Isakare Isakare skrev:
Och man kan inte motionera bakbromsarna.
Fotpedalsparkeringsbroms är väl sådär att använda smidigt 😅+ Jänkarna har ofta parkeringsbromstrumma medans färdbromsen använder skivan...

På min bil gör man så här om man vill lämna den utan parkeringsbroms:

Instruktion: Lämna fordonet. Text visar steg för att parkera bilen utan parkeringsbroms.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Peter_Ker och 11 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Och man kan inte motionera bakbromsarna.
Jodå, men beroende av fabrikat/modell. Har elektrisk handbroms på de vanliga skivbromsarna bak och kan köra den manuellt.

Tokslut Tokslut skrev:
Fotpedalsparkeringsbroms är väl sådär att använda smidigt 😅+ Jänkarna har ofta parkeringsbromstrumma medans färdbromsen använder skivan...
Lite OT, men i ämnet.
Min Lexus har som Jänkarna pedal, men samma bil som vänsterstyrd har spak.
På båda är det en trumma i skivan till handbromsen.
Förutom Jänkarna är det väl MB, BMW och Toyota/Lexus som inte hoppat på idiotin med handbromsen i oket.
(Har inte koll på om nyare modeller har det)

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
useless useless skrev:
På min bil gör man så här om man vill lämna den utan parkeringsbroms:

[bild]
Finns en uppdatering på RAM där om man öppnar dörren med Drive i under ~1.5MPH så läggs Park i. Det låter inte snällt för lådan. Allt för att en Jänkare vart överkörd av sin egna bil när han klev ur bilen med Drive I efter att de bytte växelväljaren från den hederliga rattväxelspaken till "digitala vredet" på 1500 modellerna efter 2013b

Växelspak med svart läder och orange söm i bilinteriör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vs
Digital växelväljare i en RAM-bil med vred och olika körlägen, inklusive parkering, backning, neutral och kör.
Skapa konto

Om man backar med släp i typ en sväng eller något krön så kan det vara bra att ha öppet dörren för att få en översikt och lite bättre kontroll.
Hur fungerar det på nya bilar?

H hydrolift skrev:
Om man backar med släp i typ en sväng eller något krön så kan det vara bra att ha öppet dörren för att få en översikt och lite bättre kontroll.
Hur fungerar det på nya bilar?
På nya bilar går det att öppna fönstret.

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Eller så har bilen rediga backspeglar som är gjorda för att brukas ;)

Stora och robusta bilbackspeglar monterade på en silverfärgad bil.
Skapa konto

Svarta backspeglar med stora spegelglas, avsedda för bil, som visas uppifrån och från sidan.
Skapa konto

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Finns en uppdatering på RAM där om man öppnar dörren med Drive i under ~1.5MPH så läggs Park i. Det låter inte snällt för lådan. Allt för att en Jänkare vart överkörd av sin egna bil när han klev ur bilen med Drive I efter att de bytte växelväljaren från den hederliga rattväxelspaken till "digitala vredet" på 1500 modellerna efter 2013b

[bild]
vs
[bild]
Gamla rörelser sitter i ryggmärgen.
Åkte med campingbussen några dagar, ratt automat.
Satte mig i Forden på måndag morgon och började dra i torkarspaken 😳

• Haha
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Gamla rörelser sitter i ryggmärgen.
Åkte med campingbussen några dagar, ratt automat.
Satte mig i Forden på måndag morgon och började dra i torkarspaken 😳
Själv kan jag börja ratta på radion ist. för att lägga i parken...

• Gilla
nino
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Förutom Jänkarna är det väl MB, BMW och Toyota/Lexus som inte hoppat på idiotin med handbromsen i oket.
Vad är det för nackdel, har nu kört i åtta år med det och fungerar utan problem?

A AndersS skrev:
Vad är det för nackdel, har nu kört i åtta år med det och fungerar utan problem?
Trumbromsar är väl klassade som odödliga

• Gilla
galento
  • Laddar…
Tacka vet jag trumma på kardan till parkeringsbromsen 😄
Har bara NRD12, ingen P, på Desoton
Fotpedal så klart till p-bromsen

• Gilla
Tamak och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Trumbromsar är väl klassade som odödliga
Men de flesta bilarna har ju redan idag skivor runt om, varför skulle det då vara bättre med separata trummor för handbromsen istället för det vanliga bromsoket? Skivbromsen bak måste ju ändå fungera!

A AndersS skrev:
Men de flesta bilarna har ju redan idag skivor runt om, varför skulle det då vara bättre med separata trummor för handbromsen istället för det vanliga bromsoket? Skivbromsen bak måste ju ändå fungera!
Helt separat system borgar väl för bättre säkerhet kanske. Småbilar har väl fortfarande trummor bak 🤔

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.