1 203 942 läst ·
17 141 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Så här blev det efter lite provsmakning.
Vad tycks?
Vad tycks?
Skall du köra ett 12V kompressorkylskåp/box så behöver du åtminstone 100Ah batteri och en 100W solpanel. Då klarar du dig utan att köra motorn om du står stilla några dagar.Isakare skrev:
Funderar på campingbilen, Hiacen, som har dieselmotor.
Den har original 2 st 70Ah batterier, och så har jag satt in ett extra till förbrukning med frånskiljare.
Vi kommer inte använda den på vintern, motorn går igång på första startmotor varvet, vid +5 grader glöder den i 3 sekunder.
Nog tusan borde det räcka med ett batteri till motorn ??
Kylboxen vi har drar 4 Ah konstant, så jag tänkte att 2 batterier till förbrukning vore bättre.
Solceller kommer köpas vad det lider.
Så vill du ha det bekvämt i bilen så köper du ett sådant billigt paket på Jula
https://www.jula.se/catalog/fritid/...orjning/solcellspaneler/solcellspaket-030389/
Jula paketet har jag på husvagnen och det funkar fint, alltid fullt batteri men jag har inte kört 12v kylskåp.
Ska du ha fast monterad solcell så är nog den där bra eller den större.
Lite över 200w tror jag var max på ett 100Ah batteri, då fullladdar det på 5-6h
(Siffrorna får ni ta med en nypa salt då jag inte har kollat upp dom utan tog det ur minnet 🙄 )
Ska du ha fast monterad solcell så är nog den där bra eller den större.
Lite över 200w tror jag var max på ett 100Ah batteri, då fullladdar det på 5-6h
(Siffrorna får ni ta med en nypa salt då jag inte har kollat upp dom utan tog det ur minnet 🙄 )
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Jula har en 160w panel också, är väl smidigt och enkelt om man klarar sig på 12v.
Men om man ändå ska sätta upp något kanske man vill ha en växelriktare som kan ge 230v till lite vanliga prylar?
Men om man ändå ska sätta upp något kanske man vill ha en växelriktare som kan ge 230v till lite vanliga prylar?
Lägg skavin på området du slipat på ventilen, slå den rakt upp och ned några gånger för att se om du får en hel ring eller bara fläckvis bortskavning.Intet skrev:
Färg man lägger på för att se tätheten mellan 2 ytor.Intet skrev:
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=skavin
Nå äntligen det börjar gå åt andra hållet. Delarna börjar åka ihop igen i saaben istället för ur den. Idag har jag monterat servopumpen, högra drivaxeln efter renovering, styrväxeln och krängningshämmaren.
Även de nedre länkarmarna börjar vara redo att åka tillbaka: Alla bussningar i framvagnen bytta nu.
Till den inre tripoden blandade jag litiumfett och motorolja för en lösare konsistens.
Även de nedre länkarmarna börjar vara redo att åka tillbaka: Alla bussningar i framvagnen bytta nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Till den inre tripoden blandade jag litiumfett och motorolja för en lösare konsistens.
Logga in
Skapa konto