Hade en SAAB ng9-3 från 2002 tidigare, 2012 tog jag över bilen från farsan som nyligen fyllt på den med gas. 2019-20 började det bli lite dåligt flås i den igen, men sålde bilen innan det fixades.

Mina äldre bilar har jag fyllt på med propan när dom blivit dåliga.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
En kompis har byggt en plåtis av en sprinter, där är det av läck.
Han fyllde med småtuber när vi var ute och det höll kylan en timme ungefär.
Tipsade om en adapter och en pc10 så kunde han pytsa i lite under färd 😄

• Arg
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
En kompis har byggt en plåtis av en sprinter, där är det av läck.
Han fyllde med småtuber när vi var ute och det höll kylan en timme ungefär.
Tipsade om en adapter och en pc10 så kunde han pytsa i lite under färd 😄
Jo, om det är sånt läckage så funkar det såklart inte. Alla mina bilar har haft "normalt" läckage, så kylan har funkat minst en sommarsäsong efter påfyllning för nån hundralapp.

• Gilla
nino
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, om det är sånt läckage så funkar det såklart inte. Alla mina bilar har haft "normalt" läckage, så kylan har funkat minst en sommarsäsong efter påfyllning för nån hundralapp.
Jo det är väl inget man ska göra, men han gillar gubbalösningar så tyckte att det vore nåt åt han.
Till saken hör att hans fru har en väldig respekt för gasol, vilket man iof ska ha men nästan lite överdrivet... Så då blev det ju extra roligt att föreslå min lösning när hon var med 😄

Mikael_L
R roli skrev:
Han lär nog inte ge något av värde då bilen inte är fransk…
Jag menar att bilförarna i Paris aldrig lägger i växel eller handbroms när de parkerar, ty där är det meningen att man ska hålla på och puffa en eller flera bilar tills man får tillräckligt stor glugg till sin bil.

edit: Så de måste ju ha koll på hur man lämnar bilen i lättrullat skick.

Redigerat:
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
J
DennisCA DennisCA skrev:
Jo jag har faktiskt redan hittat dessa
[länk]

Men jag har fått tips om en lösning som ser bättre än original, man kan byta plastpinnarna mot en rostfri skruv, så kan man enkelt ta ut dem nästa gång. Detta tror jag blir bättre för jag vill nog ta av dem varje sommar och kontrollera och lägga nytt rostskydd.
Jag har köpt clips på amazon (eller om det var aliexpress) för typ 100 spänn för 100 st. Men det är blandad kompott. Köpte två olika satser.

Givet att man bara kan använda några av de som är i lådan är det nog bättre att köpa "rätt" clips. Men jag har haft till båda mina bilar och moppen, så bra med blandade...

Vet inte om det var denna, men nåt liknande

https://www.amazon.se/bilmonterings...s&qid=1750884765&sprefix=clips,aps,109&sr=8-2

Gällande hur en 1,6 tdci låter i en Ford så har jag en Focus -10 eco stående med extremt otät spridare. Den har koksat och kladdat de sista tre åren av sitt liv. Men eftersom den höll på att utveckla "julgransbelysning" i instrumentpanelen så fick det vara... Nu har jag en V70 drivE från samma år med typ samma motor istället. Den är i bättre skick trots att den gått 5.000 mil mer. (eller kanske inte riktigt då den haft ett motorbyte kom jag på) Men jo, det skakar när det blir för tungt för den så man får veta när det är dags att växla ner.
Om man vill lyssna och jämföra så är det inte många minuter från Vänersborg.

• Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Dessa nya elbilar som man bara behöver hoppa in i o lägga växelväljaren i D o så kör man. Allt sköts automatiskt.
Alla verkar ha olika sätt att få dom att vara i friläge utan parkeringsbroms på. Har just bråkat med en Skoda Enyaq hittade inte något sätt vare sig i bilen eller på nätet. På Vw id4 så sätter man fast säkerhetsbältet men tydligen har skoda något annat sätt.
Någon som vet hur man gör för att en Skoda Enyaq ska ha Neutralläge i och parkeringsbroms av när man stiger ur?
På min Q4:a lossar man parkeringsbromsen i MMI:n. Škodan är ju i grunden samma bil men med lite annorlunda programvara.
Instruktioner på MMI-skärmen i en Audi Q4 för att hantera rullförmåga och parkeringsbroms under bilens tomgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
cpalm och 1 till
  • Laddar…
N
P Peter_Ker skrev:
På min Q4:a lossar man parkeringsbromsen i MMI:n. Škodan är ju i grunden samma bil men med lite annorlunda programvara.
[bild]
Ok tack. Jag antar att MMI är skärmen? Ska prova det nästa gång. Kollade också chatgpt som någon föreslog och fick instruktioner därifrån. Har inte ännu behövt prova.
Men Q4 är väl samma som id4? Där fanns det ett annat sätt. Så verkar ju inte vara någon standard ens inom VW gruppen.

VidarH VidarH skrev:
Gällande hur en 1,6 tdci låter i en Ford så har jag en Focus -10 eco stående med extremt otät spridare. Den har koksat och kladdat de sista tre åren av sitt liv. Men eftersom den höll på att utveckla "julgransbelysning" i instrumentpanelen så fick det vara... Nu har jag en V70 drivE från samma år med typ samma motor istället. Den är i bättre skick trots att den gått 5.000 mil mer. (eller kanske inte riktigt då den haft ett motorbyte kom jag på) Men jo, det skakar när det blir för tungt för den så man får veta när det är dags att växla ner.
Om man vill lyssna och jämföra så är det inte många minuter från Vänersborg.
Är det på utsidan av motorn du ser kladdet?
Min är ju helt torr och fin, inget sot vid spridarna... 🤔

N Niq skrev:
Ok tack. Jag antar att MMI är skärmen? Ska prova det nästa gång. Kollade också chatgpt som någon föreslog och fick instruktioner därifrån. Har inte ännu behövt prova.
Men Q4 är väl samma som id4? Där fanns det ett annat sätt. Så verkar ju inte vara någon standard ens inom VW gruppen.
Hittade instruktionsboken.
Instruktionsbild från Skoda som beskriver steg för att avaktivera parkeringsbromsen innan fordonet lämnas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Niq
  • Laddar…
Tacka vet jag manuella spak-tiden, nu kan man inte stänga av bilen om växelväljaren eller fördelningslådan är i Neutralläget 😢

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
N
Jag vet inte varför en del måste göra det så svårt. Hade idag en Hyundai tucson hybrid som jag behövde skuffa lite. Höll ner bromsen tryckte bort handbromsen och tryckte 2 gånger på n knappen så var det klart. Eller Bmw där man trycker 3 gånger på startknappen inom 0,8 sekunder så kan man lägga den i fritt.

Tokslut Tokslut skrev:
Tacka vet jag manuella spak-tiden, nu kan man inte stänga av bilen om växelväljaren eller fördelningslådan är i Neutralläget 😢
Och man kan inte motionera bakbromsarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.