1 203 888 läst ·
17 141 svar
1204k läst
17,1k svar
Allt om bilen
Jag blandade annars citronsyra med kristallsoda och det var en reaktion som skapade mycket gas (co2). Det resulterande medlet tog nog bort rost då jag testade.
Man ska kunna tillsätta soda tills pH är svagt alkaliskt (8) och ändå behålla de rostlösande egenskaperna. Man får testa med pH stickor.
Sedan kan reaktionen boostas med hjälp av Natriumditionit, som man får sätta till vid ögonblicket för det är en färskvara. ca 30ml / liter dosering.
https://www.geonord.org/edu/ren.shtml
Man ska kunna tillsätta soda tills pH är svagt alkaliskt (8) och ändå behålla de rostlösande egenskaperna. Man får testa med pH stickor.
Sedan kan reaktionen boostas med hjälp av Natriumditionit, som man får sätta till vid ögonblicket för det är en färskvara. ca 30ml / liter dosering.
https://www.geonord.org/edu/ren.shtml
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Det är skillnad på olika också......riktig billack tryckt i sprayburk är dyrt. Sen finns det "färgbarer" där man trycker i sprayburkstunn färg i burkar också.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Fast det där är ju exempel på lite enklare normala sprayfärger. Att det är en 2K färg gör den inte till samma som riktig billack som kanske mekonomen trycker i burkar. Så även om Mekonomen är dyra generellt så beror det ju helt på vad det är för produkt man jämför med som sagt.
En okunnig fråga. Hur fungerar tvåkomponentslack i sprayflaska? För mig betyder tvåkomponent att man blandar två saker som därefter härdar relativt snabbt i en kemisk reaktion. Hur kan det fungera i en spray? Kan inte detta som ni märker...Isakare skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Den måste som sagt användas direkt...........en del flaskor har en patron man kan aktivera när man ska börja.
Man kan förvara burken i frysen för att förlänga tiden, har jag läst.
Ett finskt företag hade en 2k burk där färgen blandades i munstycket, tyvärr led produkten av diverse kvalitétsproblem och jag har aldrig vågat köpa den igen.
Ett finskt företag hade en 2k burk där färgen blandades i munstycket, tyvärr led produkten av diverse kvalitétsproblem och jag har aldrig vågat köpa den igen.
Tanken var solid 2k så jag slapp klarlack, men nu blev det denna lösning.S Stefan1972 skrev:
Färgen måste tåla bensin.
Den där 2K klarlacken är bra, en patron i botten som trycks in, sen skaka. man har några timmar på sig. Använde just en sådan när jag renoverade bromsoken på hojen, inte ett uns till fel och den har suttit på oken i 4 år nu. en bmw k1300s som även brukas flitigt på bandagar, bromsarna har blivit rejält varma.Isakare skrev: