Min första rallybil var en V4 och den gasade och bromsade man ibland samtidigt, skivor fram och trummor bak. Så där var röda skivor inte ovanligt...
Men jag skrev tidigare sprängda skivor, minns jag rätt var nog orsaken sönderslagna lättmetallfälgar som bara fälgnavet fanns kvar på.
 
Tips för att "svarva bromsskivor" hemma...
Kilar man in en plattfil med skarpa kanter i bromsoket så den ligger an med lite vinkel mot bromsskivan så hyvlar man lätt bort rost från bromsskivan om man samtidigt vrider runt skivan.
Även baksidan och ytterperiferin.
Det blir slätt med bra täckning och går fortare än att knacka bort rosten.
Alla har vi olika förutsättningar , vissa byter billiga skivor rakt av utan att tveka.
Andra har dyra skivor , många bilar och tunt i plånkan. Då kan det här tricket komma till pass.
Även riktigt kexiga skivor brukar bli förvånansvärt fräscha och jämna när rostkakorna släpper.
Låter man rosten sitta kvar så sliter den hårda rosten snabbt ner det mjukare bromsbelägget och det fortsätter att bromsa endast på den smala strimman utan rost, precis som innan beläggbytet.

Bilbromsskiva med en plattfil kilad mot den, visar metod för att ta bort rost. Verktyg och en behandskad hand ses även på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bromsskiva med rost, en skiftnyckel hålls mot navet, omgiven av bromsok. Bilen är upppallad med en domkraft på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
@Bjober skitbra tips 👍 Jag har haft galna idéer om pallbockar och vinkelslip för att få bort en härdad del mitt på skivan. Det där såg säkrare ut. 😅
Inte för att skivorna är jättedyra men vore kul om de blev bättre för de är fortfarande runt 7-8 mm tjocka på både in- och utsida.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
För att snurra på skivan har jag tillverkat den här, har just nu ingen bil att visa på, men man sätter den på en skruv och så får den gå mot en annan.
Verktyget fanns att köpa förr.
För att slipa på drivhjulen om det är ventilerade skivor hissar har upp bilen och tar bort hjulen.
På den sida jag inte ska slipa stoppar jag ner en tunn träpinne, tex en glasspinne i ventileringen som får vila mot oket.
Sen startar jag motorn och lägger i en växel, 2an på en manuell är lagom på tomgång.
Om man lyckas trycka för hårt så diffen aktiverar det andra hjulet går pinnen bara av, man ska inte låsa det andra hjulet med nått stumt.
På många bilar kommer ABS lampan mfl tändas, men den brukar slockna när man kör normalt sen igen.
På bilar av senare årsmodell med alla hängslen kanske det inte går alls ?? Men jag har gjort det på många bilar.
Går att köra vinkelharry med lamell skiva mot skivan oxå, men det dammar nått kopiöst, så det är bäst att vara utomhus.
Hemgjort verktyg i metall med böjd form och runda ändar, placerat på en grå yta. Används för att snurra bromsskivor vid slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemgjort verktyg i metall med böjd form och runda ändar, placerat på en grå yta. Används för att snurra bromsskivor vid slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Och man kan inte motionera bakbromsarna.
Volvo är faktiskt så smarta att de automatiskt motioneras under färd :)
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Dottern var här för ett tag sen, jag konstaterade att höger bak låg på, skivan var blå.
Lossade oket, men kolven var helt fastrostad.
Hon kör bara korta sträckor med den bilen, så jag sa, kör lugnt så beställer jag delar.
Men tiden för besiktning höll på att rinna ut och jag hade inte tid.
Bilen besiktades igår utan anmärkning.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det på utsidan av motorn du ser kladdet?
Min är ju helt torr och fin, inget sot vid spridarna... 🤔
Det var spridaren längst babord och ja, det var såpass otätt att det emellanåt bubblade. Det fanns även något som läckte i returen trots byte av packning samt senare hela det paketet. Jag hade mindre problem med spridaren med sprucken krage som verkstan upptäckte när jag tröttnade på en motorlampa. (som de inte kunde hitta källan till ändå)
 
Yess och Ghaa.

Lossade drivaxeln och klickade ur medbringaren ur diffen, gick fånigt enkelt 🙂
Packboxarna jag fått är till där kardanen går in, inte där drivaxlarna går ut ☹️
Trodo hade rätt på hyllan, här innan fredag om inte Posten tabbar sig.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Köpt mycket från Autodoc genom åren, det är ett enormt sortiment och låga priser.

Men sen de började med sina Plus-program där man alltså betalar en månadsavgift för att få fördelar (bl.a. prioriterad orderhantering "Hela din beställning bearbetas med högsta prioritet när du har avslutat köpet"), upplever jag att de medvetet sinkar leveranser på oss som inte är Plus-kunder.

Tycker det numera är så att beställer man t.ex. under en helg så kan man inte räkna med att det kommer kommande vecka, utan kanske i mitten på veckan efter det, alltså runt 7-8 vardagars hantering. Då gäller det varor som anges finns i lager.

Någon annan som märkt det?
Rätt så ruttet beteende i såna fall av företaget.
 
T tompaah7503 skrev:
Köpt mycket från Autodoc genom åren, det är ett enormt sortiment och låga priser.

Men sen de började med sina Plus-program där man alltså betalar en månadsavgift för att få fördelar (bl.a. prioriterad orderhantering "Hela din beställning bearbetas med högsta prioritet när du har avslutat köpet"), upplever jag att de medvetet sinkar leveranser på oss som inte är Plus-kunder.

Tycker det numera är så att beställer man t.ex. under en helg så kan man inte räkna med att det kommer kommande vecka, utan kanske i mitten på veckan efter det, alltså runt 7-8 vardagars hantering. Då gäller det varor som anges finns i lager.

Någon annan som märkt det?
Rätt så ruttet beteende i såna fall av företaget.
Ah, det förklarar varför dm blivt slöa.

All typ av premium/
Stammis deals tycker jag bör undvikas största mån
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
N
T tompaah7503 skrev:
Köpt mycket från Autodoc genom åren, det är ett enormt sortiment och låga priser.

Men sen de började med sina Plus-program där man alltså betalar en månadsavgift för att få fördelar (bl.a. prioriterad orderhantering "Hela din beställning bearbetas med högsta prioritet när du har avslutat köpet"), upplever jag att de medvetet sinkar leveranser på oss som inte är Plus-kunder.

Tycker det numera är så att beställer man t.ex. under en helg så kan man inte räkna med att det kommer kommande vecka, utan kanske i mitten på veckan efter det, alltså runt 7-8 vardagars hantering. Då gäller det varor som anges finns i lager.

Någon annan som märkt det?
Rätt så ruttet beteende i såna fall av företaget.
Jag har ingen erfarenhet av hur det var innan dom började med plus program men dom få gånger jag beställt så har leveranstiden varit väldigt varierande.
Om dom inte ändrat sen sist jag beställde därifrån så är leveranstiden dom anger från när orden är plockad inte från när man lägger sin beställning.
 
T tompaah7503 skrev:
Köpt mycket från Autodoc genom åren, det är ett enormt sortiment och låga priser.

Men sen de började med sina Plus-program där man alltså betalar en månadsavgift för att få fördelar (bl.a. prioriterad orderhantering "Hela din beställning bearbetas med högsta prioritet när du har avslutat köpet"), upplever jag att de medvetet sinkar leveranser på oss som inte är Plus-kunder.

Tycker det numera är så att beställer man t.ex. under en helg så kan man inte räkna med att det kommer kommande vecka, utan kanske i mitten på veckan efter det, alltså runt 7-8 vardagars hantering. Då gäller det varor som anges finns i lager.

Någon annan som märkt det?
Rätt så ruttet beteende i såna fall av företaget.
Har nog inte handlat där på nått år, gick över till Trodo som känns mindre struligt och som har en bra support, eller de svarar på svenska iaf.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Plockat bort rails:en från taket, eftersom jag vet det förekommer små rostskador runt dessa. Jag vill även måla om rails:en med nån passande mörkgrå färg, inte riktigt hundra om det skulle passa med nån 2k basfärg eller dylikt.

Bilrails borttagna från bilen, placerade på en träyta utomhus, redo för rostborttagning och ommålning, med synliga rostfläckar på skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av ett bilens tak med rostskador längs en kant, tydligt exponerat metall under blå lack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en bils takrails där rostskador syns efter att railsen tagits bort. Skadorna visas tydligt längs listens yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvarna behöver jag nya av:
Rostiga skruvar och beslag på en yta, relevanta för renovering av en bils rails och lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borde kunna åtgärdas med färg och 2k klarlack som jag appliceras med en liten pensel, bara jag får bort rosten först. Denna vecka ska jag köpa färg.

Sen tog jag bort de här täcklisterna som sitter på A-pelaren

Gammal täcklist med rost och slitage från en bil, placerad på träplankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom har gått isär i mitten och det är förmodligen orsaken att de har lyft upp från bilen just i böjen och man se rakt igenom från rätt vinkel. Jag skulle helst vilja köpa nya av dessa lister men de kanske inte går att få tag i längre. Jag har provat limma ihop den med epoxi igår och den verkar ha tagit fast.

Sist så plockade jag av framskärmen, det var nu en helsikes massa skruvar som höll fast denna, måste säga det känns överkant. Vissa var riktigt omöjliga att slippa åt.

En bil utan framskärm visar rostskador och synliga bilkomponenter, parkerad på en grusuppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja såhär är rostangreppet, värre än jag trodde där under faktiskt
Rostskador på en blå bilskärm, borttagen från fordonet och placerad i en verkstad, med rostiga kanter tydligt synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rostskador på en bilkaross med ett hål och rostig yta, omgiven av verktyg och arbetsplats i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det borde gå att lappa ihop bara man tar det lugnt och metodiskt, lämnar rosten på plats, kapa inte bort nånting, det som finns kvar är mallen. Jag får bygga nytt utifrån det.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Isakare Isakare skrev:
Och man kan inte motionera bakbromsarna.
H hapazard skrev:
Volvo är faktiskt så smarta att de automatiskt motioneras under färd :)
Ahjaaa.
Det är alltså därför det alltid går så långsamt när man har en Volvo framför sig ... 🤔
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ahjaaa.
Det är alltså därför det alltid går så långsamt när man har en Volvo framför sig ... 🤔
😄

Men ganska smart faktiskt, kör nästan bara med regenerativ bromsning som dessutom bara använder bakhjulen till det. Så utan ett sådant system tror jag de skulle se ganska hemskt ut snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.