1 203 796 läst ·
17 141 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 637 inlägg
Kanske kan vara värt att skaffa en sån, naggade ventilen när jag skulle ha av en fastärgad hatt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Inga problem med gasen. Underlaget var inte jätterent förstås, slipper inte åt med verktyg så bra, men inget jag inte fått dras med förut, det gick t.ex. helt bra mot mitten. Den här svetsen ändrar beteende trots man sitter på bänken och svetsar ren plåt. Det gjorde den denna gång också.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Brukar se ut så där när jag svetsar avgassystem liggandes under bilen på uppfarten med morfars gamla KempomatDennisCA skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Dålig kontakt på jordklämman kan också få svetsen att bränna ojämnt. Känn om klämman blir varm, då är det dålig kontakt.
Man kan tycka att det är bra kontakt för att svetsen tänder utan problem. Ofta betyder ju dålig jord att det inte blir kontakt alls, men det kan också vara att man får 5-10volt spänningsfall men inget avbrott. Då blir det bara kallpruttar oavsett hur man rattar på svetsens reglage.
Man kan tycka att det är bra kontakt för att svetsen tänder utan problem. Ofta betyder ju dålig jord att det inte blir kontakt alls, men det kan också vara att man får 5-10volt spänningsfall men inget avbrott. Då blir det bara kallpruttar oavsett hur man rattar på svetsens reglage.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 637 inlägg
Funderar på campingbilen, Hiacen, som har dieselmotor.
Den har original 2 st 70Ah batterier, och så har jag satt in ett extra till förbrukning med frånskiljare.
Vi kommer inte använda den på vintern, motorn går igång på första startmotor varvet, vid +5 grader glöder den i 3 sekunder.
Nog tusan borde det räcka med ett batteri till motorn ??
Kylboxen vi har drar 4 Ah konstant, så jag tänkte att 2 batterier till förbrukning vore bättre.
Solceller kommer köpas vad det lider.
Den har original 2 st 70Ah batterier, och så har jag satt in ett extra till förbrukning med frånskiljare.
Vi kommer inte använda den på vintern, motorn går igång på första startmotor varvet, vid +5 grader glöder den i 3 sekunder.
Nog tusan borde det räcka med ett batteri till motorn ??
Kylboxen vi har drar 4 Ah konstant, så jag tänkte att 2 batterier till förbrukning vore bättre.
Solceller kommer köpas vad det lider.