man fÄr hoppas
att budarna googlat pÄ HT4100 motorn som har en del problem.

https://bilwebauctions.se/juliauktion-2-2025/cadillac-fleetwood-41-v8-54052

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.