1 204 701 läst ·
17 150 svar
1205k läst
17,2k svar
Allt om bilen
Har aldrig haft problem med skivor/ok på vanliga bilarna, men bara kört SAAB/Volvo. Fösrta SAAB 9000 en -86 hade väl skivor bak också, minns inte riktigt så det blir det 40 år med sådan bilar. Nä, inte tusan är trummor bättre.
Men när man fuskade med tävlingsbilar kunde man kan köra skivor röda och skeva/sprängda, men det var ju en helt annan belastning.
Men när man fuskade med tävlingsbilar kunde man kan köra skivor röda och skeva/sprängda, men det var ju en helt annan belastning.
Ett system som ger mycket mera problem än handbroms i trumma sen det dök upp på 90 talet, SAAB ägare kännde till det redan tidigare, men då satt oken fram.A AndersS skrev:
Ofta är nya ok för massa pengar enda lösningen när det tjorvat ihop.
I länder utan vägsalt funkar det nog utmärkt länge.
Öppen rörlig mekanik baktill under en bil är aldrig en hitt.
Själv justeringen på trumbromsar kan tjärva på vissa bilmodeller, men det kostar inte en massa tusenlappar i reservdelar att laga, utan nån hundring eller två.
Jo, visst kan man leta problem, men stämmer det om man utgår från mängden bilar och mil de rullar statistiskt, jag har inget svar på det!Tokslut skrev:
Jag utgår bara från mina egna erfarenheter och det jag upplevt, men har ju aldrig ägt en bil äldre än 9 år och som längst rullat 24 000, skruvar aldrig med bilen mera än hjulskifte. Så visst har man äldre bilar med många mil och skruvar själv kan det säkert finnas andra aspekter.
Har 2 batterier i campingbilen, och ett extra för förbrukning.
När vi campade och ville ha radion igång lyfte jag polen på ena batteriet för att säkert ha att batteri till att starta motorn.
Klev in i bilen för att vrida om nyckeln och sätta på radion....men inget hände ??
Gick ut i kollade, de är ju paralellkopplade, så lyfta polen på ett borde väl funka ??
Jo, konstaterade att de ska funka efter hur kablarna går till batterierna, men det visade sig att det ena batteriet var helt dött.
Lite märkligt att det andra batteriet inte påverkas av det döda.
När vi campade och ville ha radion igång lyfte jag polen på ena batteriet för att säkert ha att batteri till att starta motorn.
Klev in i bilen för att vrida om nyckeln och sätta på radion....men inget hände ??
Gick ut i kollade, de är ju paralellkopplade, så lyfta polen på ett borde väl funka ??
Jo, konstaterade att de ska funka efter hur kablarna går till batterierna, men det visade sig att det ena batteriet var helt dött.
Lite märkligt att det andra batteriet inte påverkas av det döda.
Jag började köra nya SAAB -82 och då 900 turbo och sedan blev det en 9000 -86, men visst hade 9000 skivor runt redan då, jag skruvad aldrig med de här bilarna utan de skulle bara rulla i arbetet och många mil.Isakare skrev:
Alla bilar kräver underhåll och reparationer. Bromsar, gummibussningar och leder som sitter illa till i saltsprutet nära vägen kräver underhåll ganska ofta. Jag har en Saab med trumbromsar bak för handbromsen och en med handbromsen verkande på samma bromsskivor bak som färdbromsen. Både dessa bromsystem fungerar bra förutsatt att de underhålls. Slarvar man med underhållet så kärvar det mesta av bromsmekaniken ihop efter inte alltför många år. Inget konstigt med det.
Det var nån gång i den vevan SAAB bytte till handbroms bak, så du klarade dig nog.A AndersS skrev:
H hydrolift skrev:
Jag har haft ett antal Golf7, en av de första, jag tror det kan varit årsmodell 2014 el 2016, drog p-broms om man öppnade dörren. Ingen av de andra hade detta beteende. Om det var en setting eller icke-justerbart vet jag inte.Tokslut skrev:
Finns en uppdatering på RAM där om man öppnar dörren med Drive i under ~1.5MPH så läggs Park i. Det låter inte snällt för lådan. Allt för att en Jänkare vart överkörd av sin egna bil när han klev ur bilen med Drive I efter att de bytte växelväljaren från den hederliga rattväxelspaken till "digitala vredet" på 1500 modellerna efter 2013b
[bild]
vs
[bild]
På min nuvarande Zoe har jag en gång lyckats börja kliva ur för att fixa nåt med drive i, den varnar när man öppnar dörr med drive i. Den har hillhold så första sekunderna står den still, sen smyger den iväg. Jag hann trycka broms, men det var lite läskigt. Jag har versionen som inte är facelift, dvs med "manuell" p-broms. Jag tror växellägesgivaren på zoe har en mekanisk "broms" på P-läge så det går nog inte att lägga i med mjukvara. På en elbil tycker jag dock att varningen kunde ha kompletterats med att den inte lägger på moment på lådan utan snarare försöker hålla den stilla med elmotorn OM hillhold släpper och dörrn har öppnats och bätet är lossat. Sitter bätet på plats och dörren öppnas så behöver man ju inte göra nåt.
Jag har fått förklarat att Hill-Hold kan ofta inte hålla bilen mer än några minuter pga den ju håller med nåt slags tryck eller ABS pump. Om man skulle hålla bilen i tex i 3 minuter i hillhold skulle man hinna gå ut och gå ifrån bilen och SEN drar den iväg. Därav tror jag många larmar och släpper iväg bilen efter några sekunder, så att man i de flesta fall inte ska ha hunnit lämna fordonet innan bromsen släpper.
Det är nog många som glömt lägga i handbroms, men på gammaldags bilar så var nog risken mindre att den "åkte iväg" för egen maskin, isåfall var det nog mer att man parkerat i backe vilket nog oftast då märks direkt.
Jag minns jag läste att vissa saab 99 kunde gå sönder så att tändningslåset pajade och drog startmotorn och där hade man alltid backen i, så bilen kunde åkt bakåt några meter när man kom tillbaka till bilen.
Tror att okhandbroms kom när GM blandade sig i. Jag tycker iofs att det funkar bra, och som Tommy säger, underhåll. På pendlaren brukar skivor och ffa belägg börja rosta sönder innan det är dags för byte pga slitage så det löser sig självt, då plockar man isär handbromsmekanismen på oket applicerar något riktigt kletigt dinosauriesmörj eller linolja.
Hobbyelektriker
· E
· 15 367 inlägg
En gång för länge sedan körde jag omväxlande bil med manuell låda, golvväxel och p-broms med pedal, en annan med rattväxel, manuell låda och p-broms i spak mellan stolar, sedan rattautomat med pedalp-broms och ovanpå det vanlig manuell låda samt nån lastbil. Gissa om det kunde rådda till sig.Isakare skrev:
På lilla Seat en -15 blev det nya skivor/backar runt om förra året, rostiga skivor, och 14000 mil, bytt på verkstad inkl. även byte av ett styrstag för totalt 6500 kr. Angavs att det var Bremboskivor.pjgb skrev:
Tror att okhandbroms kom när GM blandade sig i. Jag tycker iofs att det funkar bra, och som Tommy säger, underhåll. På pendlaren brukar skivor och ffa belägg börja rosta sönder innan det är dags för byte pga slitage så det löser sig självt, då plockar man isär handbromsmekanismen på oket applicerar något riktigt kletigt dinosauriesmörj eller linolja.
Redigerat: