Passat B7 alltrack 2014, bytte fjäderben fram inkl lager, krängningshämmare, skivor, klossar och bromsok fram, fjäder bak - båda sidorna. Allt innan besiktningen och den gick igenom galant, blanka papper. Till salu nu 😀 Bara bytet av fjäderben o krängningshämmare skulle verkstaden ha 14000:- för att byta… jisses.. många tusenlappar sparades där med lite jävlaranama..
Monterade sen dragkrok på golfen mk7:a idag, för Passaten ska säljas… måste dra släpet med något. Visserligen bara 7-polig men lite små jäkligt med Canbusen.. nöjd med resultatet.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
I lördags installerade jag de nedre länkarmarna och nya fjädringen. Börjar snart va redo! Fått två nya däck också installerade och balanserade, Michelin Primacy 4.

Bilens undersida med installerade nedre länkarmar och dämpare, del av bromssystemet synligt. Tecken på rostbehandling med linolja och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag behövde installera stötdämparen på vänster sida först, lite skjutit på det, installationen såg ut att bli så otrevlig. Och det var det också, inget rum alls. Tog bort expansionstanken för att slippa bättre åt och stötte på rost. Slipade bort det värsta, sen på med rå linolja. Jag låter linoljan dra in sedan kladdar jag på tjockare rostskydd.

Rostig metallkonstruktion i bilens motorrum med synliga skruvhål och tecken på korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag var tvungen att köpa ett set med "kråkfötter", sen tillverkade jag ett eget verktyg. Jag höll fast muttern med en kråkfot och roterade det hemgjorda verktyget med hjälp av låstänger.

Hemgjort verktyg med låstänger för installation av stötdämpare på bilens vänstra sida, i närbild mot en bakgrund av motordelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Föreställ ett par låstänger på rundstången och så såg det ut då jag skruvade fast stötdämparen.

Motorutrymme med verktyg och expansionskärl, en del av bilens fjädringssystem syns, pågående installation av stötdämpare och länkarmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktyg används för att installera stötdämpare med hemgjort verktyg och kråkfötter under bilens chassi, omgivna av kablar och delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att få tillbaka länkarmarna var lite jobbigt, speciellt p.g.a. krängningshämmaren som jag hade installerat tidigare. Jag måste lossa den igen totalt, även styrväxeln måste jag lossa för att få tillräckligt med flex i allting. Så efter jag hade dit båda länkarmarna och bussningarna fast på länkarmarna, kunde jag installera fästena längre in på nytt. Det var inte super jobbigt, men det visar saker behöver komma ihop i en viss ordning här för att det ska fungera och det står inte i service manualen. Kanske det går med rätt verktyg att sätta ihop allt i en annan ordning förstås.

Och just då allt börjar se bra bra ut så upptäcker jag ett hål på vänster damask... Det är förmodligen krängningshämmaren som skavde ett hål i den då jag försökte installera länkarmarna med krängningshämmaren färdigt monterad först.

Suck, det gick väl för bra där så lite Karma måste komma in och väga upp det.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Nya Corvetten: 2.5sekunder till 100km/h på vinterdäck med 2 gubbar i och lätt uppförsbacke 😅 (495hp+160El hk

 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Patrik440
Igår fick jag monterat sommarhjulen med nya "ballongdäck".
Sommarhjul med nyinstallerade "ballongdäck" och muttrar visar uppställda bildäck utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd bil med nya sommarhjul och ballongdäck parkerad på grusväg, omgiven av björkträd, med en del av en annan bil synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade på att montera nya muttrar också då de gamla gärna fastnade i hylsan.
Plastförpackning med flera nya silverfärgade muttrar ligger ovanpå en mörk bilbaklucka med texten "HI" i gult nära bakljusen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Igår fick jag monterat sommarhjulen med nya "ballongdäck".
[bild]
[bild]

Passade på att montera nya muttrar också då de gamla gärna fastnade i hylsan.
[bild]
Noterade när jag bytte på en V50 att den hade samma värdelösa muttrar som gamla 340/360.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Helt värdelösa muttrar på V50. Man köper nya på VParts, de håller 3 år, sedan ser de ut att ha bärgats från skeppet Vasa och man får köpa nya igen. Någon som vet var man kan köpa nya muttrar som är både snygga och klarar en svensk vinter?
 
Volvo har alltså muttrar på de mindre modellerna! Har bara haft bultar på de vi haft/har, men vanliga med plastskydd man trycker på.
 
Har haft samma muttrar i 16 år på yarisen.

Bultarna till Volvon har rostiga skallar, ser ju inte så bra ut.
 
A AndersS skrev:
De jag haft/har har skyddskåpa på bultar, är även på vår andra bil av annat fabrikat.
Kromade muttrar/bultar får skador av hylsorna om man inte använder speciella plastklädda.
[länk]
Köper man inte de billigaste muttrarna så har man inte problem med att hylsorna förstör kromet.

McGard muttrar har jag aldrig sett skador från hylsor på, tror även de har livstids garanti på rost samt kromsläpp/flisning
 
N
Det är väl samma skräpmuttrar som ford har. Med en tunn kromad plåt på som alltid lossnar efter en tid. Visserligen fungerar dom utan den kromade plåten men ser underligt ut när hälften är kromade.
Fast dom kanske kom efter V50.
 
galento
Patrik440 Patrik440 skrev:
Igår fick jag monterat sommarhjulen med nya "ballongdäck".
[bild]
[bild]

Passade på att montera nya muttrar också då de gamla gärna fastnade i hylsan.
[bild]
Bättre med lite mer gummi som fjädrar, däckverkstaden sa att de ser ett ökat slitage på komponenter med lågprofildäck som dessutom ser fult ut.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det är väl samma skräpmuttrar som ford har. Med en tunn kromad plåt på som alltid lossnar efter en tid. Visserligen fungerar dom utan den kromade plåten men ser underligt ut när hälften är kromade.
Fast dom kanske kom efter V50.
det är ju samma chassie........så det är likadana muttrar.
 
Kanske lika bra att bara koka bultarna med de rostiga skallarna, lite amatörmässig rostblånering.
 
G
Jag köpte kromade hjulmuttrar på biltema för några år sedan. De har stått sig bra tycker jag.
Men det gäller att veta vilken vinkel man ska ha innan man köper, så de ligger rätt mot fälgen.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.