1 205 066 läst ·
17 159 svar
1205k läst
17,2k svar
Allt om bilen
Passat B7 alltrack 2014, bytte fjäderben fram inkl lager, krängningshämmare, skivor, klossar och bromsok fram, fjäder bak - båda sidorna. Allt innan besiktningen och den gick igenom galant, blanka papper. Till salu nu 😀 Bara bytet av fjäderben o krängningshämmare skulle verkstaden ha 14000:- för att byta… jisses.. många tusenlappar sparades där med lite jävlaranama..
Monterade sen dragkrok på golfen mk7:a idag, för Passaten ska säljas… måste dra släpet med något. Visserligen bara 7-polig men lite små jäkligt med Canbusen.. nöjd med resultatet.
Monterade sen dragkrok på golfen mk7:a idag, för Passaten ska säljas… måste dra släpet med något. Visserligen bara 7-polig men lite små jäkligt med Canbusen.. nöjd med resultatet.
I lördags installerade jag de nedre länkarmarna och nya fjädringen. Börjar snart va redo! Fått två nya däck också installerade och balanserade, Michelin Primacy 4.
Jag behövde installera stötdämparen på vänster sida först, lite skjutit på det, installationen såg ut att bli så otrevlig. Och det var det också, inget rum alls. Tog bort expansionstanken för att slippa bättre åt och stötte på rost. Slipade bort det värsta, sen på med rå linolja. Jag låter linoljan dra in sedan kladdar jag på tjockare rostskydd.
Jag var tvungen att köpa ett set med "kråkfötter", sen tillverkade jag ett eget verktyg. Jag höll fast muttern med en kråkfot och roterade det hemgjorda verktyget med hjälp av låstänger.
Föreställ ett par låstänger på rundstången och så såg det ut då jag skruvade fast stötdämparen.
Att få tillbaka länkarmarna var lite jobbigt, speciellt p.g.a. krängningshämmaren som jag hade installerat tidigare. Jag måste lossa den igen totalt, även styrväxeln måste jag lossa för att få tillräckligt med flex i allting. Så efter jag hade dit båda länkarmarna och bussningarna fast på länkarmarna, kunde jag installera fästena längre in på nytt. Det var inte super jobbigt, men det visar saker behöver komma ihop i en viss ordning här för att det ska fungera och det står inte i service manualen. Kanske det går med rätt verktyg att sätta ihop allt i en annan ordning förstås.
Och just då allt börjar se bra bra ut så upptäcker jag ett hål på vänster damask... Det är förmodligen krängningshämmaren som skavde ett hål i den då jag försökte installera länkarmarna med krängningshämmaren färdigt monterad först.
Suck, det gick väl för bra där så lite Karma måste komma in och väga upp det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag behövde installera stötdämparen på vänster sida först, lite skjutit på det, installationen såg ut att bli så otrevlig. Och det var det också, inget rum alls. Tog bort expansionstanken för att slippa bättre åt och stötte på rost. Slipade bort det värsta, sen på med rå linolja. Jag låter linoljan dra in sedan kladdar jag på tjockare rostskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag var tvungen att köpa ett set med "kråkfötter", sen tillverkade jag ett eget verktyg. Jag höll fast muttern med en kråkfot och roterade det hemgjorda verktyget med hjälp av låstänger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Föreställ ett par låstänger på rundstången och så såg det ut då jag skruvade fast stötdämparen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att få tillbaka länkarmarna var lite jobbigt, speciellt p.g.a. krängningshämmaren som jag hade installerat tidigare. Jag måste lossa den igen totalt, även styrväxeln måste jag lossa för att få tillräckligt med flex i allting. Så efter jag hade dit båda länkarmarna och bussningarna fast på länkarmarna, kunde jag installera fästena längre in på nytt. Det var inte super jobbigt, men det visar saker behöver komma ihop i en viss ordning här för att det ska fungera och det står inte i service manualen. Kanske det går med rätt verktyg att sätta ihop allt i en annan ordning förstås.
Och just då allt börjar se bra bra ut så upptäcker jag ett hål på vänster damask... Det är förmodligen krängningshämmaren som skavde ett hål i den då jag försökte installera länkarmarna med krängningshämmaren färdigt monterad först.
Suck, det gick väl för bra där så lite Karma måste komma in och väga upp det.
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 600 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 600 inlägg
Igår fick jag monterat sommarhjulen med nya "ballongdäck".
Passade på att montera nya muttrar också då de gamla gärna fastnade i hylsan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Passade på att montera nya muttrar också då de gamla gärna fastnade i hylsan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt värdelösa muttrar på V50. Man köper nya på VParts, de håller 3 år, sedan ser de ut att ha bärgats från skeppet Vasa och man får köpa nya igen. Någon som vet var man kan köpa nya muttrar som är både snygga och klarar en svensk vinter?
De jag haft/har har skyddskåpa på bultar, är även på vår andra bil av annat fabrikat.DennisCA skrev:
Kromade muttrar/bultar får skador av hylsorna om man inte använder speciella plastklädda.
https://vparts.se/se/hjulmutterkapo...SvdU661rMwkasTXjVHoI5LDMJ0Vx7QGEaAvC4EALw_wcB
Köper man inte de billigaste muttrarna så har man inte problem med att hylsorna förstör kromet.A AndersS skrev:
McGard muttrar har jag aldrig sett skador från hylsor på, tror även de har livstids garanti på rost samt kromsläpp/flisning
Det är väl samma skräpmuttrar som ford har. Med en tunn kromad plåt på som alltid lossnar efter en tid. Visserligen fungerar dom utan den kromade plåten men ser underligt ut när hälften är kromade.
Fast dom kanske kom efter V50.
Fast dom kanske kom efter V50.
Bättre med lite mer gummi som fjädrar, däckverkstaden sa att de ser ett ökat slitage på komponenter med lågprofildäck som dessutom ser fult ut.Patrik440 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 011 inlägg
det är ju samma chassie........så det är likadana muttrar.N Niq skrev:
