Isakare Isakare skrev:
Har nog inte handlat där på nått år, gick över till Trodo som känns mindre struligt och som har en bra support, eller de svarar på svenska iaf.
Får testa det framöver, varit inne där och snurrat men konstaterade att utbudet var sämre än på Autodoc så det blev ingen beställning då.
 
galento
Den hyllade Northstar motorn , hmmm. Skulle gärna vilja ha en sådan själv om det inte
vore för motorproblemen med bl.a gängor till toppbultarna som släpper i motorblocken.
Är väl en anledning att dessa står lågt i värde och vad man läst så var sena 90-talare värre.

Har kört modellen så den går bra och man åker skönt , men undrar om budgivarna
kollat detta med motorproblemen. Finns ju en del på tuben om detta.

https://bilwebauctions.se/juliauktion-1-2025/cadillac-seville-sts-46-l-v8-54105
 
N
galento galento skrev:
Den hyllade Northstar motorn , hmmm. Skulle gärna vilja ha en sådan själv om det inte
vore för motorproblemen med bl.a gängor till toppbultarna som släpper i motorblocken.
Är väl en anledning att dessa står lågt i värde och vad man läst så var sena 90-talare värre.

Har kört modellen så den går bra och man åker skönt , men undrar om budgivarna
kollat detta med motorproblemen. Finns ju en del på tuben om detta.

[länk]
Var det vanligt med luftfjädring på dom? Det brukar ju vara ganska dyrt om det behöver lagas.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Idag har jag mest jobbat med att tillverka en lappning till framskärmen till Volvon. Alltså jag gör den nya delen först löst, sen svetsar jag fast den. Jag saknar diverse plåtverktyg för krympning och sträckning så jag kör på metoden där jag migsvetsar allt av simplare former.

Blå framskärm på Volvo med rostskada. Två skruvtvingar håller fast en ny metallplåt delvis över rosthålet för reparation. Verkstadsutrustning syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reparation av en rostskadad framskärm på en bil, med metallplåt fastklämd på plats för svetsning. Rost och nätförstärkning syns tydligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delar tillverkas vartefter och passas in, det svetsas och slipas och så nöter man på.

Reparation av framskärm på Volvo, visar ett inställt metallstycke fastklämt och förberett för svetsning på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni kanske ser lämnar jag vissa bitar överstora, jag slipar ner dom sen.

Blå framskärm på Volvo med ny plåtbit fastklämd, omgiven av metallspån och verktyg i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metallen ser OK ut längst mot kanten mot däcket, så jag slipper försöka tillverka den den. Det kunde blivit svårt att få till. Men det är ändå en svårare geometri än jag trodde, det är böjar i flera riktningar så det blir att hamra och forma.

Nu när jag kommer till den översta delen som är den synliga tänkte jag försöka forma den i en del för att minska på chansen att det går åt skogen.

Volvo framskärm lagas med tejpade metallbitar och tvingar, omgiven av verktyg och metallspån i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det börjar ta sig faktiskt, nu måste jag ta paus och ta en öl eller nåt. Men det ska fortsätta hamras tills det följer konturerna.

Blå framskärm på en bil med en metallplåt fastklämd för reparation. Verktyg och arbetsbänk syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kommer nog att bli så att den nedre reparationen får svetsas in först, sen tar jag den sista synliga delen, just för att allt kommer behöva röra sig upp och in och det går inte att få till om det vore en hel del. Alla kanter och sånt som behöver matchas upp.
 
  • Gilla
roke och 3 till
  • Laddar…
Min Volvo D3 2011 luktar äckelpäckel när jag slår på luftkonditioneringen.
Jag kom på att jag vid något tillfälle köpte en burk ac-rengöring.
Någon som har erfarenhet av sådant?
Något annat man ska kolla på?
Min D5 från 2008 luktar konstigt nog inte.

/Höghus

Sprejflaska med CRC Airco Cleaner för rengöring av luftkonditioneringsanläggningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Börjar nog bli gammal 🫣
Tog en sväng i Lexusen i kväll, den har inte varit hemma på snart 2 månader och har fortfarande vinterdäcken 225/17 på, mjukt och komfortabelt men går att svänga med iaf, bilen har i grunden väldigt fin väghållning.
Funderar på om jag ska sätta ut de lite mer okomfortabla sommardäcken 245-275/19 på en bytesannons.
"Bytes mot sommardäck i standard dimension"
 
C
Höghus Höghus skrev:
Min Volvo D3 2011 luktar äckelpäckel när jag slår på luftkonditioneringen.
Det är väl löv eller någon död råtta eller nåt som ramlat ner i luftintaget. Öppna upp och rensa "lådan" och byt eventuellt filtret.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Börjar nog bli gammal 🫣
Tog en sväng i Lexusen i kväll, den har inte varit hemma på snart 2 månader och har fortfarande vinterdäcken 225/17 på, mjukt och komfortabelt men går att svänga med iaf, bilen har i grunden väldigt fin väghållning.
Funderar på om jag ska sätta ut de lite mer okomfortabla sommardäcken 245-275/19 på en bytesannons.
"Bytes mot sommardäck i standard dimension"
Jag har ett par mjuka hjul med sommardäck över från min Lexus tid 😉
 
Höghus Höghus skrev:
Min Volvo D3 2011 luktar äckelpäckel när jag slår på luftkonditioneringen.
Jag kom på att jag vid något tillfälle köpte en burk ac-rengöring.
Någon som har erfarenhet av sådant?
Något annat man ska kolla på?
Min D5 från 2008 luktar konstigt nog inte.

/Höghus

[bild]
Börja med att byta cupefilter och rensa löv?
 
Åter ett exempel på vad som kan hända när man låter "proffsen" serva bilen. Står det byt filter så kan man inte förutsätta att gamla löv och annat skräp rensas bort i samband med filterbytet.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
hsd
Kolla dräneringen till kyl paketet,är den täppt brukar det lukta illa
 
RoTe
Isakare Isakare skrev:
Börjar nog bli gammal 🫣
Tog en sväng i Lexusen i kväll, den har inte varit hemma på snart 2 månader och har fortfarande vinterdäcken 225/17 på, mjukt och komfortabelt men går att svänga med iaf, bilen har i grunden väldigt fin väghållning.
Funderar på om jag ska sätta ut de lite mer okomfortabla sommardäcken 245-275/19 på en bytesannons.
"Bytes mot sommardäck i standard dimension"
Byt till 19" på vintern så slipper du känna skillnaden, så gjorde jag, bilen är dessutom sänkt.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Min Volvo D3 2011 luktar äckelpäckel när jag slår på luftkonditioneringen.
Jag kom på att jag vid något tillfälle köpte en burk ac-rengöring.
Någon som har erfarenhet av sådant?
Något annat man ska kolla på?
Min D5 från 2008 luktar konstigt nog inte.

/Höghus

[bild]
Slår den igång fläkten när du låser upp bilen?
Det ska den göra för att vädra ur
 
nino nino skrev:
Slår den igång fläkten när du låser upp bilen?
Det ska den göra för att vädra ur
Ja, det gör den. Konstigt nog är det inte så på D5:an. Ska väl byta kupefiltret också, det verkar lite bökigt att komma åt.

/Höghus
 
Isakare Isakare skrev:
Förutom Jänkarna är det väl MB, BMW och Toyota/Lexus som inte hoppat på idiotin med handbromsen i oket.
(Har inte koll på om nyare modeller har det)
Har inte orkat läsa allt men varför är det idoti. Hatar vekligen att hitta en jävla trumbroms inne i skivan
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.