1 205 536 läst ·
17 165 svar
1206k läst
17,2k svar
Allt om bilen
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Den hyllade Northstar motorn , hmmm. Skulle gärna vilja ha en sådan själv om det inte
vore för motorproblemen med bl.a gängor till toppbultarna som släpper i motorblocken.
Är väl en anledning att dessa står lågt i värde och vad man läst så var sena 90-talare värre.
Har kört modellen så den går bra och man åker skönt , men undrar om budgivarna
kollat detta med motorproblemen. Finns ju en del på tuben om detta.
https://bilwebauctions.se/juliauktion-1-2025/cadillac-seville-sts-46-l-v8-54105
vore för motorproblemen med bl.a gängor till toppbultarna som släpper i motorblocken.
Är väl en anledning att dessa står lågt i värde och vad man läst så var sena 90-talare värre.
Har kört modellen så den går bra och man åker skönt , men undrar om budgivarna
kollat detta med motorproblemen. Finns ju en del på tuben om detta.
https://bilwebauctions.se/juliauktion-1-2025/cadillac-seville-sts-46-l-v8-54105
Var det vanligt med luftfjädring på dom? Det brukar ju vara ganska dyrt om det behöver lagas.galento skrev:
Den hyllade Northstar motorn , hmmm. Skulle gärna vilja ha en sådan själv om det inte
vore för motorproblemen med bl.a gängor till toppbultarna som släpper i motorblocken.
Är väl en anledning att dessa står lågt i värde och vad man läst så var sena 90-talare värre.
Har kört modellen så den går bra och man åker skönt , men undrar om budgivarna
kollat detta med motorproblemen. Finns ju en del på tuben om detta.
[länk]
Idag har jag mest jobbat med att tillverka en lappning till framskärmen till Volvon. Alltså jag gör den nya delen först löst, sen svetsar jag fast den. Jag saknar diverse plåtverktyg för krympning och sträckning så jag kör på metoden där jag migsvetsar allt av simplare former.
Delar tillverkas vartefter och passas in, det svetsas och slipas och så nöter man på.
Som ni kanske ser lämnar jag vissa bitar överstora, jag slipar ner dom sen.
Metallen ser OK ut längst mot kanten mot däcket, så jag slipper försöka tillverka den den. Det kunde blivit svårt att få till. Men det är ändå en svårare geometri än jag trodde, det är böjar i flera riktningar så det blir att hamra och forma.
Nu när jag kommer till den översta delen som är den synliga tänkte jag försöka forma den i en del för att minska på chansen att det går åt skogen.
Det börjar ta sig faktiskt, nu måste jag ta paus och ta en öl eller nåt. Men det ska fortsätta hamras tills det följer konturerna.
Det kommer nog att bli så att den nedre reparationen får svetsas in först, sen tar jag den sista synliga delen, just för att allt kommer behöva röra sig upp och in och det går inte att få till om det vore en hel del. Alla kanter och sånt som behöver matchas upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delar tillverkas vartefter och passas in, det svetsas och slipas och så nöter man på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som ni kanske ser lämnar jag vissa bitar överstora, jag slipar ner dom sen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallen ser OK ut längst mot kanten mot däcket, så jag slipper försöka tillverka den den. Det kunde blivit svårt att få till. Men det är ändå en svårare geometri än jag trodde, det är böjar i flera riktningar så det blir att hamra och forma.
Nu när jag kommer till den översta delen som är den synliga tänkte jag försöka forma den i en del för att minska på chansen att det går åt skogen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det börjar ta sig faktiskt, nu måste jag ta paus och ta en öl eller nåt. Men det ska fortsätta hamras tills det följer konturerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer nog att bli så att den nedre reparationen får svetsas in först, sen tar jag den sista synliga delen, just för att allt kommer behöva röra sig upp och in och det går inte att få till om det vore en hel del. Alla kanter och sånt som behöver matchas upp.
Min Volvo D3 2011 luktar äckelpäckel när jag slår på luftkonditioneringen.
Jag kom på att jag vid något tillfälle köpte en burk ac-rengöring.
Någon som har erfarenhet av sådant?
Något annat man ska kolla på?
Min D5 från 2008 luktar konstigt nog inte.
/Höghus
Jag kom på att jag vid något tillfälle köpte en burk ac-rengöring.
Någon som har erfarenhet av sådant?
Något annat man ska kolla på?
Min D5 från 2008 luktar konstigt nog inte.
/Höghus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Börjar nog bli gammal 🫣
Tog en sväng i Lexusen i kväll, den har inte varit hemma på snart 2 månader och har fortfarande vinterdäcken 225/17 på, mjukt och komfortabelt men går att svänga med iaf, bilen har i grunden väldigt fin väghållning.
Funderar på om jag ska sätta ut de lite mer okomfortabla sommardäcken 245-275/19 på en bytesannons.
"Bytes mot sommardäck i standard dimension"
Tog en sväng i Lexusen i kväll, den har inte varit hemma på snart 2 månader och har fortfarande vinterdäcken 225/17 på, mjukt och komfortabelt men går att svänga med iaf, bilen har i grunden väldigt fin väghållning.
Funderar på om jag ska sätta ut de lite mer okomfortabla sommardäcken 245-275/19 på en bytesannons.
"Bytes mot sommardäck i standard dimension"
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Jag har ett par mjuka hjul med sommardäck över från min Lexus tid 😉Isakare skrev:
Börjar nog bli gammal 🫣
Tog en sväng i Lexusen i kväll, den har inte varit hemma på snart 2 månader och har fortfarande vinterdäcken 225/17 på, mjukt och komfortabelt men går att svänga med iaf, bilen har i grunden väldigt fin väghållning.
Funderar på om jag ska sätta ut de lite mer okomfortabla sommardäcken 245-275/19 på en bytesannons.
"Bytes mot sommardäck i standard dimension"
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Börja med att byta cupefilter och rensa löv?Höghus skrev:
Byt till 19" på vintern så slipper du känna skillnaden, så gjorde jag, bilen är dessutom sänkt.Isakare skrev:
Börjar nog bli gammal 🫣
Tog en sväng i Lexusen i kväll, den har inte varit hemma på snart 2 månader och har fortfarande vinterdäcken 225/17 på, mjukt och komfortabelt men går att svänga med iaf, bilen har i grunden väldigt fin väghållning.
Funderar på om jag ska sätta ut de lite mer okomfortabla sommardäcken 245-275/19 på en bytesannons.
"Bytes mot sommardäck i standard dimension"
Slår den igång fläkten när du låser upp bilen?Höghus skrev:
Det ska den göra för att vädra ur
